Eksperci w ogniu pytań

W ogniu pytań

Czym kierować się przy wyborze influencerów oraz jakie trendy możemy zaobserwować na rynku mikro- i makroinfluencerów. Zadaliśmy ekspertom 3 pytania odnośnie najskuteczniejszych strategii influncer marketingu oraz dobrych praktyk współpracy.

1. Nano- i mikro- czy makro- i celebryta – na kogo postawić, a także jakimi kryteriami kierować się przy doborze influencera do kampanii?

Wojtek Kardyś 
Specjalista do spraw komunikacji internetowej, digital marketingu i personal brandingu. Z wykształcenia filozof i scenarzysta. Z pasji PR-owiec, mówca konferencyjny, konsultant, szkoleniowiec oraz felietonista. Wykładowca na kierunku e-commerce w Wyższej Szkole Handlu we Wrocławiu. Współzałożyciel agencji produkcyjno-konsultingowej Good For You. W reklamie internetowej działa od dziewięciu lat, zaś w marketingu influencerskim i content video specjalizuje się od lat pięciu. Twórca pierwszej w Polsce audycji radiowej w całości poświęconej influencerom – Cotygodniowy Przegląd Internetu. Współprowadzący videopodcast biznesowy Kardyś&Foszer. Zdobywca wielu nagród branżowych (m.in.: Złotych Spinaczy, Złotego Listka CSR, EB STARS, Siły Przyciągania). 

POLECAMY

Koronawirus zmienił wszystko. Wszyscy staramy się siedzieć w domu. A co innego możemy teraz robić, jak nie korzystać z internetu? W ruch poszły platformy VOD, e-commerce, a także social media. Influencerzy chcą wykorzystać to 5 minut zwiększonego zasięgu i oferują darmowe ćwiczenia, live'y, porady itd. 
Wydaję mi się, że to dobry ruch i influencerzy w 2020 r. zyskają na obecnym kryzysie. Jesteśmy zamknięci w domach, musimy zająć czymś czas – na pomoc przychodzą oni. Mają zabawne porady, historie, challenge. To się obecnie ogląda (w marcu wzrost oglądalności materiałów na YouTubie był znaczny). I z tego będą chcieli (jeżeli już nie zaczęli) skorzystać marketerzy. 
Głównie zyskają na tym influencerzy, którzy są już w sieci, mają zbudowany background, potrafią komunikować się i wiedzą, jak utrzymać swoją społeczność. Celebryci bez koncertów, teatrów, 
TV i kina stracą na popularności (chyba że podobnie jak Cezary Pazura zainwestowali wcześniej w social media). 
Po pierwsze, zaangażowanie – skończcie z patrzeniem na liczbę subskrybcji czy followersów. 
To można w bardzo łatwy sposób zmanipulować. Podstawą influencer marketingu jest zaangażowanie. Czy dany influencer wzbudza zainteresowanie, jest blisko swojej społeczności, jest przez nią szanowany itd. To jest fundament.
Po drugie, trend – w każdej agencji powinna być osoba od trendów. Co jest teraz modne? 
W co warto iść? Jakie challenge są teraz najczęściej klikane? Jakie słowo zdobywa popularność?
Jeżeli znajdziemy trend, który wzrasta, dobieramy do niego influencera, który jest z nim kojarzony. 
Ja korzystam z narzędzia BuzzSumo.com – daje ono insight, jakie treści zdobywają popularność.
Po trzecie, autentyczność – to jest klucz do influencer marketingu. Co z tego, że twoją markę promuje osoba bardzo popularna, prowadząca swój show w telewizji, jeżeli konwersja z tego jest zerowa, 
bo zdjęcie potraktowano po macoszemu bez żadnego storytellingu, sam zaś gwiazdor ma się nijak 
do promowanego produktu.
Dlatego mikroinfluencerzy zyskują na popularności. Im zależy. W dodatku można ich łatwo skategoryzować (wędkę reklamują wędkarze, okulary okularnicy itd.).
I na koniec raz jeszcze dodam, że followersi i subskrypcje nie mają znaczenia. Followersów na Instagramie można kupić za parę dolców. Co do subskrypcji, to każdy youtuber wam powie, że generują one niewielki procent faktycznych odtworzeń filmu.

Robert Sosnowski
CVO w platformie do influence marketingu Reach a Blogger, CVO w wyszukiwarce agencji reklamowych Ad World Masters, CVO w agencji digital Biuro Podróży Reklamy. Zdobywca nagród marketingowych, m.in. Epica Award, AME Award, Kreatury, Złotego Spinacza, Mixx-Award, Golden A...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy