Customer journey, czyli rola e-mail marketingu na ścieżce zakupowej

SEM/SEO

Od kilku lat na znaczeniu i popularności zyskuje pojęcie customer journey. Dziś bardziej świadomi marketerzy coraz chętniej wchodzą w buty swoich obecnych i potencjalnych klientów, aby jeszcze efektywniej wykorzystywać ich potencjał zakupowy. Obecnie trudno już wyobrazić sobie sklep internetowy bez przemyślanej strategii na podróż klienta przez proces zakupu. Jaką rolę odgrywa w niej e-mail marketing i jak w pełni wykorzystać jego moc w trakcie wspomnianej podróży?

Czym jest customer journey?

Zacznijmy od podstaw – customer journey to nic innego, jak ścieżka zakupowa klienta. Buduje ona jego doświadczenie ze sklepem oraz ma na celu poprowadzenie użytkownika w sposób dyskretny, przyjemny i wygodny przez drogę od pierwszego zetknięcia się z marką do momentu dokonania zakupu. Modelowa podróż klienta składa się z przynajmniej pięciu etapów:

POLECAMY

  • Świadomość.
  • Zainteresowanie.
  • Zakup.
  • Retencja.
  • Lojalność.

 
Istotne jest, aby każda kampania (oraz wszystkie jej elementy), jaką prowadzisz, była tworzona z myślą o podróży potencjalnego klienta i dopasowana do etapu, na którym właśnie się on znajduje. Umiejętnie dostosowując działania reklamowe do momentu w procesie decyzyjnym konsumenta, możesz wyjść naprzeciw jego oczekiwaniom, poprowadzić go za rękę przez proces zakupu i w efekcie – zwielokrotnić swoje rezultaty sprzedażowe.

W customer journey działania marketingowe bardzo płynnie przechodzą w obsługę klienta. Dlatego projektując podróż, pamiętaj o tym, jak istotną funkcję pełni doznanie klienta, jego opinia i ogólne wrażenie wynikające z wizyty na stronie czy samego zakupu.

Kilka istotnych faktów:

  1. Dla 64% osób ważniejsza jest obsługa klienta niż sama cena. Źródło: SDL
  2. 50% klientów dzieli się ze znajomymi i rodziną opinią o swo...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy