Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak radzić sobie z ograniczonym budżetem?

Artykuł | 21 października 2018 | NR 39
179

Jeśli uważasz, że Twój budżet marketingowy jest zbyt niski, to wiedz, że należysz do bardzo licznego klubu. Praktycznie każda firma, niezależnie od skali działania, w pewnym momencie napotyka ograniczenie środków finansowych dostępnych na reklamę. Jak radzić sobie z tą sytuacją? Oto kilka wskazówek. 

Mały budżet? Nie martw się 

Niewielki budżet to nie problem, lecz przewaga! Obecnie większość mediów reklamowych online sprzedawanych jest w ramach aukcji odbywającej się w czasie rzeczywistym. Konkurujący ze sobą reklamodawcy startują w licytacji, starając się zdobyć jak najwięcej konwertującego ruchu. Im więcej wyświetleń i kliknięć chcą kupić, tym wyższą cenę muszą zapłacić za każdego użytkownika. Co więcej, wzrost CPC przyspiesza w miarę zwiększania wolumenu pozyskiwanego ruchu i w pewnym punkcie staje się wykładniczy (rys. 1). Duzi reklamodawcy nierzadko dotykają sufitu, przy którym koszt pozyskania klienta urasta do niebotycznych rozmiarów. 

Tymczasem mniejsi reklamodawcy mogą zbierać wyłącznie najniżej rosnące owoce. Reklamy wyświetlają na niższych pozycjach i w mniej widocznych formatach. Nie szkodzi, że ruchu będzie mniej, ale będzie o wiele tańszy, dzięki czemu łatwiej będzie na nim zarobić. Niewielki budżet i tak się wyda. 

Owoce rosnące na wyższych gałęziach zostaw organizacjom z wielkimi pieniędzmi do wydania. To one mają prawdziwy problem, bo zyskownie zainwestować duże kwoty w reklamę jest często znacznie trudniej niż przy mniejszych budżetach. 

Poświęć czas

Gdy budżet jest ograniczony, warto więcej energii i czasu poświęcić na prace kreatywne. Nawet jeśli Twój artykuł czy film nie stanie się viralem, to każde dodatkowe udostępnienie oznacza pieniądze, których już nie musisz wydawać na media reklamowe. Stwórz treść w mediach społecznościowych, która wzbudzi zainteresowanie i wywoła zaangażowanie. Pamiętaj też, że każda złotówka wydana na reklamę takiej angażującej treści zwróci się znacznie szybciej.

Dobra treść to także szansa na bezpłatne zasięgi. Nawiąż kontakty z redakcjami portali i blogerami. Oni również poszukują contentu, którym mogą zainteresować swoich czytelników. Za proste lokowanie produktu najczęściej trzeba zapłacić, ale oferując ciekawy artykuł, infografikę czy poradnik, możesz liczyć na bezpłatną publikację. Pamiętaj, że nawet jeśli treść ta nie będzie traktować o Twojej firmie, powinna ona dotyczyć tematu, który zainteresuje Twoją grupę docelową. 

Nie licz na cud

Czasem niektórym firmom czy produktom udaje się osiągnąć wielki sukces przy minimalnych nakładach na reklamę. Przyczyną często jest szczęśliwy zbieg okoliczności. To jednak wyjątkowe sytuacje. Rynek reklam i ruchu internetowego jest dość efektywny, a cena płacona za użytkownika oscyluje wokół jego rzeczywistej wartości. Jeśli oczekujesz, że zdobędziesz miliony wartościowych wizyt w budżecie kilku tysięcy złotych, najprawdopodobniej się rozczarujesz. 

Nie oznacza to jednak, że musisz liczyć na wyjątkowe szczęście.  Większość zyskownych firm to zupełnie zwyczajne organizacje, które mimo trudności zrealizowały zakładane cele. 

Twoje założenia muszą być realistyczne. Nie można działać z zerowym budżetem, a bardzo często płatna reklama daje lepsze efekty szybciej i w budżecie niższym niż wysiłki organiczne. 

Unikaj wyczerpania budżetu

Ta uwaga dotyczy w szczególności korzystających z systemu Google AdWords. Jeżeli budżet kampanii jest zbyt mały, aby wyświetlać reklamy przez cały dzień, Twoja reklama nie zawsze będzie się wyświetlać, a w panelu w AdWords wkrótce pojawi się komunikat: „Ograniczona z powodu budżetu”. Oznacza on, że właśnie tracisz pieniądze. Jeśli dochodzi do takiej sytuacji, powinieneś zwiększyć budżet, a jeśli to nie jest możliwe – obniżyć oferowane stawki. Dzięki temu zdobędziesz więcej klientów w tym samym lub niższym budżecie 
(zob. tabela 1).

Tabela 1.

CPC Kliknięcia Wydatki Stan kampanii
1,00 zł 2000 2000 zł Ograniczona z powodu
budżetu
0,50 zł 4000 2000 zł Ograniczona z powodu
budżetu
0,40 zł 4500 1800 zł Odpowiednia
0,30 zł 3500 1800 zł Odpowiednia

 

Ten sposób rozumowania można uogólnić na każde inne działanie reklamowe. Jeśli bez problemu wydajesz cały budżet, prawdopodobnie gdzieś przepłacasz. Wydanie całego budżetu nie powinno przychodzić łatwo. 

Wskazówka

W przypadku reklam w Google AdWords unikaj sytuacji, w których może zabraknąć Tobie dziennego budżetu na reklamę – sygnałem ostrzegawczym jest komunikat w panelu „Ograniczona z powodu budżetu”!

Zwiększaj klikalność

Jednym z częstych nieporozumień dotyczących reklamy płatnej za kliknięcie (PPC) jest właśnie obawa przed kliknięciami. „Zróbmy tak, aby użytkownicy nie klikali w naszą reklamę, a będziemy mieli reklamę za darmo”. Nic bardziej mylnego. Wydawców mediów, takich jak Google czy Facebook, umiarkowanie interesują Twoje kliknięcia. Dla nich reklama oznacza sprzedaż powierzchni reklamowej, którą przeliczają na efektywny przychód z każdego jej wyświetlenia. Jeśli w reklamę często się klika, to znacznie niższe CPC wystarczy, aby zapewnić wydawcy odpowiedni dochód. I tak to też działa: im wyższe CTR, tym niższe CPC, a jednocześnie więcej ruchu. Za reklamy z niewielką liczbą kliknięć płaci się bardzo wysokie CPC, a niekiedy przestają się one w ogóle wyświetlać.

Zwiększanie klikalności reklam za pomocą trafnego i chwytliwego tekstu, umieszczenia atrakcyjnych kreacji i innych elementów przyciągających wzrok i zachęcających do kliknięcia to jedna z najskuteczniejszych metod zwiększania efektywności reklamy. 

Stosuj remarketing

Remarketing to reklama skierowana do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili stronę lub odpowiednie jej sekcje. Udostępniają go obecnie praktycznie wszystkie sieci reklamowe: Facebook z Instagramem, Google z YouTube, Twitter itd. Koszty remarektingu są stosunkowo niewielkie, bo reklama skierowana jest do zawężonej grupy odbiorców. Jeśli tylko nie sprowadzasz na swoją stronę przypadkowych osób, to stanowią one jedną z najlepszych grup docelowych, jakie możesz sobie wyobrazić: osób, które wykazały zaintereso...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy