Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak budować relacje w mediach elektronicznych? 5 protipów na poprawienie życia klientów

Artykuł | 26 marca 2019 | NR 34
140

Użytkownicy Reddita, 10. najpopularniejszej strony w internecie, zamieścili kiedyś w serwisie całkiem ciekawy materiał dotyczący tzw. lifehacków – sposobów na usprawnienie swojego życia. Wśród zbioru porad dotyczących m.in. skutecznego pokonywania przeszkód (skok przez płot), rozgryzania sztuczek magicznych, a nawet porad „jak zrujnować sobie życie?” („ruin life tactics”) znalazły się również sposoby na to, jak w oparciu o relacje z innymi ludźmi poprawić swoje życie. 

Dlaczego warto budować relacje?

Wskazówki te należy oczywiście traktować z przymrużeniem oka, nie ma bowiem listy sprawdzonych sposobów na poprawienie swojego życia. Jednak protipy dotyczą też tego, bez czego na poziomie marketingowym nie da się zbudować lojalności, a więc relacji międzyludzkich. Są istotne również z innego powodu: aby pojawiła się lojalność, a wcześniej relacje, niezbędne są prawdziwe, ludzkie emocje. A więc to, czego (przynajmniej na razie) brakuje zarówno wywracającym się na skórce od banana robotom Boston Dynamics, jak i androidowi Davidowi z dwóch ostatnich filmów z serii „Obcy”.

Pojęcie relacji, a także wynikającej z tego lojalności, odnosi się przede wszystkim do osób – to wszelkiego rodzaju związki pomiędzy najbliższymi nam osobami lub grupami społecznymi. Dlatego proponuję spojrzeć na temat w oparciu o budowanie związków międzyludzkich, wskazując, jakie internetowe narzędzia marketingowe można wykorzystać, by te związki usprawnić.

#protip1: powiedz coś miłego trzem osobom dziennie

Warto być miłym dla innych ludzi. Tę zasadę możemy wykorzystać w tworzeniu wartości dla klienta, wdrażając do planowanej kampanii mechanizm „member-get-member”. Dzięki niemu korzyścią z udziału w akcji promocyjnej nasz odbiorca może podzielić się ze swoimi znajomymi. Możliwości są bardzo szerokie – działanie to sprawdzi się zarówno w kampaniach sprzedażowych („Powiadom znajomego i odbierz rabat”), w kampaniach, których celem jest budowanie bazy („Poleć znajomym i odbierz e-book”), a także w konkursach, gdzie korzyść otrzymywana po podaniu adresów znajomych może być dodatkowym benefitem.

Przykładowy schemat kampanii „poleć znajomemu”:

  1. Zaproszenie do udziału – przesłanie zaproszenia do uczestnictwa (baza własna lub wysyłka do baz zewnętrznych).
  2. Przekierowanie na landing page – zachęta do polecenia znajomym oferty (polecający musi podać wymaganą liczbę adresów e-mail znajomych).
  3. Podziękowanie za polecenie i wysyłka e-maila z informacją do osób poleconych. 
  4. Informacja o poleceniu – osoby polecane otrzymują informację, kto przesłał im prezent (by go odebrać, dopisują się do listy mailingowej).
  5. Generowanie nowych poleceń – osoby polecane również mogą polecać rabat swoim znajomym.

 

Przykład: kampania „poleć znajomemu”, przygotowana przez spółki SARE oraz INIS dla marki ENDO, jednego z największych internetowych sklepów z ubrankami dla dzieci, pozwoliła rozbudować istniejącą bazę klienta o ponad 16 tys. nowych rekordów. Każdy użytkownik z istniejącej bazy, w zamian za polecenie innym zapisu do newslettera, otrzymywał 20% zniżki na zakupy. Polecając znajomym, przekazywał im dodatkowo 10% rabatu. Rozbudowa bazy to niejedyna korzyść z przeprowadzenia kampanii. Dzięki mechanizmowi „poleć znajomemu” zbudowany został również pozytywny wizerunek sklepu, nawiązane zostały relacje z nowymi klientami, natomiast osoby polecające, dzięki swojemu zaangażowaniu, stały się prawdziwymi ambasadorami marki.

#protip2: odwiedzaj lokalne sklepy i restauracje

W ujęciu konsumenckim lifehack ten dotyczy budowania relacji z obsługą sklepów i restauracji – uprzejmość zawsze budzi uprzejmość. W ujęciu marketingowym, jako twórcy komunikacji, możemy zachęcić do obsługi wybranego miejsca osoby z wybranej przez nas grupy docelowej. Do działań lokalnych warto zastosować geotrapping, a więc narzędzie umożliwiające zachęcenie do wykonania danej akcji osoby, które przebywają lub przebywały w danej lokalizacji, a więc np. w pobliżu danego sklepu lub restauracji. W tym przypadku możliwości jest naprawdę sporo – oprócz informacji o promocji, np. w sklepie sportowym, możemy zaprosić odbiorców na darmową kawę (relacje!), poinformować o wyjątkowym prezencie na naszym stoisku podczas dużych targów branżowych lub zachęcić do wsparcia wybranej akcji społecznej. W tym przypadku, ponownie, najważniejszy jest emocjonalny komunikat, co przy wsparciu właściwego narzędzia (powiadomienia „push”, SMD, display mobile) i odpowiedniego targetowania pozwoli osiągnąć zamierzony cel.

Kampania, zachęcając do odwiedzenia wybranego miejsca, nie musi rozgrywać się wyłącznie na poziomie lokalnym. Dane behawioralne pozwalają nam dobrać odpowiedni komunikat do osób, które interesowały się naszym produktem w sieci, a następnie zachęcić ich do odwiedzenia sklepu, oferując konkretną zachętę lub korzyść. Ten model prowadzenia działań, nawiązujący nieco do mechanizmu ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline – wyszukaj w internecie, kup w sklepie), świetnie sprawdza się w przypadku sklepów stacjonarnych, którym zależy na zaprezentowaniu oferty bądź nawiązaniu relacji z klientem w danym punkcie usługowym.

#protip3: przed ważnym spotkaniem staraj się dowiedzieć czegoś o swoim rozmówcy

To interesujący protip w przypadku, gdy wybieramy się na imprezę, na której nikogo nie znamy. Warto wcześniej dowiedzieć się czegoś o samym gospodarzu oraz zapoznać się z nim w pierwszej kolejności. Mamy wtedy pewność, że przedstawi nas innym osobom znajdującym się na przyjęciu. W ujęciu marketingowym zasada ta powinna przyświecać właściwie każdej kampanii – poznanie użytkownika jest kluczowe do zbudowania strategii, a także przeprowadzenia skutecznej kampanii marketingowej.

Dane behawioralne, jakimi posługujemy się przy wysyłce kampanii, pozwalają nam na dokładne zbudowanie profilu odbiorcy w oparciu o miejsca, jakie odwiedza on w sieci, narzędzia, z jakich korzysta, a także e-mailingi i reklamy, które go interesują. Na tej podstawie jesteśmy w stanie dowiedzieć się nie tylko tego, kim jest nasz klient, lecz także jakie tematy go interesują, a nawet jakie produkty planuje kupić.

Właściwe targetowanie pozwala ominąć „pułapkę stereotypów”, która, np. każe nam targetować reklamy gier komputerowych wyłącznie do mężczyzn, podczas gdy aż 37% z nich jest kupowanych przez kobiety.

 

Istotne narzędzie, które rozwija tematykę targetowania behawioralnego, stanowi system Data Driven Mailing. Rozwiązuje on jeden z głównych problemów doboru grupy docelowej, czyli nieprzewidywalność targetu. Pozwala to ominąć „pułapkę stereotypów”, która, np. każe nam targetować reklamy gier komputerowych wyłącznie do mężczyzn, podczas gdy badania pokazują nam, że aż 37% gier jest kupowanych przez kobiety. W tym konkretnym przypadku bazowanie na ogólnie przyjętym przeświadczeniu oznacza, że pomijamy sporą grupę odbiorców będących w naszym zasięgu tylko dlatego, że… nic o nich nie wiemy.

Data Driven Mailing pozwala zredefiniować myślenie o grupie docelowej, a także automatycznie dobrać ją do potrzeb danej kampanii. Poprawiamy życie naszego odbiorcy, ponieważ wysyłamy mu trafiony komunikat, który bezpośrednio go dotyczy, dodatkowo zaskakując go spersonalizowaną komunikacją.

Rys....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy