Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak pozycjonować serwis w roku 2016? 5 elementów, o których musisz pamiętać

Artykuł | 17 grudnia 2018 | NR 26
105

SEO z roku na rok się zmienia. 2015 r. przyniósł nam wiele nowości, a myślę, że rok 2016 będzie jeszcze bogatszy w zmiany. Aby sprostać trudnym warunkom, z jakimi przychodzi nam się mierzyć podczas realizowania kampanii SEO, należy dostosować swoje strategie do najnowszych trendów. W tym artykule przybliżę 5 elementów, na które należy zwrócić uwagę w 2016 r. 

Wyniki mobilne

21 kwietnia 2015 r. mieliśmy do czynienia z aktualizacją algorytmu Google’a o nazwie Mobilegeddon – obniżała ona ranking witrynom, które nie były dostosowane do wyświetlana na urządzeniach mobilnych.

W 2016 r. ten trend będzie na pewno kontynuowany. Patrząc na przewidywania dla emarketer.com dla rynku w USA, możemy zauważyć, że już w 2015 r. dokonywano więcej wyszukiwań z urządzeń mobilnych niż z desktopu, w Polsce ten moment może nastąpić już w 2016 r. 

W związku z tymi faktami powinniśmy zadbać o swoje strony mobilne, bo jeśli tego nie zrobimy, nasze pozycje w wyszukiwarce mogą być zagrożone. Google stworzył specjalne narzędzie do badania dostosowania stron do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Dostępne pod tym adresem: //www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Rysunek 1. Wydatki na reklamę mobilną vs. wydatki na reklamę ogółem (Źródło: //www.emarketer.com/Article/Mobile-Search-Will-Surpass-Desktop-2015/1011657)

 

Warto przeprowadzić test swojej witryny i sprawdzić, czy Google nie ma co do niej żadnych zastrzeżeń. 

Wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe to coś, z czym w Polsce nie mamy zbyt wiele do czynienia, ale takie systemy, jak: Apple Siri, Google Now, Windows Cortana mogą to zmienić. Już w tej chwili według badań 55% nastolatków w wielu 13-18 korzysta z wyszukiwania głosowego. Ten trend będzie postępował. Jaki ma to wpływ na SEO? Warto wiedzieć, że wyszukiwanie głosowe różni się nieco od tego tekstowego. Wyszukując hotel w Krakowie, w pole tekstowe wpiszemy hasło „hotele kraków”, wyszukując tego samego głosowo, powiemy „Jaki jest najlepszy hotel w Krakowie?”.

Wyszukiwanie głosowe od tekstowego różni zatem kilka elementów:

  • Zapytania głosowe są dłuższe aniżeli tekstowe. Jak wynika z poniższego wykresu, w wyszukiwaniu tekstowym królują  2-, 3-wyrazowe zapytania, zaś w głosowym  3-, 4-wyrazowe. Znacznie więcej wyszukiwań pada również na frazy 5-, do 8-wyrazowe. 
  • Inaczej wyszukujemy głosowo i inaczej tekstowo. 

Wykres na rysunku nr 4 pokazuje wzrost rok do roku wyszukiwań zawierających słowa: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego, jak. Jak widać, sumaryczny wzrost takich zapytań to aż 60% rok do roku. Jaki to ma wpływ na SEO? W 2016 r. powinniśmy obserwować zapytania użytkowników i dostosowywać swoje kampanie do tych zapytań. Swoimi treściami i ofertami powinniśmy odpowiadać bezpośrednio na zapytania użytkowników. 

Direct Answers

Od dość dawna w wynikach wyszukiwania możemy zaobserwować odpowiedzi na pytania. Jeśli pytamy o PKB Polski czy o pogodę, to Google podaje odpowiedź bezpośrednio w wynikach. W stanach zjednoczonych poszedł już o krok dalej i podaje odpowiedzi dla pytań bardziej zaawansowanych, np. „jak zainstalować Windowsa”. 
W Polsce wynik ten może pojawić się już w 2016 r. Jest to zarówno zagrożenie, jak i szansa. Na początek kilka faktów odnośnie direct answers:

  • W przypadku niektórych zapytań jest to treść pobierana ze stron internetowych – Google nie zawsze korzysta ze swoich źródeł treści. 
  • Nie są to zawsze dane z pierwszego wyniku wyszukiwania – często jest to treść z 4.-5. miejsca.
  • Jakość serwisu nie ma aż tak dużego znaczenia w przypadku wybierania treści do tego wyniku – liczy się konstrukcja artykułu, która musi być zrozumiała dla robota wyszukiwarki.
  • W Stanach Zjednoczonych direct box pojawiają się przy mniej więcej 4% wyszukiwań, a wyników z gotową odpowiedzią jest około 19%.

Jak dostosować swoje treści do direct answers? 

W zależności od kategorii Google wyświetla odpowiedzi w różnym formacie. Należy wychwycić ten format i tworzyć swoje treści właśnie w tym formacie. Przykład znajdziesz na rysunku nr 5.

Jak widać, odpowiedź w boksie ma specjalny format. Mamy średnie zarobki oraz porównanie zarobków do innego zawodu. Tworząc nasze treści w tym formacie, jeśli chodzi o zarobki, możemy pojawić się w boksie direct answers. 

Dane strukturalne 

Dane strukturalne dostępne są już od kilku lat. Zadziwiające jest to, jak niewiele serwisów w Polsce wykorzystuje ich pełne możliwości. Google z roku na rok stara się lepiej rozumieć treść zawartą na serwisach internetowych, warto właśnie za pomocą danych strukturalnych mu to ułatwić. Jest to też szansa na zwiększenie ruchu z wyszukiwarki. 

Dane strukturalne powodują, że w wynikach wyszukiwania, oprócz standardowych elementów (tytuł, link i opis), pojawiają się dodatkowe wyniki rozszerzone, np. zdjęcie, gwiazdki, cena produktu. 

Jak widać na rysunku nr 6, wynik ten znacznie odróżnia się od pozostałych wyników. Nie jest na pierwszym miejscu, ale zapewne ma większy współczynnik CTR niż wyniki nad nim. Za pomocą danych strukturalnych możemy również zmienić sposób wyświetlana informacji o naszej firmie w wynikach wyszukiwania.

Do grafu wiedzy możemy przekazać:

  • Logo: //developers.google.com/structured-data/customize/logos
  • Kontakty: //developers.go...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy