Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

10 maja 2022

NR 63 (Kwiecień 2022)

Jak pisać, by angażować?

0 27

Słowo ma moc, jednak tylko wtedy, gdy zostanie właściwie użyte. Nawet największe umiejętności pisarskie i doskonała znajomość języka okażą się niewystarczające, jeżeli nie będziesz wiedział, jak zaangażować swoich odbiorców. Sprawdź zatem, jak pisać, by internauci chcieli czytać twoje teksty.

Pisz językiem prostym, ale dostosowanym do odbiorcy

Fryderyk Nietzsche stwierdził: „Prędzej można nauczyć się pisać wspaniale niż lekko i z prostotą”. Sens pozostaje aktualny do dziś – dzięki wybieraniu powszechnie znanych, mało skomplikowanych słów, odbiorca zrozumie każdy jego fragment. 
Czytelnik nie czuje się komfortowo, jeżeli musi sprawdzać definicję co trzeciego wyrażenia w słowniku. W efekcie prędzej czy później zrezygnuje z czytania (szczególnie w internecie, gdzie łatwo „uciec” na inne strony).
Nie zawsze jednak prostota jest wskazana. Jeżeli kierujesz swoje treści do specjalistów, np. adwokatów czy programistów, musisz posługiwać się pojęciami i sformułowaniami charakterystycznymi dla ich branży. Warto więc najpierw poznać czytelnika, a dopiero potem wybrać styl, który spełni jego oczekiwania.
Aby ułatwić odbiorcy zrozumienie trudniejszych lub anglojęzycznych pojęć, możesz umieścić pod tekstem minisłownik.
Pamiętaj, że bardzo łatwo przekroczyć cienką granicę, jaka dzieli prostotę od banału. Dlatego unikaj utartych sformułowań, które działają na wielu czytelników niczym płachta na byka. 
 

POLECAMY

Lekcja 1.
Słowa i sformułowania zakazane
  • „Ekskluzywny”,
  • „Gwarantowany”,
  • „Innowacyjny”,
  • „Kompleksowy”, 
  • „Najlepszy/Najtańszy”,
  • „Najwyższa jakość”, 
  • „Na miarę Twoich potrzeb”,
  • „Nowoczesny”,
  • „Profesjonalny”,
  • „Skuteczny”,
  • „Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom”.


Pisz konkretnie

Czytelnik nie lubi, gdy marnuje się jego czas. On po prostu chce znaleźć w tekście odpowiedzi na swoje pytania i poznać rozwiązanie problemu. 
Niestety, „lanie wody” to bolączka wielu copywriterów. Spora część z nich, zanim opisze krok po kroku, jak wybudować drewniany karmnik dla ptaków, w pierwszej kolejności opowiada o zaletach drewna. Takie informacje nie są potrzebne czytelnikowi, bo prawdopodobnie doskonale zdaje sobie z nich sprawę.
Jeżeli więc chcesz angażować swoimi treściami, pisz konkretnie i opierając się na dokładnym researchu. 
 

Więcej o storytellingu dowiesz się od specjalisty w tej dziedzinie, Pawła Tkaczyka: https://bit.ly/36hk9gQ.


Opowiadaj historie

Jednym z najlepszych sposobów na angażowanie treścią jest storytelling, a więc promowanie marki czy produktu opowieściami. To właśnie one przykuwają uwagę, wzbudzają zainteresowanie i powodują, że czytelnik chętniej dociera do końca tekstu.
Aby opowiadać skutecznie, znajdź bohatera swojej historii, stosuj porównania „przed” i „po”, wybieraj odpowiednie tytuły i nagłówki, a także używaj anegdot z codziennego życia. Pamiętaj również, by zwracać się bezpośrednio do odbiorcy!
Oczywiście tworząc historie, nie zapominaj o odpowiednim języku i konkretach, które podtrzymują skupienie czytelnika.

Stosuj język korzyści

Tworząc treści dla potencjalnych klientów, musisz zdawać sobie sprawę, że interesują ich benefity, jakie zyskają po skorzystaniu z danego produktu lub usługi. Jeżeli więc chcesz ich angażować, nie tylko wymieniaj parametry czy funkcje danego rozwiązania, ale skup się na tym, w jaki sposób może odmienić życie użytkownika.
 

Przykład

Promując odzież termoaktywną, nie pisz tylko o tym, że materiał, z którego została wykonana, nie wchłania potu. Dodatkowo poinformuj odbiorcę, że dzięki jej stosowaniu nie będzie odczuwał nieprzyjemnej wilgoci podczas treningu i zyska komfort cieplny w każdych warunkach. A co za tym idzie – będzie mógł poprawić swoje wyniki sportowe.


Język korzyści to odwoływanie się do potrzeb, emocji i marzeń klienta. Stosuj zasadę „cecha – zaleta – korzyść”, dzięki której odbiorca zyska niezbędne informacje o produkcie i dowie się, dlaczego jest on mu niezbędny na co dzień.

Korzystaj z modelu AIDA

Jeżeli chcesz angażować odbiorców i jednocześnie efektywniej sprzedawać, stosuj model AIDA. Jego 4 podstawowe elementy to:

  1. ATTENTION – przyciąganie uwagi. Polega na stosowaniu chwytliwych tytułów oraz nagłówków, które zainteresują odbiorcę i zachęcą go do zapoznania się z artykułem.
  2. INTEREST – budowanie zainteresowania. To przedstawienie problemu i wskazanie rozwiązań, które pozwolą go rozwiązać (np. w postaci produktów lub usług, które promujesz).
  3. DESIRE – wzbudzanie pożądania. Kiedy odbiorca wie, że Twoje rozwiązanie może rozwiązać jego problem, należy zaprezentować benefity z jego stosowania. To właśnie na tym etapie warto wykorzystać język korzyści.
  4. ACTION – wzywanie do działania. Ostatnim etapem modelu AIDA jest zachęcenie do zakupu lub kontaktu. Warto stosować tu sprawdzone sformułowania, takie jak „Sprawdź”, „Kup teraz” czy „Napisz do nas”.

AIDA to uniwersalna metoda, która stosowana jest na całym świecie – nie tylko do sprzedaży, ale również d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy