Eyetracking – sprawdź, czym przyciągnąć uwagę Twoich użytkowników

UX/UI

Zależy Ci na sprawdzeniu efektywności Twojej aplikacji, serwisu internetowego lub systemu informatycznego? Czeka Cię przebudowa lub wdrożenie całkiem nowego rozwiązania i zastanawiasz się, jak odbiorą go Twoi klienci? Poznaj metodę, która pozwoli Ci to zbadać.

Skąd się bierze ta magia?

Eyetracking polega na śledzeniu i rejestracji spojrzeń użytkownika w trakcie prezentowania przedmiotu badań. Przedmiot ten może mieć zarówno postać fizyczną, jak i cyfrową. 
Badania eyetrackingowe pozwalają analizować, jak użytkownicy postrzegają serwisy, aplikacje i systemy. Są również wręcz niezastąpione przy badaniu gier czy interfejsów urządzeń, takich jak parkometry lub automaty do zakupu biletów.
Trzy ważne elementy, które są niezbędne do przeprowadzenia badania eyetrackingowego, to:

POLECAMY

  • sam eyetracker, czyli urządzenie rejestrujące,
  • obiekt, który poddajemy badaniom (np. serwis lub aplikacja),
  • respondenci.


 

Rys. 1. Badanie eyetrackingowe (źródło: EDISONDA)

 

Działanie większości eyetrackerów opiera się na rejestracji ruchu gałek ocznych za pomocą kamer. Te zaś połączone są z systemem lamp emitujących (nieszkodliwe!) promieniowanie podczerwone. Eyetrackery występują w dwóch wersjach – stacjonarnej i mobilnej.
Osoba biorąca udział w badaniu, które jest prowadzone eyetrackerem stacjonarnym, widzi badany serwis lub system na ekranie komputera. Każda rzecz, która pojawia się na ekranie, stanowi bodziec powodujący ruch gałek oc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy