Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama internetowa

5 listopada 2019

NR 48 (Październik 2019)

Gamingowe przykazania marketera

220

Gaming i e-sport to pojęcia, które od jakiegoś czasu są w świecie marketingowym odmieniane przez wszystkie przypadki. Myślisz o jakiejś aktywacji w tym zakresie, ale nie wiesz, czy rzeczywiście jest to dobre miejsce dla Twojej marki? Jak przygotować się do wejścia w świat e-sportu i gamingu? Od czego właściwie zacząć? Arkadiusz Miegoń, wiceprezes Mexad Games, przekazuje 10 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci zrozumieć potencjał drzemiący w tej branży i przekuć to na sukces dla Twojej marki.

1. Nie lekceważ potencjału 

O gamingu i e-sporcie krąży kilka mitów, wśród których króluje przekonanie, że to niszowe zjawiska, będące przedmiotem zainteresowania głównie nastolatków. To nieprawda – w Polsce niemal co czwarty internauta przyznaje, że interesuje się grami wideo, a wśród nich grupa osób poniżej 18. roku życia stanowi jedynie 39%. Podobnie jest z rozgrywkami e-sportowymi – ogląda je już 23% internautów. Szacuje się, że globalna społeczność graczy liczy już ponad 2 mld osób! 

POLECAMY

2. Wybierz, czy stawiasz na gaming, czy e-sport – to nie to samo! 

To bardzo ważne, żeby potrafić rozróżnić oba pojęcia. W ramach całego zjawiska, jakim jest gaming, wyróżniamy dwa nurty: amatorskie granie w gry oraz profesjonalną rywalizację w grach, czyli e-sport. Gracze niekoniecznie są fanami e-sportu, a osoby oglądające rozgrywki e-sportowe nie muszą być graczami. Mylenie tych pojęć i wrzucanie graczy i fanów e-sportu do jednego marketingowego worka to duży błąd!

3. Myślisz, że gaming nie jest dla Twojej marki? Nic bardziej mylnego!

Twój produkt wydaje Ci się nieodpowiedni dla tej grupy docelowej, bo nie są to gry czy akcesoria dla graczy? Nie szkodzi. Aktywność marketingowa w gamingu i e-sporcie to również miejsce dla tzw. marek nieendemicznych. Pamiętaj, że każdy gracz czy fan e-sportu jest również „zwykłym” konsumentem, wydającym pieniądze także na artykuły spożywcze, ubrania, kosmetyki, rozrywkę i wiele innych. Jak wynika z badania Mexad Games, aż 35% fanów e-sportu to osoby o stosunkowo dużej sile nabywczej i o dochodach w przedziale 3000-5000 złotych brutto na osobę. W branży pokutuje również stereotyp, że gry i e-sport to miejsce tylko dla mężczyzn. Tymczasem według naszych badań, aż 82% fanek e-sportu chce, aby w e-sport angażowały się również kobiece marki. 

4. Nie spiesz się i nie rób niczego „na odwal się”

Dla wielu fanów gamingu i e-sportu ta rozrywka stanowi ważną część życia, dlatego z łatwością wyczują nieszczerą, „sztuczną” komunikację lub zauważą wady w niedopracowanej ofercie. Do dialogu z nimi należy się dobrze przygotować zarówno pod względem zrozumienia grupy docelowej, jak i dopracowania konkretnej oferty czy produktu. 

5. Poświęć chociaż 10 minut dziennie na prasówkę – dzięki temu szybko zdobędziesz podstawową wiedzę

Jeżeli chcesz rozumieć, co dzieje się w branży e-sportowej czy gamingowej, dobrym pomysłem jest regularne czytanie newsów ze świata gier i e-sportu. Jest to niezwykle dynamiczne środowisko, które na początku trudno zrozumieć. Codzienna prasówka pozwoli Ci szybko wyłapać najważniejsze aspekty i zauważyć najbardziej istotne trendy. Warto, aby na Twojej liście znalazł się np. newsletter grupy roboczej gamingowej, który przygotowują firmy zrzeszone w IAB Polska. 


 

Rys. 1. E-sport w Polsce – infografika Mexad Games pochodząca z badania przeprowadzonego we współpracy z Mobile Institute

6. Przygotuj długofalową, spójną strategię

W przypadku gamingu, podobnie jak w przypadku innych aktywacji, raczej nie warto stosować aktywacji punktowych i działań z doskoku. Lepiej zadziałać długofalowo i wpisać działania gamingowe czy e-sportowe jako stały element parasolu komunikacyjnego Twojej marki. Spójna strategia zostanie doceniona – z badania Mexad Games wynika, że miłośnicy gier (48%) i e-sportu (60%) są bardziej skłonni do skorzystania z produktów lub usług marek, które aktywnie angażują się w e-sport poprzez wsparcie drużyn czy wydarzeń e-sportowych.

7. Dobierz odpowiednich partnerów do działania

„Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę” – to jeden z najsłynniejszych cytatów w środowisku gamingowym. Warto wziąć sobie do serca tę kultową kwestię z polskiej wersji językowej gry Baldur’s Gate i skorzystać z profesjonalnego wsparcia konsultantów znających rynek gier czy e-sportu od podszewki. Wtedy odpowiednio wyeksponujesz wszystki...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy