Jak dobrać platformę programmatic w zależności od budżetu reklamowego

Temat numeru

Według danych eMarketera globalne wydatki na programmatic buying wzrosną w tym roku o 29%. Kolejne lata nie powinny być gorsze, a prognozy zakładają dalszy wzrost budżetów odpowiednio o 19% w 2022 r. i 16% w 2023 r. To bardzo dobry wynik jak na relatywnie popularną i obecną na rynku od niemal dwunastu lat metodę zakupu cyfrowych mediów.

Jedną z przyczyn stojących za popularnością programmaticu jest niewątpliwa egalitarność, rozumiana jako łatwość dostępu do powierzchni reklamowych nawet najpopularniejszych lokalnych oraz globalnych wydawców. Dzieje się tak, ponieważ zautomatyzowane transakcje odbywają się poprzez wyspecjalizowane platformy DSP (Demand Side Platform) i SSP (Supply Side Platform), a sam zakup nie wymaga pośrednictwa działów sprzedaży wydawców czy trading desków agencji. W efekcie, każda organizacja, posiadająca umowę na dostęp do platformy DSP, może jednocześnie korzystać z tysięcy domen zintegrowanych z giełdami reklam.
Istotnym atutem programmaticu jest automatyzacja procesów i wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji. To ułatwienie, które niesie wartość na każdym etapie kampanii. Od planowania, kiedy to dzięki algorytmowi predykcyjnemu marketer z niespotykaną wcześniej dokładnością może założyć koszt dotarcia do określonej grupy odbiorców w danym czasie. Po egzekucję, kiedy to algorytmy automatycznie optymalizują wydatki w kampanii pod osiągnięcie wskazanego KPI marketingowego, określonego w zależności od miejsca w lejku sprzedażowym, w którym znajduje się użytkownik. 
Ekosystem programmatic zmaga się obecnie z dwoma kluczowymi wyzwaniami. Pierwszym jest utrzymanie skuteczności kampanii w przeglądarkach niewspierających ciasteczek 3rd Party. Popularne pliki cookies są już dziś praktycznie nieobecne we wszystkich przeglądarkach poza Google Chrome, w której to zgodnie z predykcjami również znikną do 2023 r. Istnieje kilka komplementarnych scenariuszy dla przyszłości, opartych m.in. na wykorzystaniu Login IDs, cookies 1st Party, danych kontekstowych i/lub kohort, rozumianych jako predefiniowane przez przeglądarkę Chrome grupy podobnych do siebie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy