Jako marketer i copywriter tworzysz w swojej codziennej pracy niezwykle dużo zróżnicowanych treści – od contentu znajdującego się na stronie internetowej, poprzez materiały wysyłane klientom, do coraz popularniejszych wpisów edukacyjnych na firmowych blogach. Niestety, niezależnie od tego, jak dokładnie je przygotowujesz, ile ciekawych materiałów znajdziesz i ile dodasz do nich linków, po pewnym czasie teksty ulegają dezaktualizacji.
Jak możesz rozwiązać ten problem (i czy wszystkie sposoby są warte wypróbowania)?
- Pogodzenie się z losem i… niepodejmowanie dalszych działań – strategia „na strusia” i chowanie głowy w piasek nie rozwiąże Twojego problemu nieaktualnej treści, chyba że przygotowany przez Ciebie tekst to wiecznie zielony (evergreen) jednorożec na contentowej łące postów.
- Redirect 301 (stały) – czyli przeniesienie z jednego adresu URL na inny. Jest to rozwiązanie posiadające sporo plusów: powiązując post ze swoją domeną, zwiększasz jej autorytet, mając tym samym wpływ na lepsze wyniki wyszukiwania. Co więcej, nie irytujesz czytelników – znajdują oni treści, których szukają, tylko w nieco innym miejscu.
- Usunięcie treści (404) – najprostsze wyjście z sytuacji, niestety… poniekąd awaryjne. Zachowanie „na leniwca” irytuje nie tylko czytelników, którzy chcieliby powrócić do raz docenionego contentu, ale też ma negatywny wpływ na SEO.
- Zaktualizowanie przeterminowanej treści – najlepsza taktyka, pozwalająca nie tylko na zachowanie stworzonego wcześniej materiału, ale też na sprawienie, że będzie on performować jeszcze lepiej i przyniesie nowe, wymiernie wyniki. Co ciekawe, wedle badań przeprowadzonych przez Orbit Media Studios, tylko 38% osób prowadzących blogi branżowe decyduje się na przyjęcie tej strategii; jednak osiągane przez nich wyniki mówią same za siebie.
Dlaczego aktualizowanie starych treści jest ważne?
Niestety, nie wszystko, co już opublikowane, starzeje się z godnością. Zdecydowanie częściej masz do czynienia z sytuacją, w której przygotowane wcześniej materiały nie są jak wino, a raczej jak porzucona w kącie butelka mleka – czytelnik czuje nosem, że lata świetności mają już za sobą.
POLECAMY

1. Poprawa wskaźnika CTR Czytelnicy chętniej klikają w relatywnie nowe treści. W branży digitalowej fakt ten wydaje się oczywisty (każdy chce nadążyć za szybko pojawiającymi się zmianami technologicznymi), jednak należy pamiętać, że zasada ta dotyczy każdej gałęzi rynku – chętniej poczytasz o najnowszych technikach wykańczania wnętrz niż o tych sprzed kilku lat itp. |
2. Lepszy User Experience |
Co więc należy zrobić, by uniknąć „przeterminowania” całkiem dobrych jakościowo treści?
1. Zdecyduj, od czego zacząć
Czasami masz do poprawienia tyle contentu, że nie do końca wiesz, do czego zabrać się w pierwszej kolejności. Zamiast popadać w panikę, zastanów się, które materiały są najbardziej wartościowe z punktu widzenia czytelnika Twojej strony. Z pomocą w takiej sytuacji przyjdzie Google Search Console – dzięki temu narzędziu łatwo sprawdzisz, które posty mają największą i najważniejszą dla Ciebie grupę czytelników. To od nich powinieneś zacząć wszystkie dalsze prace.
2. Odśwież nieaktualne dane
Często tym, czego szukają Twoi klienci, są twarde dowody prezentowane w postaci danych statystycznych. Niezależnie od tego, czy powołujesz się na te wybrane z badań prowadzonych przez własną firmę, czy czerpiesz pełnymi garściami z raportów zewnętrznych, dane te z upływem czasu przestają być wartościowe dla Twoich czytelników. Mówiąc bardziej obrazowo – dzisiaj mało kto, niezależnie od branży, będzie szukał statystyk dotyczących sytuacji wybranej części rynku z roku 1995. Chyba że jest pracownikiem naukowym badającym historię danego sektora.
Mówiąc jednak poważnie – istotne jest, by raz na jakiś czas przejrzeć opublikowane materiały i uaktualnić je o bieżące dane. Często firmy tworzące raporty same ułatwiają Ci pracę i publikują cyklicznie materiały o podobnej tematyce, aktualizując je co kwartał, pół roku lub rok. Tym bardziej zamiast nerwowo szukać nowszych bilansów, zapisz się do newslettera i spokojnie czekaj, aż przyjdzie do Ciebie informacja o nowej wersji przydatnego raportu.
Poza zaktualizowaniem statystyk sprawdź też, czy anegdoty i metafory, których używasz, wciąż przemawiają do grona Twoich odbiorców. Odwoływanie się do PokemonGo było dobrym pomysłem w roku 2016, dzisiaj natomiast lepiej poszukać bardziej aktualnych
porównań.
3. Napraw niedziałające linki
Zdarza się, że treści, do których odnosiłeś się przy tworzeniu swojego contentu, zmieniają adres URL lub w ogóle znikają z internetu.
Naprawa takiego stanu rzeczy jest w tym przypadku o tyle prostsza, że nie musisz wykonywać jej manualnie ani inwestować w drogie, specjalistyczne oprogramowania. Wystarczy skorzystać z darmowych narzędzi pozwalających na szybkie odnalezienie niedziałających (wewnętrznych i zewnętrznych) linków – np. z Online Broken Link Checker.

Co jednak zrobić w sytuacji, gdy linkowany wcześniej artykuł lub raport już nie istnieje w sieci i nie ma czym go zamienić? Lepszym rozwiązaniem jest zrezygnowanie z jakiegokolwiek linkowania niż umieszczanie linków, które nie działają.
SEM Rush Google Search Console | Od czego zacząć aktualizowanie contentu? Dzięki tym narzędziom łatwo sprawdzisz, które treści są najchętniej czytane – to od nich powinieneś rozpocząć wszystkie „renowacyjne” prace |
Google Keyword Planner Keywords Explorer |
Narzędzia wyszukujące zarówno pojedyncze słowa kluczowe, jak i tzw. długie ogony (wielowyrazowe). Korzystając z nich, znajdziesz m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy oraz jej „sezonowość” powtarzania się w okresie ostatnich 30 dni. Dodatkowo w Google Keyword Planner podpatrzysz stawkę CPC, czyli koszt kliknięcia w reklamę |
Online Broken Link Checker Scrape Box W3C Link Checker |
Narzędzia, dzięki którym możesz sprawdzić, czy linki w Twoich tekstach nadal działają. Wystarczy w odpowiednie pola w nich wskazane wpisać adres Twojej domeny, chwilę poczekać, i voila! Wyświetlą Ci się gotowe listy nieaktywnych i niedziałających linków |
Wytrych do sukcesu – słowa kluczowe
Jeśli poprawiłeś powyższe elementy, poświęć też nieco więcej czasu na jeszcze jeden dodatkowy fragment renowacyjno-contentowej układanki, jakim są słowa kluczowe. Ich ponowne, rozważniejsze dobranie pozwoli na przyciągnięcie i zainteresowanie nowych czytelników.
Jeśli nie masz pomysłu, jak poprawić dobór słów kluczowych, skorzystaj z narzędzi, takich jak Google Keyword Planner lub Keywords Explorer.
Wskazówka
Pamiętaj też o kilku innych drobiazgach – takich jak dobrze napisany lead i metaopis czy interesujący tytuł. Przy tworzeniu tytułu możesz użyć formy pytającej lub pora...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!