Dołącz do czytelników
Brak wyników

Protipy sprytnego marketera

22 maja 2019

NR 45 (Kwiecień 2019)

Jak przeprowadzić launch produktu online?

0 60

Wpadasz na genialny pomysł na coś, co zmieni świat, a na pewno stan Twojego portfela i konta. Głowa aż zaczyna pękać od nadmiaru zachwytów nad własnym geniuszem i potęgą umysłu. Jednak czy aby na pewno warto już otwierać szampana?

Nie warto, bo przed Tobą długa i wyboista droga, a tym bardziej wyboista, im mniej przygotowany do niej będziesz. Poniżej przedstawię Ci kilka kamieni milowych, które – jak wierzę – okażą się przydatne i przybliżą Cię do upragnionego sukcesu.

Kamienie milowe w drodze do sukcesu

  1. Poznaj swój produkt. Bądź ze sobą szczery – dostrzegaj jego mocne, ale i słabe strony. Mocne strony umacniaj, a nad słabszymi pracuj, żeby je jak najszybciej wyeliminować.
  2. Stwórz strategię. To jest kluczowy moment dla każdego przedsięwzięcia. Dobrze odrobiona praca domowa na tym etapie pozwoli Ci uniknąć wielu gaf i potencjalnych problemów. Strateg (zakładamy, że zna Twój pomysł na produkt od podszewki) powinien wnikliwie zapoznać się z grupą docelową, przeanalizować konkurencję i na tej podstawie przygotować insighty konsumenckie (potrzeby człowieka należącego do grupy konsumenckiej), założenia takie jak pozycjonowanie (samookreślenie marki) i tonality (język komunikowania) marki.
  3. Przygotuj taktykę i plan marketingowy. To lista akcji marketingowych, reklamowych oraz działań mediowych, które mają przełożyć się na konkretny efekt w danym roku. Powinny być one zakorzenione w strategii. Taktyka marketingowa ma być wydajna. Schematy strategicznego planu marketingowego oraz planu operacyjnego czy taktycznego są takie same. Różnią się tylko poziomem szczegółowości.
  4. Zadbaj o storytelling i content. Ludzie lubią opowieści i doceniają treści, które pozwalają im lepiej zrozumieć, czym dany produkt jest i dlaczego warto kupić właśnie ten, a nie jakiś podobny. Jeśli porwiesz serca odbiorców dostarczając im wartościowych historii, będą o Tobie pamiętali.
  5. Zaprojektuj przemyślany serwis, aplikację, usługę (you name it), która powali na kolana innowacyjnością, świeżością, ujmie prostotą i funkcjonalnością. Tylko tyle i aż tyle. Ludzie lubią opowieści, ale jeszcze bardziej lubią rzeczy ładne i intuicyjne.
  6. Przed launchem testuj, testuj i jeszcze raz testuj oraz optymalizuj i na bieżąco poprawiaj oraz usprawniaj działanie usługi już po jej starcie. Nic bardziej nie denerwuje użytkownika niż usterki, które psują jego doświadczenie, oraz błędy, które nie są wystarczająco sprawnie usuwane.

 

Mądra i skuteczna strategia zakłada planowanie na kilka lat do przodu.


W dalszej opowieści posłużę się przykładem Vogue.pl – serwisu, który stworzyliśmy w ścisłej współpracy z redakcją tak „Vouge”, jak i jego redakcją internetową.

Kontekst rynkowy

Kilka słów przybliżających kontekst: w 2017 roku wszystkie tytuły magazynów luksusowych zanotowały spadki sprzedaży. Polski rynek to ewenement w Europie, gdzie czołowe pozycje w rankingu sprzedaży zajmują nie globalne franczyzy, a lokalne tytuły, takie jak np. „Twój Styl”. Daleko za nimi znajdują się „Elle” czy „Glamour”. I oto na rynek planuje wejść biblia mody – „Vouge”. Oczywistym było, że równolegle z pojawieniem się magazynu w kioskach powinna być dostępna wersja online.

Mniej oczywiste wydawało się to, jak ta digitalowa obecność powinna wyglądać – jakie treści powinna oferować i w jakim modelu prowadzić sprzedaż reklam, żeby faktycznie wybić się na tle o wiele większej konkurencji ze strony serwisów online, będących digitalowym przedłużeniem funkcjonujących na polskim rynku od lat marek (np. elle.pl), zasięgowych serwisów, takich jak wizaz.pl czy znanych i cenionych blogerek i influencerek, przy jednoczesnym zachowaniu sznytu kojarzonego z tą prestiżową marką.

Punkt pierwszy – poznaj swój produkt

Pierwszą rzeczą, którą zrobiliśmy, było dogłębne zrozumienie produktu, jaki przyszło nam współtworzyć i wspierać, oraz fenomenu, jakim się cieszy „Vouge” na świecie. Kreacja ramię w ramię ze strategią i przy pełnym wsparciu przedstawicieli działu mediowego, dogłębnie przyjrzała się tak rozmaitym wydaniom papierowego „Vouge”, jak i jego online emanacjom z całego świata. Zebraliśmy też bazę najciekawszych naszym zdaniem realizacji online ze świata.

Punkt drugi – stwórz strategię

Strategia pozwoliła nam bardzo sprawnie określić niezaprzeczalne zalety produktu. Te, zapoznawszy się uprzednio z grupą docelową, trendami w komunikacji wizualnej i konsumpcji treści w digitalu, przekuliśmy następnie szereg w zaleceń implementacyjnych.

Po pierwsze, zaprojektowanie przejrzystej i funkcjonalnej strony, która poszerzy grupę docelową papierowego magazynu „Vouge” o młodszych użytkowników w digitalu, czyli o kobiety w wieku 20–35 lat, które śledzą nowości w mo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy