Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak tworzyć skuteczne reklamy na Facebooku część 1.: Grupa docelowa i wysokość stawek

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
91

Mimo wieloletniej obecności na rynku i potwierdzonej mnóstwem case study skuteczności, wciąż wielu marketerów wątpi w sens reklamowania się na Facebooku. Tymczasem, parafrazując znane powiedzenie – nie ma nieskutecznych reklam na Facebooku – są tylko źle przygotowane.

Przyjrzyjmy się więc pokrótce możliwościom i wzajemnym zależnościom mechanizmów reklamy na Facebooku. Jego możliwości rosną z dnia na dzień. Ciągle pojawiają się nowe formy dotarcia do potencjalnych klientów. Co równie ważne, pewne schematy działania przemijają – tak jak w przypadku prowadzenia komunikacji, w której mocno angażujące typy postów przejadają się użytkownikom, gdy są nadmiernie eksploatowane przez marki. Na ich miejsce wchodzą nowe, skuteczniejsze, dlatego warto być na bieżąco.

Większość poruszanych w poradniku wątków to rzeczy uniwersalne, bazujące na rozwiązaniach dostępnych z poziomu menedżera reklam na Facebooku. Wiele spośród najbardziej zaawansowanych jest jednak dostępnych tylko za pomocą narzędzi zewnętrznych, które opierają się bezpośrednio na API Facebooka. Takim narzędziem jest FastTony.es, który tworzę. Niezależnie od tego, z jakiego rozwiązania korzystasz, wszystkie rady będą dla Ciebie przydatne, ponieważ dzielę się wiedzą będącą wynikiem tysięcy kampanii reklamowych na Facebooku, które przeprowadziłem lub współtworzyłem, oraz obserwacji moich bliskich współpracowników – ekspertów od social PPC. 

W pierwszej części poradnika zajmiemy się dwiema rzeczami. Dowiemy się, skąd czerpać wiedzę o grupie docelowej oraz poznamy mechanizmy rządzące wysokością kwot, które przelewamy na konto portalu.

Rozpoczynaj od grupy docelowej

Jak zazwyczaj wygląda proces tworzenie reklamy na Facebooka? Marketerzy, pracownicy agencji lub oddelegowani do tego zadania pracownicy firm tworzą post zgodny z key visualem kampanii, tudzież mniej lub bardziej kreatywnie adaptują go do graficznych wymagań Facebooka, całość opatrują aktualnym hasłem reklamowym i puszczają odbiorcom na pożarcie. Ewentualnie, jeżeli mówimy o mniejszych podmiotach rynkowych, przygotowują format graficzny i również wypuszczają całość w świat.

W obu przypadkach reklamodawcy narażają się na ten sam problem: niedopasowania formy i treści przekazu do oczekiwań odbiorców. Tworzenie dobrej reklamy na Facebooku tak naprawdę nie zaczyna się w ads managerze, a innym narzędziu: Facebook Audience Insights (Statystyki grupy odbiorców).

Facebook Audience Insights

Na pierwszy rzut oka Facebook Audience Insights jest bliźniaczo podobny do panelu tworzenia reklam, jednak kryje w sobie kilka opcji wartych bliższego poznania. 

Za jego pomocą możesz poznać preferencje swojej grupy docelowej. Wystarczy, że wprowadzisz parametry, które już znasz – na przykład wiek, miejsce zamieszkania, podstawowe zainteresowania – a obok na ekranie wyświetlą Ci się ulubione strony osób spełniających te kryteria z podziałem na kategorie. 

Poznaj zainteresowania swoich odbiorców

Załóżmy, że sprzedajesz buty sportowe. Naturalnie w kategorii „zainteresowania” tak w opcjach reklamowych, jak i w Facebook Audience Insights zaznaczasz marki konkurencyjne, na przykład Adidasa i Nike.

W tym momencie narzędzie pokaże Ci, że osoby w tej grupie docelowej często korzystają z Instagrama i Snapchata – masz wiec potwierdzenie, że warto zainwestować w ten kanał. 

Ponadto dowiesz się, jakie są jej ulubione czasopisma, blogi czy celebryci. Dlaczego to użyteczna wiedza? Ponieważ dzięki niej możesz lepiej poznać preferencje Twoich odbiorców. 

Przyjrzyj się dokładnie czołowym stronom w obrębie wszystkich kategorii. Szukaj punktów wspólnych. Zobacz, jakie treści zbierają największe zaangażowanie. Popatrz na styl graficzny – 
czy jest krzykliwy, wyrazisty, oparty na kontrastowych kolorach? A może stonowany, minimalistyczny, elegancki? 

Skuteczna komunikacja to komunikacja zbieżna z treściami, które preferuje grupa docelowa

Zainspiruj się tymi wszystkimi elementami przy planowaniu własnej komunikacji, a przede wszystkim – wyglądu i treści reklam na Facebooku, choć nie tylko. 

Większość osób w ten sposób analizuje konkurencję. Tymczasem nie masz gwarancji, że inne firmy tworzą dobrą jakościowo i dopasowaną do grupy komunikację lub że nie da się jej robić lepiej. Dzięki Facebook

Audience Insights wyrwiesz się z pętli oglądania się tylko na podobne firmy, a zaczniesz spoglądać szerzej: na realne zainteresowania Twoich potencjalnych klientów. Możesz też pójść krok dalej i na przykład na podstawie otrzymanych wyników podjąć decyzję o współpracy z konkretną gwiazdą lub blogerem. Na jakiej podstawie decydujesz, kogo zaangażować do swojej kampanii? Rekomendacja agencji? Własne preferencje? A co w sytuacji, gdy wahasz się między kilkoma zbliżonymi do siebie profilami działalności i czytelnika influencerami? Statystyki grupy odbiorców na Facebooku mogą być w tym przypadku użyteczną wskazówką. 

Rysunek 1. Audience Insight

 

Show me the money, czyli dlaczego i ile kosztują reklamy

Reklama na Facebooku działa w systemie aukcyjnym. Podobnie jak w przypa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy