Dołącz do czytelników
Brak wyników

Linkedin

22 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

Jak dotrzeć tam, gdzie nikt nie dotarł? Sztuka wyszukiwania osób i informacji na LinkedIn

0 154

W tym artykule chciałbym przekazać Ci swoją wiedzę dotyczącą często niedocenianej, ale moim zdaniem kluczowej umiejętności w pracy na LinkedIn – wyszukiwania. Niezależnie od tego, czy budujesz markę osobistą, wizerunek firmy, sprzedaż, czy szukasz pracownika – sprawne posługiwanie się wyszukiwarką jest konieczne. Powiedziałbym wręcz niezbędne, tak jak umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji z innymi użytkownikami tej platformy. Jeśli nie znajdziesz odpowiedniej osoby lub informacji, to Twoje umiejętności komunikacyjne na niewiele się przydadzą.

Dlaczego wyszukiwanie na LinkedIn to kluczowa umiejętność?

Znalezienie odpowiedniej osoby to znacznie większa szansa na sprzedaż, nowy biznes, dobrą współpracę. Czy w biznesie nie chodzi o to, aby dotrzeć do odpowiedniej osoby minimalizując nakłady pracy? Szczególnie dziś, kiedy permanentnie brakuje nam najważniejszego kapitału – czasu. Największą wartością LinkedIn są ludzie, ogromna baza potencjalnych kontaktów, których nie znajdziemy bez wyszukiwarki.
LinkedIn nieprzypadkowo powstał w Stanach Zjednoczonych. To jedna z najbardziej pragmatycznych kultur na świecie. Amerykanin przechodzi łatwo do nawiązania kontaktów z nieznajomym, chcąc znaleźć odpowiedź na to, kim jesteś, czym się zajmujesz. Szuka odpowiedzi na pytania: jak możesz mu pomóc w życiu, jak on może pomóc Tobie. Moim zdaniem duża świadomość tego, czego szukasz, i umiejętność dotarcia do tego, to szansa na lepszej jakości życie.

Nie wszystko od razu jest widoczne!

Czy wiesz o tym, że większość osób nie korzysta z zaawansowanych funkcji wyszukiwania na LinkedIn? Czy wiesz o tym, że większość użytkowników dociera przeważnie tylko do ok. 20% poszukiwanych osób? Poza tym większość szukających znajduje te same osoby. A czy nie lepiej jest dotrzeć do tych, do których jeszcze inni nie dotarli?

Zanim zaczniesz szukać, przygotuj się!

Przed przystąpieniem do poszukiwania kontaktów/informacji wróć do bardzo ważnej strategicznej kwestii – określenie celów i zdefiniowania grupy docelowej. 
Na pewno trzeba dbać o dobre relacje z każdym użytkownikiem, ale to potencjalni klienci są Twoim kluczowym celem i to im trzeba poświęcić jak najwięcej czasu i uwagi. Dlatego zanim przystąpisz do wyszukiwania, a także w jego trakcie, należy jak najlepiej określić osoby, do których chcesz dotrzeć.
 

Zadanie 1. Określ cel, główne kategorie swojej grupy docelowej i dla każdej z nich opisz:

  1. Jakie konkretnie stanowiska zajmują? 
  2. W jakich konkretnych firmach pracują?
  3. W jakich lokalizacjach mieszkają?
  4. Do jakich grup na LinkedIn należą?
  5. Jakie uczelnie ukończyli?
  6. Do jakiej branży się przypisują i z jaką branżą chcą być kojarzeni?
  7. Czy są aktywni na LinkedIn i jak ta aktywność wygląda?
     

Zapamiętaj

  • Jest limit wyszukiwania dla konta podstawowego (bezpłatnego). W przypadku konta podstawowego podobno można przejrzeć maksymalnie do 1000 wyników w skali miesiąca kalendarzowego. Jeśli masz konto premium, możesz wyszukiwać, ile chcesz. 
  • Jest limit wyświetlania wyników. Niezależnie jednak od rodzaju konta LinkedIn możemy przejrzeć maksymalnie 1000 pierwszych wyników (tylko 1000 z np. 20 000 osób, jakie pokazuje nam wyszukiwarka).

 

Wyszukiwanie

Przejdźmy krok krok po kroku przez różne sposoby wyszukiwania: filtry podstawowe, zaawansowane, operatory logiczne i ich połączenie.

Rodzaje podstawowych filtrów:

  • Wybór ze względu na kategorie treści: Wszystkie wyniki, Praca, Treści (dostępna po zmianie języka interfejsu LinkedIn na język angielski), Firmy, Szkoły, Grupy.
  • Powiązania kontaktu z nami: 1., 2., 3. stopień znajomości – 1. oznacza naszą sieć kontaktów, 2. to znajomi znajomych, a 3. to jeszcze dalsze kontakty.
  • Lokalizacja: Możemy tu wybrać lub wpisać dowolną lokalizację. Możemy też łączyć ze sobą wiele lokalizacji naraz. Uwaga tylko na to, że nie zawsze pod znaną nam nazwą będą odpowiednie wyniki. Na przykład inne wyniki będą dla Krakowa, a inne dla Cracow. Polecam sprawdzić różne warianty.
  • Obecne miejsce pracy: Możemy wpisać nazwy konkretnych firm, w których mogą pracować poszukiwane przez nas osoby.
     

 

Rys 1. Widok wyszukiwarki z podstawowymi filtrami

 

Rodzaje zaawansowanych filtrów: 
Kontakt, Kontakty, Lokalizacja, Aktualne firmy, Poprzednie firmy, Branże, Język profilu, Zainteresowanie pracą non profit, Uczelnie, Imię, Nazwisko, Stanowisko, Firma, Uczelnia.
Jeszcze bardziej zawansowane filtry zawiera w sobie Sales Navigator – narzędzie dostępne w opcji premium Sales Navigator.

Przykład
Załóżmy na potrzeby tego artykułu, że oferuję aplikację usprawniającą pracę sprzedawców. Moją kluczową grupą docelową są osoby odpowiedzialne za sprzedaż (na terenie Polski), szczególnie z branży nowych technologii (wybaczcie takie uproszczenie!).

Gdy wpiszę frazę: ʺsales managerʺ = 25,047,350 wyników 
Gdy wpiszę frazę: ʺsales managerʺ = 5,494,550
Gdy wpiszę frazę: ʺsales managerʺ + dodam filtr lokalizacja Polska = 32,944
Gdy wpiszę frazę: ʺsales managerʺ + dodam filtr lokalizacja Kraków = 2,091
Gdy wpiszę frazę: ʺsales managerʺ w pole Stanowisko + lokalizacja Kraków = 728!
Gdy wpiszę frazę: ʺsales managerʺ w pole Stanowisko + Kraków + 2 stopień (dla mojego konta) = 226!

Szczególnie polecam kryterium wyszukiwania po stanowisku oraz po kontaktach drugiego stopnia. Na początku warto jednak sprawdzić różne filtry, czy dają nam to, czego szukamy.

Jak korzystać z operatorów logicznych (boolean search)

Aby doprecyzować wyniki, używałem cudzysłowu prostego (ʺ ʺ). To jeden z wielu specjalnych operatorów logicznych pozwalających tworzyć bardziej złożone zapytania w wyszukiwarce. Przedstawię Ci teraz te najważniejsze.

Kluczowe komendy + przykłady ʺ ʺ – np. ʺsales managerʺ

Po użyciu tego operatora wyskoczą Ci wszystkie wyniki zawierające konkretnie tę frazę. Gdybyś tego nie użył, wyszukiwarka pokaże Ci wszystkie wyniki, które zawierają w sobie: sales manager, sales i manager, a przecież my szukamy konkretnie sales managera. Uważaj, jak kopiujesz z Worda. To musi być konkretnie cudzysłów prosty (ʺ).

AND – np. ʺsales managerʺ AND CRM

To operator łączący, czyli na każdym profilu wyszukanym za pomocą tego operatora muszą znaleźć się cała fraza ʺsales managerʺ i CRM. Koniecznie pisz dużymi literami operatory, nie „and”, ale „AND”.

OR – np. ʺsales managerʺ OR ʺaccount managerʺ

W tym przypadku dostaniemy wyniki zawierające jedną z dwóch fraz: ʺsales managerʺ i ʺaccount managerʺ . Szczególnie przydatny, gdy pewne stanowiska nazywa się różnie.

NOT – np. ʺsales managerʺ NOT ʺaccount managerʺ

Jeśli chcesz wykluczyć z wyników wyszukiwania pewną frazę, ograniczyć wyniki, to rozwiązanie może być bardzo dobre. 

( ) – np. (ʺsales managerʺ OR ʺaccount managerʺ) AND CRM

Nawiasy służą do tworzenia bardziej zaawansowanych kluczy zapytań. Na przykład szukamy ʺsales managerówʺ lub ʺaccount managerówʺ, z których każdy miał potencjalni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy