Dane i analityka w performance – jak poprawnie definiować cel, optymalizować oraz wyciągać wnioski w sprzedaży online?

Temat numeru Sprzedaż w oparciu o dane

Dane to najważniejsze paliwo performance marketingu. To zdanie nigdy nie było tak bardzo aktualne, jak teraz. W zasadzie nie sposób prowadzić jakichkolwiek działań performance bez głębokiej analityki.

Od czego zacząć?

Jeżeli chcesz zastosować działania efektywnościowe, musisz zacząć od bardzo dobrego oskryptowania swojego sklepu internetowego. Najpopularniejsze systemy mierzące to:

POLECAMY

Bezpłatne:

  • Google Analytics – znany praktycznie każdemu marketerowi.
  • Yandex Metrica – rosyjski odpowiednik Google Analytics, dostępny także po angielsku z wieloma rozbudowanymi funkcjami. Do ciekawszych należą m.in. nagrywanie pojedynczych sesji użytkownika, za które w wielu narzędziach trzeba płacić, scroll i click heatmapy, analityka pól w formularzach.
  • Facebook Analytics – czyli gigant rzuca rękawicę gigantowi. Facebook co prawda nie ma takiego doświadczenia jak Google w tworzeniu narzędzi do analityki, ale jestem pewien, że zamieszają jeszcze w tym obszarze i będą chcieli stworzyć przeciwwagę dla popularnego GA. Na ten moment już dają np. nieco bardziej dokładne statystyki dotyczące demografii i zainteresowań użytkowników.

Rys. 1. W menu Yandex Metrica znajdziesz sekcję „Session Replay” – tam możesz przejrzeć sesje Twoich użytkowników. Zobaczysz, jak poruszali się po stronie kursorem, w co klikali, jak przeszukiwali stronę, jak przeszukiwali ją, wpisując jakieś słowa (Źródło: Yandex Metrica – materiały oficjalne)

 

 

Rys. 2. Yandex Metrica daje Ci również możliwość przeanalizowania formularza pole po polu – dzięki funkcji „Form analytics” możesz naprawić to, co przeszkadza Twoim użytkownikom w konwersji

 

 

Płatne, ale ciekawe:

  • Piwik.pro – stosunkowo niedrogie narzędzie instalowane na serwerze lub w chmurze daje szerokie możliwości analityki,...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy