Dołącz do czytelników
Brak wyników

Protipy sprytnego marketera

22 maja 2019

NR 45 (Kwiecień 2019)

Nowe życie starego contentu – 3 porady dotyczące odświeżania dawnych treści

0 205

Jako marketer i copywriter tworzysz w swojej codziennej pracy niezwykle dużo zróżnicowanych treści – od contentu znajdującego się na stronie internetowej, poprzez materiały wysyłane klientom, do coraz popularniejszych wpisów edukacyjnych na firmowych blogach. Niestety, niezależnie od tego, jak dokładnie je przygotowujesz, ile ciekawych materiałów znajdziesz i ile dodasz do nich linków, po pewnym czasie teksty ulegają dezaktualizacji.

Jak możesz rozwiązać ten problem (i czy wszystkie sposoby są warte wypróbowania)?

  1. Pogodzenie się z losem i… niepodejmowanie dalszych działań – strategia „na strusia” i chowanie głowy w piasek nie rozwiąże Twojego problemu nieaktualnej treści, chyba że przygotowany przez Ciebie tekst to wiecznie zielony (evergreen) jednorożec na contentowej łące postów.
  2. Redirect 301 (stały) – czyli przeniesienie z jednego adresu URL na inny. Jest to rozwiązanie posiadające sporo plusów: powiązując post ze swoją domeną, zwiększasz jej autorytet, mając tym samym wpływ na lepsze wyniki wyszukiwania. Co więcej, nie irytujesz czytelników – znajdują oni treści, których szukają, tylko w nieco innym miejscu.
  3. Usunięcie treści (404) – najprostsze wyjście z sytuacji, niestety… poniekąd awaryjne. Zachowanie „na leniwca” irytuje nie tylko czytelników, którzy chcieliby powrócić do raz docenionego contentu, ale też ma negatywny wpływ na SEO.
  4. Zaktualizowanie przeterminowanej treści – najlepsza taktyka, pozwalająca nie tylko na zachowanie stworzonego wcześniej materiału, ale też na sprawienie, że będzie on performować jeszcze lepiej i przyniesie nowe, wymiernie wyniki. Co ciekawe, wedle badań przeprowadzonych przez Orbit Media Studios, tylko 38% osób prowadzących blogi branżowe decyduje się na przyjęcie tej strategii; jednak osiągane przez nich wyniki mówią same za siebie.
     

Dlaczego aktualizowanie starych treści jest ważne?

Niestety, nie wszystko, co już opublikowane, starzeje się z godnością. Zdecydowanie częściej masz do czynienia z sytuacją, w której przygotowane wcześniej materiały nie są jak wino, a raczej jak porzucona w kącie butelka mleka – czytelnik czuje nosem, że lata świetności mają już za sobą.
 

Wykres 1. Osoby osiągające sukcesy na polu blogowania opierają swoją strategię na uaktualnianiu starych postów (dane za raportem „Blogging Statistics and Trends: The 2018 Survey of 1000+ Bloggers” przygotowanym za Orbit Media Studios)

 

TABELA 1. Powody, dla których warto aktualizować treści
1. Poprawa wskaźnika CTR
Czytelnicy chętniej klikają w relatywnie nowe treści. W branży digitalowej fakt ten wydaje się oczywisty (każdy chce nadążyć za szybko pojawiającymi się zmianami technologicznymi), jednak należy pamiętać, że zasada ta dotyczy każdej gałęzi rynku – chętniej poczytasz o najnowszych technikach wykańczania wnętrz niż o tych sprzed kilku lat itp.

2. Lepszy User Experience
Naprawienie niedociągnięć stylistycznych i gramatycznych w dawno opublikowanych treściach wpływa na odbiór czytanego contentu.
Dbanie o część wizualną i ułatwianie konsumpcji treści – jeżeli w starym poście pisałeś długie akapity czy wręcz ściany tekstu, pamiętaj, że współcześni czytelnicy wertują treści zgodnie z literą F, lubią elementy wizualne i wyróżnione elementy w tekście, czyli urozmaicenie.


Co więc należy zrobić, by uniknąć „przeterminowania” całkiem dobrych jakościowo treści?

1. Zdecyduj, od czego zacząć

Czasami masz do poprawienia tyle contentu, że nie do końca wiesz, do czego zabrać się w pierwszej kolejności. Zamiast popadać w panikę, zastanów się, które materiały są najbardziej wartościowe z punktu widzenia czytelnika Twojej strony. Z pomocą w takiej sytuacji przyjdzie Google Search Console – dzięki temu narzędziu łatwo sprawdzisz, które posty mają największą i najważniejszą dla Ciebie grupę czytelników. To od nich powinieneś zacząć wszystkie dalsze prace.

2. Odśwież nieaktualne dane

Często tym, czego szukają Twoi klienci, są twarde dowody prezentowane w postaci danych statystycznych. Niezależnie od tego, czy powołujesz się na te wybrane z badań prowadzonych przez własną firmę, czy czerpiesz pełnymi garściami z raportów zewnętrznych, dane te z upływem czasu przestają być wartościowe dla Twoich czytelników. Mówiąc bardziej obrazowo – dzisiaj mało kto, niezależnie od branży, będzie szukał statystyk dotyczących sytuacji wybranej części rynku z roku 1995. Chyba że jest pracownikiem naukowym badającym historię danego sektora. 

Mówiąc jednak poważnie – istotne jest, by raz na jakiś czas przejrzeć opublikowane materiały i uaktualnić je o bieżące dane. Często firmy tworzące raporty same ułatwiają Ci pracę i publikują cyklicznie materiały o podobnej tematyce, aktualizując je co kwartał, pół roku lub rok. Tym bardziej zamiast nerwowo szukać nowszych bilansów, zapisz się do newslettera i spokojnie czekaj, aż przyjdzie do Ciebie informacja o nowej wersji przydatnego raportu.

Poza zaktualizowaniem statystyk sprawdź też, czy anegdoty i metafory, których używasz, wciąż przemawiają do grona Twoich odbiorców. Odwoływanie się do PokemonGo było dobrym pomysłem w roku 2016, dzisiaj natomiast lepiej poszukać bardziej aktualnych 
porównań.

3. Napraw niedziałające linki

Zdarza się, że treści, do których odnosiłeś się przy tworzeniu swojego contentu, zmieniają adres URL lub w ogóle znikają z internetu.

Naprawa takiego stanu rzeczy jest w tym przypadku o tyle prostsza, że nie musisz wykonywać jej manualnie ani inwestować w drogie, specjalistyczne oprogramowania. Wystarczy skorzystać z darmowych narzędzi pozwalających na szybkie odnalezienie niedziałających (wewnętrznych i zewnętrznych) linków – np. z Online Broken Link Checker. 

 

Rys. 1. Przykładowy raport wygenerowany z narzędzia Online Broken Link Checker


 Co jednak zrobić w sytuacji, gdy linkowany wcześniej artykuł lub raport już nie istnieje w sieci i nie ma czym go zamienić? Lepszym rozwiązaniem jest zrezygnowanie z jakiegokolwiek linkowania niż umieszczanie linków, które nie działają.
 

TABELA 2. Przydatne narzędzia
SEM Rush Google Search Console Od czego zacząć aktualizowanie contentu? Dzięki tym narzędziom łatwo sprawdzisz, które treści są najchętniej czytane – to od nich powinieneś rozpocząć wszystkie „renowacyjne” prace
Google Keyword Planner
Keywords Explorer
Narzędzia wyszukujące zarówno pojedyncze słowa kluczowe, jak i tzw. długie ogony (wielowyrazowe). Korzystając z nich, znajdziesz m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy oraz jej „sezonowość” powtarzania się w okresie ostatnich 30 dni. Dodatkowo w Google Keyword Planner podpatrzysz stawkę...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy