Eksperci w ogniu pytań

W ogniu pytań

Tym razem w ogniu pytań postawiliśmy specjalistki w dziedzinie UX. Świetnie wiemy, że content jest ważny, ale w tej chwili najważniejszy jest użytkownik i właśnie dlatego postanowiliśmy zgłębić temat must have 2020 – użyteczność. Chcieliśmy się dowiedzieć, na co zwracać uwagę podczas projektowania stron internetowych oraz jak poprawiać doświadczenie klienta, aby zwiększyć konwersję. Kogo i co zapytaliśmy? Tego dowiecie się z poniższego tekstu. Mamy nadzieję, że garść praktycznych wskazówek przyda się Wam w codziennej pracy.

1. Jakie są trzy typowe, a jednocześnie kluczowe błędy w projektowaniu stron www/serwisów transakcyjnych/aplikacji mobilnych?

Agnieszka Turalińska 
UX designer, EDISONDA

POLECAMY

Bezrefleksyjne kopiowanie 
„Zróbmy to tak, jak Apple, Allegro, firma X. Skoro firma X odniosła sukces, to mojemu serwisowi też się uda”. Brzmi znajomo? W sugerowaniu się rozwiązaniami znalezionymi w sieci nie ma nic złego, o ile nie oznacza ono bezrefleksyjnego kopiowania. Zawsze należy zwracać uwagę na kontekst użycia oraz grupę docelową. 

PRZYKŁAD:
Aplikacja Uber zawiera menu typu hamburger. Większość jej użytkowników to osoby poniżej 40. roku życia, charakteryzujące się wysokim poziomem kompetencji cyfrowych. Oznacza to, że rozpoznają oni podstawowe wzorce projektowe i wiedzą, jak się nimi posługiwać. Zastosowanie takiego menu w aplikacji skierowanej do innego targetu niekoniecznie się sprawdzi. 

Zapominanie o grupie docelowej
Kolejny częsty błąd to zapominanie o użytkowniku. Zdarza się, że projektujemy „pod siebie”, przywołując własne doświadczenia. Zapominamy przez to o szerokim kontekście użytkowania. Każdy z nas ma doświadczenia i preferencje w używaniu różnorodnych serwisów i aplikacji, a końcowi użytkownicy projektowanego rozwiązania mogą mieć zupełnie inne doświadczenia i potrzeby. Warto więc wcześniej upewnić się, czy zebraliśmy dostatecznie dużo informacji o potrzebach oraz zweryfikować, czy nasza wiedza jest aktualna (np. przeprowadzając badania).

Koncentrowanie się na wąskiej grupie odbiorców
…lub koncentrowanie się na jednej, wąskiej grupie użytkowników i ich specyficznych, niszowych potrzebach. Bywa tak, że projektanci wprowadzają daną funkcjonalność lub rozwiązują problem w określony sposób, ponieważ informacja ta pochodzi od ważnego użytkownika (lub takiego, który często dzwoni do biura obsługi klienta). W tej sytuacji należałoby najpierw odpowiedzieć na kilka ważnych pytań. Jaka potrzeba kryje się za tego typu prośbą? Czy podobne potrzeby mają inni użytkownicy serwisu i jak duża jest ta grupa? Może zaspokojenie danej potrzeby lepiej zrealizować w inny sposób?

Przeładowanie
Kolejnym błędem jest nadmierne przeładowanie serwisu lub aplikacji różnymi funkcjonalnościami. W projektowaniu rzadko „więcej” znaczy „lepiej”. Przed dodaniem nowej funkcjonalności warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy na pewno jest ona potrzebna znaczącej większości użytkowników. Usunięcie funkcjonalności jest niestety o wiele trudniejsze niż jej dodanie, a użytkownicy nie lubią, kiedy coś im się odbiera.

Pomijanie kontekstu biznesowego
Dobry projekt to taki, który uwzględnia potrzeby użytkowników, ale też realizuje cele biznesowe klienta. Niestety, nie zawsze te cele są do...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy