Jak dobrze wybierać w świecie e-commerce? Między projektami D2C, e-retailerami a marketplace’ami

E-commerce

Razem z milionem e-kupujących debiutantów, którzy pojawili się w polskim internecie w 2020 r., cyfrową sprzedaż rozpoczęło wielu producentów z różnych branż. Z jednej strony ten kanał dystrybucji zaczął odgrywać ważną rolę dla podmiotów traktujących go do tej pory sceptycznie. Z drugiej strony zauważalna zmiana zwyczajów zakupowych użytkowników stała się motorem do rozwoju kreatywnych koncepcji sprzedaży online. Obie grupy stanęły przed dylematem jaki model handlu elektronicznego wybrać. Poznaj najważniejsze wady i zalety oraz popularne scenariusze sprzedaży online realizowanej bezpośrednio, przez sklep retailera lub marketplace.

To, jak sprzedawać online, w dużej mierze zależy od sposobu dystrybucji na rynku stacjonarnym. Jeśli Twoja marka jest znana, naturalnym kierunkiem rozwoju będzie własny sklep internetowy. Może pojawić się wtedy pytanie, czy taki sklep obroni się również przy ekspansji na zagraniczne rynki. Czy dasz radę zrekompensować koszty wejścia potencjalnym zyskiem ze sprzedaży bezpośredniej? Często lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem okazuje się dobra strategia współpracy z popularnymi na danym rynku marketplace’ami. Z drugiej strony, internet otwiera nowe możliwości dla modelu D2C, szczególnie jeśli masz oryginalny pomysł, tworzysz personalizowane produkty czy usługi. Wtedy siła Twojej sprzedaży online powiązana jest z rozbudową lojalnej społeczności, która nie tylko kupuje Twoje produkty, ale staje się ich ambasadorem.
 

POLECAMY

Minisłownik dotyczący modeli sprzedaży online
  • D2C – direct-to-consumer – model, w którym firma produkuje dobra i samodzielnie dystrybuuje je przez swoje kanały. W digitalu jest to własny sklep internetowy. W tym projekcie omijamy resellerów i pozostałe podmioty, które pośredniczą w drodze produktu od marki do klienta. To przybliża markę do klienta.
  • Marketplace – platforma sprzedażowa, gdzie spotykają się dostawcy towarów lub usług i liczni konsumenci. Firmy zewnętrzne realizują swoją sprzedaż w zamian za określoną prowizję. W Polsce termin ten kojarzony jest z serwisem aukcyj...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy