Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

22 grudnia 2018

NR 28 (Czerwiec 2016)

Copywriting w e-mail marketingu – jak tworzyć skuteczne tematy i zachęcające teksty?

0 130

Mimo powstawania coraz nowszych sposobów dotarcia do użytkowników, e-mail nadal ma się dobrze i jest jednym z najskuteczniejszych kanałów komunikacji online. Warto więc uwzględnić go w swoich działaniach marketingowych, aby dotrzeć do właściwej grupy docelowej. Do osiągnięcia spektakularnych wyników, oprócz samego narzędzia potrzebujesz też skutecznych treści.

Jak pisać, żeby odbiorcy nie tylko otwierali maile, ale też wykonywali odpowiednie akcje? 

E-mail marketing z content marketingiem ma wiele wspólnego, a działania te – odpowiednio połączone – przynoszą zaskakujące efekty. Sukces wysyłanych maili w dużej mierze zależy od dobrych i przemyślanych treści – bez tego nawet najlepszy design nie pomoże. 

Pisząc treść maila, skup się na tworzeniu komunikatu do jednej osoby, nie do całej grupy docelowej. Wiadomość powinna być napisana tak, aby każdy, kto ją otworzy, czuł, że treść skierowana jest właśnie do niego.

Ponad 80% marketerów wskazuje newslettery jako jedno z narzędzi marketingowych, które będą wykorzystywać w 2016 r. – Content Marketing Institute.

Daj się zauważyć

Zanim jednak odbiorca przeczyta treść maila, musi go najpierw otworzyć. Przyciągnięcie uwagi to również zadanie copywritera – to od tematu wiadomości zależy, czy odbiorca w ogóle go otworzy. Możesz poświęcić wiele godzin na stworzenie maila z treścią, której nie powstydziłby się żaden marketer, jeśli jednak nikt nie otworzy maila – bo nie skupisz się równie mocno na temacie – Twój wysiłek pójdzie na marne. 

W skrzynkach użytkowników każdego dnia ląduje co najmniej kilka maili. Twoim zadaniem jest przebicie się przez ten szum komunikacyjny i wyróżnienie się spośród innych tematów wiadomości. Jakie cechy powinien mieć skuteczny temat maila?

  • Personalizacja – pod warunkiem, że masz taką możliwość (gromadzisz dane o użytkownikach, takie jak np. imię czy miejsce zamieszkania). Użycie imienia w temacie maila lub nazwy miejscowości odbiorcy znacznie zwiększa współczynnik otwarcia wiadomości. 

 

Ważną rolę odgrywa też segmentacja list mailingowych. Inną treść możesz wysłać do kobiet, a inną do mężczyzn, inny komunikat skierujesz do nowych użytkowników, inny do tych, którzy są aktywni już od kilku lat. Podziel listy mailingowe, aby usprawnić tworzenie treści. 

Według Experian Marketing Services e-maile, których temat zawierał imię odbiorcy, miały średnio o 29% wyższy współczynnik otwarć.

  • Język zachęcający do działania. Użytkownik powinien od razu wiedzieć, co znajdzie w treści maila i czy związane jest to z wartościami dla niego. Nie muszą to być powszechnie stosowane „Zobacz teraz”, „Pobierz e-book”, „Kup dzisiaj”. Wysil wyobraźnię i postaw na gry słowne. 
  • Jasny i zrozumiały przekaz. Tworzenie zabawnych i kreatywnych tematów to dobre rozwiązanie, pod warunkiem że będą one jednocześnie zrozumiałe. Nie wiesz, jak zacząć? Napisz najpierw proste zdanie z treścią, którą chcesz przekazać (np. 30% zniżki na bestsellery), a później dodaj do niej przyciągające uwagę „ozdobniki”. Wbrew pozorom wykorzystywane od dawna zabiegi, takie jak ograniczenia czasowe czy dostępności dla określonego grona, wciąż działają. Dlatego warto przetestować np.: „30% na bestsellery tylko przez najbliższe 3 godziny!” lub „30% zniżki dla pierwszych 197 osób!”.
  • Krótki temat (ok. 50 znaków). Najważniejsze informacje umieść na początku – użytkownicy przeglądający pocztę na mniejszych ekranach mogą nie zobaczyć całego tematu. 

Przykład: Prowadzisz księgarnię internetową? Zamiast „Kup najnowszą książkę Toma Michella”, możesz napisać „Nie przegap pouczającej Lekcji z pingwinem”. Który temat bardziej Cię zainteresował? 

MailChimp przestudiował 40 mln tematów i okazało się, że skuteczniejsze były właśnie te, które wprost zapowiadały, co odbiorca znajdzie w środku. 

Tworząc treść maila, warto trzymać się terminu AIDA. Ważne są więc:

  • przyciągnięcie uwagi odbiorcy
  • zainteresowanie odbiorcy (nie tylko treścią maila, ale też tematem)
  • przekonanie go do skorzystania z produktu, wywołanie potrzeby posiadania go lub skorzystania z oferty
  • zachęcenie do wykonania akcji (skorzystanie ze zniżki, zakup produktu)

 

Podtrzymaj zainteresowanie

Stworzyłeś skuteczny temat, odbiorca otworzył wiadomość, więc teraz czas na podtrzymanie jego zainteresowania. Złap go od razu, już w pierwszym zdaniu. Od tego zależy, czy użytkownik przeczyta kolejne akapity maila.

Zadbaj również o to, by mail był swego rodzaju opowieścią. Pierwszy akapit powinien nawiązywać do nagłówka, a każdy kolejny stanowić naturalną kontynuację poprzedzającego. Pozwól odbiorcy „przepłynąć” przez tekst. Zawartość maila powinna być ponadto spójna z treścią, którą odbiorca znajdzie na stronie, do której go skierujesz.

Warto pamiętać, że e-mail zawierający sam tekst, bez szablonu graficznego czy chociażby kolorowych przycisków, często jest znacznie skuteczniejszy od maila, którego nadawca skupił się głównie na designie. To, co napiszesz w treści wiadomości, ma więc ogromne znaczenie. 

6 rzeczy, o których musisz pamiętać, konstruując mailing lub newsletter:

  1. Przyciągający uwagę, ale i odnoszący się do zawartości maila tytuł.
  2. Układ i formatowanie treści umożliwiające jej szybkie przeskanowanie.
  3. Konstrukcja, która zachęci odbiorcę do czytania kolejnych akapitów (opowiedz historię, w której treść pierwszego akapitu będzie kontynuacją nagłówka i jednocześnie wstępem do drugiego akapitu).
  4. Kr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy