Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak przeprowadzić audyt SEO krok po kroku? Od samodzielnej optymalizacji po wsparcie eksperta SEO

Artykuł | 24 marca 2019 | NR 33
131

Audyt SEO to istotny element dbania o widoczność w wynikach organicznych w Google. Bez niego można nie dostrzec istotnych błędów w obrębie witryny i pominąć ważne obszary wymagające optymalizacji. Zobacz, co możesz zrobić samodzielnie, aby zweryfikować widoczność swojej witryny w wyszukiwarce.

Audyt pod kątem Google zacznij od... Google

Swój audyt rozpocznij od wizyty w wyszukiwarce Google. Jeśli po wpisaniu do wyszukiwarki nazwy swojej domeny bądź marki strona będzie pierwsza na liście – jest dobrze. Wyniki, które prezentuje wyszukiwarka, są personalizowane pod kątem Twojego zachowania czy lokalizacji. Pewność, czy aby na pewno zapytania brandowe dla Twojej marki są najwyżej, zdobędziesz jedynie poprzez użycie monitora pozycji fraz. Jest wiele narzędzi, które Ci w tym pomogą – przykładem miejsca, gdzie możesz szybko i za darmo sprawdzić kilka fraz, jest Cmonitor.

Popularne programy do monitorowania pozycji – płatne (dostępne również bardzo ograniczone darmowe pakiety)

  1. Seostation
  2. Positionly (Unamo)
  3. Webpozycja
  4. Cmonitor

Co, jeśli Twojej strony w ogóle nie ma w Google?

Wpisujesz w wyszukiwarkę nazwę swojej strony, wprowadzasz całą domenę, a strony dalej nie widać? To znak, że zdecydowanie coś jest nie tak. Ostatecznie możesz użyć w polu wyszukiwania operatora site:twojadomena.pl. Jeśli dalej brakuje Twojej strony, należy poszukać powodów. Przyczyn może być kilka: od banalnych, jak zablokowanie dostępu robotom Google do strony, po najgroźniejsze, jak ban od wyszukiwarki.

Pomocne operatory służące do zawężania wyszukiwania:

  • site:twojadomena.pl -wyniki tylko z konkretnej domeny, możliwość przeszukiwania wyłącznie tych wyników
  • related:twojadomena.pl - strony podobne
  • -słowo - wykluczenie konkretnego słowa
  • „słowo” - ścisłe dopasowanie

Najczęstsze powody nieobecności w wyszukiwarce:

  1. Zablokowanie indeksowania w pliku robots.txt lub poprzez znacznik meta robots w kodzie strony.
  2. Strona jeszcze nie zdążyła się zaindeksować.
  3. Strona otrzymała od Google karę i została całkowicie wyindeksowana (tzw. ban).
  4. Jeśli przypuszczasz, że Twoja strona mogła dostać ban, zwróć się o pomoc do ekspertów.

Twoja strona pojawia się w wynikach, ale to jeszcze nie wszystko

Jeśli widzisz nazwę strony w wynikach, możesz przejść do dalszej części audytu. Teraz przeanalizuj to, jak strona się wyświetla w wynikach. Rezultaty wyszukiwania w Google mają specyficzną strukturę: składają się przede wszystkim z tytułu (ang. title) i metaopisu (ang. meta description) – to ich najbardziej podstawowa, najczęściej spotykana forma. Sytuacja ulega jednak zmianie, bowiem Google coraz bardziej zależy na jak najszybszym dotarciu użytkowników do odpowiedzi na poszukiwane zapytanie.

Rys. 1.  Graf wiedzy (źródło: wynik wyszukiwania Google, opracowanie własne)

 

Rys. 2. Wynik Direct Answers (źródło: wynik wyszukiwania Google)

 

Na rys. 1. widać tzw. wyniki rozszerzone, w tym wypadku są to linki do podstron oraz Graf wiedzy (ang. Knowledge graph). Ile jest samych rodzajów wyników rozszerzonych, trudno stwierdzić, gdyż co jakiś czas pojawiają się nowe. Jednymi z najbardziej interesujących wydają się tzw. direct answers, które dają krótką, zwięzłą odpowiedź już w obszarze wyników.

Jeśli nasza strona znajdzie się w odpowiedzi direct answers, zdecydowanie zwiększa to współczynnik klikalności danego w wyniku. Znalezienie się w tym formacie nie jest jednak zbyt proste, wymaga wiedzy oraz prowadzenia testów.

Przejdźmy jednak do szerszej analizy wyników. Żeby zobaczyć większość zasobów swojej domeny dostępnych w wyszukiwarce, użyj operatora site:twojedomena.pl. Zobacz, jak wyglądają Twoje tytuły oraz czy metaopisy zachęcają do klikania w link. W sytuacji kiedy Twoja strona nie ma uprzednio zdefiniowanych tytułów oraz metaopisów, zostaną one automatycznie wygenerowane przez Google na podstawie tego, co znajduje się na stronie. To, co zostanie wyświetlone, niekoniecznie musi odpowiadać Twoim oczekiwaniom, dlatego warto pilnować tego elementu.

Jeśli dodałeś wizytówkę w Google Moja Firma, powinieneś również zobaczyć wynik rozszerzony w postaci wizytówki po prawej stronie (wyniki na desktopie). W przypadku wizytówek użytkownicy mają możliwość dodawania opinii, zwróć uwagę, czy nie ma tam żadnych negatywnych opinii na temat Twojej firmy. Należy dbać o swój wizerunek w wynikach wyszukiwania, gdyż może to przełożyć się na ruch z zapytań brandowych.

Jakie powinny być tytuły?

  • każda strona powinna zawierać title,
  • zwięzłe i opisowe oraz unikalne,
  • nie przesadzaj z frazami kluczowymi, powiedz użytkownikowi o tym co może znaleźć na stronie.

Jakie powinny być metaopisy?

  • każda strona powinna posiadać metaopis,
  • rzetelnie opisywać zawartość,
  • zachęcać do odwiedzin,
  • dbaj o jakość opisów.

Ważne: Pamiętaj! To, że utworzysz opis, nie daje pewności, że wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Google może bowiem zdecydować się na wyświetlanie fragmentów strony. Żeby temu zapobiec, możesz użyć znacznika .

Nadszedł czas na narzędzia

Podstawowe narzędzie pracy każdego audytora stanowi Search Console, nazywające się do niedawna Google Webmaster Tools. Zweryfikowanie witryny w Search Console jest z reguły szybkie i proste. Narzędzie poprowadzi nas, jak to zrobić krok po kroku. Ważne, żeby nie nadawać dostępu do niego osobom przypadkowym – tym bardziej dostępu administracyjnego.

Rys. 3. Mapa witryny sitemap.xml (źródło: Search Console)

 

Najpopularniejsze metody weryfikacji Search Console

  • plik HTML - dodanie pliku pobranego z Search Console do katalogu głównego serwera
  • tag w sekcji HEAD - dodanie metatagu weryfikacyjnego w sekcji HEAD
  • Google Analytics - weryfikacja poprzez powiązany kod w koncie Google Analytics
  • Google Tag Manager - weryfikacja poprzez powiązany kod w koncie Google Tag Managera

Jeśli nasze konto zostało zweryfikowane, a nigdy wcześniej nikt tego nie robił, musimy poczekać kilka dni na zebranie pierwszych danych. Co można jeszcze zrobić na tym etapie? Zgłosić w tym czasie lokalizację sitemap.xml, jeśli oczywiście taką posiadamy. Search Console przetworzy dane w niej zawarte oraz zgłosi, jeśli znajdzie w niej błędy.

Sitemap.xml – pomóż Google do wszystkiego dotrzeć

Plik sitemap.xml nie jest wymagany do bycia zaindeksowanym. Jednocześnie warto zaznaczyć, że samo jego posiadanie również nie gwarantuje, że strona będzie crawlowana (przeanalizowana, w celu zbierania informacji o strukturze zawartości strony) przez robota Google oraz zostanie zaindeksowana. Warto jednak wymienić sytuacje, w których szczególnie warto go mieć:

  • Twoja strona posiada dużą liczbę podstron.
  • Niektóre ze stron nie są podlinkowane wewnętrznie.
  • Nie posiadasz żadnych (albo masz ich niewiele) linków zewnętrznych.
  • Zależy Ci na polepszeniu indeksowania grafik lub wideo (osobna sitemapa).

Ważne: Zwracaj szczególną uwagę, czy linki obecne w sitemap.xml są aktualne oraz czy mapa aktualizuje się na bieżąco.

Robots.txt – właściwie zarządzaj blokowaniem treści

Search Consol...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy