Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

3 kwietnia 2019

NR 44 (Luty 2019)

Jak sprzedawać na instagramie?

0 171

Obecność marki na Instagramie to niewątpliwe wyzwanie. Odbywa się tam codzienna walka o uwagę użytkowników. Nie trudno zginąć pośród treści tworzonych przez influencerów i marki premium. Nawet „zwykły” użytkownik potrafi doprowadzić do perfekcji zdjęcia, które udostępnia na kanale. Gdy dodamy do tego nawykowe scrollowanie i wrodzony filtr w oczach ludzi, który przesiewa niewarte czyjejś uwagi treści, otrzymujemy, od strony wizualnej, zdecydowanie bardziej wymagający kanał społecznościowy. Charakter tego medium to zarówno wyzwanie, jak okazja. Stwierdzenie, że kupujemy oczami jest znanym nam wszystkim truizmem, ale… zgadzamy się z nim, nawet jeśli swoje przekonanie opieramy wyłącznie o własne doświadczenie. Obrazem powiemy więcej, obraz przyswoimy szybciej, obraz pobudzi wyobraźnię. Dlatego, jeśli szukasz wskazówek dotyczących sprzedaży na Instagramie, w istocie potrzebujesz również odpowiedzi na pytanie… Jak sprzedawać za pomocą obrazu?

Ale na początek kilka liczb

Czy użytkownicy Instagrama są zainteresowani kupnem? Tzw. fotograficzny serwis społecznościowy do hostingu zdjęć nie powstał po to, abyśmy mogli tam sprzedawać i kupować. Nie dziwi jednak, że zdjęcia produktów inspirują ludzi do zakupów. 90 milionów użytkowników tego kanału co miesiąc dotyka postów zakupowych, aby dowiedzieć się więcej o produktach marki (dane Instagramu, kwiecień 2018). Z pewnością rewolucyjnym etapem w historii istnienia tej aplikacji było pojawienie się kont firmowych. 
 

80% użytkowników Instagrama obserwuje aktywnie sprzedające konta firmowe, a 200 milionów osób odwiedza dziennie jeden lub więcej takich profili (dane Instagramu, listopad 2017). 


Analityk Andy Hargreaves szacuje, że w 2020 roku 70% zysków Facebooka z reklam będzie pochodziło właśnie z Instagrama - marki najwyraźniej czują, że opłaca się inwestować w większą obecność w tym medium. Komplet funkcji zakupowych wprowadzonych przez kanał w 2018, czyni go miejscem użytecznym zarówno dla marki, jak dla użytkownika. Jednocześnie sprzedaż nie jest (a na pewno nie musi być) nachalna. Nie mamy tu banerów czy „bijących po oczach” tekstów. Raczej obcujemy z contentem premium, który nęci odbiorców i rozbudza ich zainteresowanie. Zanim zaczniesz kusić użytkowników takimi treściami, sprawdź, czy jesteś gotowy do sprzedaży również od strony technicznej.

See. Tap. Shop.

Czyli przejrzyj, dotknij i kup. To trzy kroki, jakie podejmie potencjalny klient, zanim Twój produkt znajdzie się w jego zadowolonych rękach. Nie zaniedbaj żadnego z nich. Sprzedaż na Instagramie zacznij od upewnienia się, że ułatwisz użytkownikom zapoznanie się z Twoją ofertą oraz oczywiście umożliwisz im wygodne kupno. Pierwszy etap, to konfiguracja zakupów na kanale.

Serwis opisuje to w pięciu krokach (szerzej przeczytasz o nich na stronie: //bit.ly/2TjmkFg).

#1: Sprawdzenie, czy firma i konto spełniają odpowiednie warunki:

Czy jest zlokalizowana w podanym przez IG kraju (Polska jest), firma powinna sprzedawać przede wszystkim towary fizyczne, musimy korzystać z profilu firmowego, strona na Facebooku nie może mieć ograniczeń dotyczących kraju lub wieku, profil musi być powiązany z katalogiem na Facebooku).

#2: Łączenie z katalogiem na Facebooku:

Tutaj Instagram wyróżnia dla nas dwie opcje. Opcja A: Dodajemy sekcję sklep na stronie na Facebooku. Opcja B: Korzystamy z katalogu w Menedżerze Firmy. W przypadku drugiej opcji bardzo ważne jest upewnienie się, że strona na Facebooku (dodana w Menedżerze firmy) jest połączona z kontem firmowym na Instagramie. 

#3: Czekamy, aż konto zostanie zweryfikowane:

Proces odbywa się automatycznie – sprawdzane jest zarówno konto (pod kątem przyznania dostępu do funkcji zakupów), jak również katalog (o ile utworzyliśmy nowy). Trwa to zazwyczaj kilka dni.

#4: Dodawanie znaczników produktów lub naklejek:

Jak włączyć znaczniki produktów?

  • Przejdź do swojego profilu firmowego na Instagramie.
  • Dotknij wielokropka (...) lub ikony koła zębatego w prawym górnym rogu.
  • Dotknij pozycji Zakupy w obszarze Ustawienia firmy.
  • Dotknij opcji Kontynuuj.
  • Wybierz katalog produktów, którego chcesz używać z funkcją zakupów na Instagramie.
  • Dotknij przycisku Gotowe.
     

Zapamiętaj

  • Nie można promować postów i relacji dotyczących zakupów;
  • Oznaczenie produktu nie pojawi się, jeśli produkt nie zostanie zatwierdzony lub okaże się duplikatem;
  • Nie można jednocześnie oznaczać produktów i osób w jednym poście (w tym wypadku osoby możesz oznaczyć w copy posta, za pomocą tagu z nazwą użytkownika);
  • Oznaczaj tylko produkty, które są widoczne na zdjęciu lub filmie;


#5: Tworzymy post lub relację:

Pamiętaj o tym, że w postach można oznaczyć maksymalnie 5 produktów na pojedynczym obrazie lub 20 produktów, jeśli korzystamy z karuzeli. Znaczniki wyświetlają nazwę i cenę. Możemy je dodać również w opublikowanych już postach. W relacjach możemy dodać tylko jedną naklejkę zakupową – te zawierają nazwę produktu i można edytować ich kolor oraz treść. Nie można edytować dodanych relacji. Post zobaczą obserwatorzy profilu, a także pojawi się w zakładce Eksploruj (wg. badań odwiedzaną codziennie przez 200 milionów użytkowników).
Podsumowanie funkcji, które powinieneś znać, jeśli interesuje Ciebie sprzedaż za pośrednictwem Instagrama (odwiedź podane przeze mnie adresy, jeśli szukasz dodatkowych informacji):

 

Rys. 1. Profil Lululemon @lululemon

 

Rys. 2. Profil Lululemon @lululemon

 

Rys. 3. Profil Baby By Ann (@babybyann

 

Rys. 4. profil Baby By Ann (@babybyann

 

Rys. 5. Profil EOS @eosproducts

 

Rys. 6. Profil EOS @eosproducts

 

„Gdzie można kupić ten sweterek?”

Powyższe pytanie odzwierciedla moc obrazu. Wystarczy, że osobie spodoba się rzecz na zdjęciu, a najpewniej rozpocznie intensywne poszukiwania wymarzonego produktu. Takie reakcje powinieneś chcieć wywoływać u odbiorców. Jeżeli wykonałeś już wszystkie kroki omawiane w poprzednim akapicie, przygotuj się do pracy nad tzw. triggerem. Bodźcem, który zatrzyma kciuk potencjalnego klienta na twoim zdjęciu i umiejętnie zaprosi go do klikania i… kupowania. Wchodzimy jeszcze głębiej w proces skutecznej sprzedaży na Instagramie…
Najważniejsze jest przemyślenie dwóch aspektów – w jaki sposób użytkownik korzysta z Instagrama i z Relacji oraz jak w tych miejscach przyciągnąć jego uwagę? Wizualne wybicie się na Instagramie wymaga znajomości treści, pośród których będą pojawiać się posty oraz funkcji, które uczynią content bardziej zauważalnym. Na początek prosta checklista, która na pewno będzie dla Ciebie pomocna :)

 

Rys. 7. Profil Frank Body @frank_bod

 

Rys. 8. Profil Frank Body @frank_bod


 

Rys. 9. Profil Local Heroes @localheroes


 

Chcesz przygotować niezawodną reklamę? Koniecznie sprawdź:

  1. Czy nie odstaję wizualnie od postów tworzonych przez konkurencję oraz branżę?
  2. Czy mam swój charakterystyczny i rozpoznawalny język komunikacji?
  3. Czy jakość zdjęcia w odpowiedni sposób podkreśla jakość produktu?
  4. Czy produkt jest zauważalny na zdjęciu?
  5. Czy produkt jest najważniejszym elementem w wideo?


Następnie upewnij się, że rozumiesz zachowania swojej grupy odbiorców. Przede wszystkim pamiętaj, że użytkownicy inaczej korzystają z aktualności, a inaczej z Relacji. Według badań przeprowadzonych przez Instagrama w 2017 roku (//bit.ly/Badanie-IG), ludzie korzystają ze Stories, żeby obejrzeć niefiltrowane treści (autentyczne treści tworzone w czasie rzeczywistym). Format zyskał na popularności właśnie dzięki temu, że sprzyja autentyczności. Czy warto się tam pojawiać? Instagram podaje, że więcej niż jeden na trzech użytkowników zainteresowało się marką lub produktem po obejrzeniu relacji w Instagram Stories. Jaka jest rola kanału aktualności? Tam odbiorcy odkrywają - poszukują informacji oraz poznają produkty i marki. Obydwa kanały, według badań Instagrama, kojarzone są przez użytkowników z wizualną atrakcyjnością i kreatywnością. Nie sprzedawaj nachalnie - zamiast tego po prostu inspiruj do zakupów. 
Skoro była mowa o kreatywności, to mam dla Ciebie jeszcze kilka uniwersalnych zasad projektowania treści, których warto się trzymać...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy