Jak sztuczna inteligencja wpływa na zmiany wyszukiwania informacji w sieci?

Temat numeru

Żyjemy w epoce, kiedy informacja jest na wyciągnięcie ręki. Dosłownie możemy sięgnąć po telefon i w ciągu kilku sekund znaleźć informacje na dowolny temat. Jednak przez ostatni rok sposób, w jaki wyszukujemy, przetwarzamy i wykorzystujemy informacje, doczekał się największej rewolucji od lat. Przyczyną tego stanu rzeczy jest sztuczna inteligencja, która niezapowiedzianie wkroczyła w nasze życia i zaczęła zmieniać sposób, w jaki wchodzimy w interakcję z siecią.

Czym jest sztuczna inteligencja?

W największym uproszczeniu możemy przyjąć, że sztuczna inteligencja to termin określający narzędzia i algorytmy zdolne wykonywać zadania zwykle wymagające ludzkiego intelektu. To obejmuje takie działania, jak nauka i adaptacja, rozpoznawanie mowy, rozumienie języka naturalnego, rozróżnianie obrazów, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów.

POLECAMY

Jak sztuczna inteligencja wpływa na wyszukiwarki?

Niektórzy z nas mogą nie zdawać sobie z tego sprawy, ale sztuczna inteligencja jest już głęboko zakorzeniona w naszym codziennym korzystaniu z internetu. Kiedy wpisujemy zapytanie do Google, nie jest to proste wyszukiwanie słów kluczowych. To zaawansowany algorytm oparty na sztucznej inteligencji, który analizuje nasze zapytanie, porównuje je z miliardami stron internetowych i dostarcza nam najbardziej dopasowane wyniki.

Sztuczna inteligencja optymalizuje proces serwowania nam wyników dzięki licznym mechanizmom, takim jak deep learning, machine learning, czy NLP (przetwarzanie języka naturalnego). Wyszukiwarki wdrażają na coraz szerszą skalę tego typu rozwiązania, zwiększając jakość informacji, jakie nam serwują. Dzięki coraz szerszemu wykorzystywaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji pojawiają się liczne usprawnienia, które zmieniają sposób, w jaki wchodzimy w interakcję z wyszukiwarką.

Rys. 1. Analiza grafiki – wyszukiwarka Google. Źródło: www.google.com

Wyszukiwanie semantyczne

Semantyczne podejście do wyszukiwanych fraz stoi obecnie u podstaw wyszukiwarki Google. Już w 2013 r. w zmianie algorytmów nazwanej Koliber Google wprowadziło zmiany, które opierały się na wyszu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy