Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content Marketing - o czym pisać? TOP 7 inspiracji w marketingu treści

Artykuł | 20 października 2018 | NR 38
140

Tak jak content marketing stanowi (a przynajmniej powinien) fundament zintegrowanej strategii digitalmarketingowej, tak sercem content marketingu jest właśnie treść. Wielu już ogłaszało, że król stracił koronę na rzecz królowej dystrybucji czy też cesarza kontekstu. I jest w tym trochę prawdy, bo nawet najlepsza treść nie spełni swojej funkcji, jeśli nikt jej nie przeczyta. Tyle tylko, że jeśli marce uda się dotrzeć z przekazem do szerokiego grona konsumentów, wówczas to, co będzie miała im do zaoferowania, to właśnie treść.

Treść w content marketingu powinna spełniać trzy podstawowe kryteria: powinna być unikalna, wartościowa dla czytelnika i na czasie. Oczywiste, ale czy proste w egzekucji? Okazuje się, że nie. W dodatku tworzenie dobrego contentu stanowi wyzwanie w skali globalnej. Badanie „State of Content Marketing 2017” przeprowadzone przez Zazzle Media pokazuje, że chociaż wydatki marek na content marketing rosną z roku na rok, nie przekłada się to na umiejętność realizacji kampanii. Aż 65% badanych przyznało, że tworzenie angażujących treści stanowi dla nich wyzwanie. Tym większe, że dziś marki, chcąc komunikować się ze swoimi konsumentami, muszą konkurować o jego uwagę w wyjątkowo trudnym środowisku.

Jak sprawić, by przekaz marki wybił się z tej masy treści i dotarł do (potencjalnego) konsumenta? 

O czym pisać? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale na szczęście są drogowskazy, które mogą ułatwić dotarcie do celu. I, co chyba ważniejsze, to pytanie nie powinno być pierwsze na liście.

1. Zanim zaczniesz pisać, zastanów się, kto ma to przeczytać

Tak samo jak produkt czy usługa, tak i content powinien być spersonalizowany i dopasowany do potrzeb określonego odbiorcy. Chcąc komunikować się ze swoim konsumentem, marka musi najpierw go zdefiniować. Jak? Najlepiej poprzez zbudowanie persony, czyli postaci, która uosabia cechy konsumenta. Poza podstawowymi danymi, takimi jak imię, miejsce zamieszkania, wiek, zawód, średnie przychody, persona ma zainteresowania i cele, do których dąży, oraz problemy, z którymi musi się mierzyć każdego dnia. Projektowanie persony pozwala na zwizualizowanie danych na temat klientów marki poprzez nadanie im ludzkiej twarzy. A zrozumienie ludzkich potrzeb pomaga w tworzeniu treści, które na te potrzeby odpowiedzą.

Światowy internet Anno Domini 2017

Czy wiesz, że w ciągu minuty:

  • użytkownicy internetu dodają 43 tys. zdjęć i wideo na Instagramie,
  • oglądają 4,1 mln wideo na YouTube,
  • robią 1,8 mln snapów, 
  • Google notuje 3,5 mln zapytań,
  • Facebook – 1,8 mln udostępnień,
  • a skrzynki e-mailowe – 156 mln wiadomości.  

2. Nie pisz, by sprzedać

Zjawisko ślepoty banerowej i 54% polskich internautów z ad blockami (według Kantar TNS) nie wzięły się znikąd. Ludzie unikają reklam. Ostatnią rzeczą, jakiej oczekują po treści, jest akwizycja. Zadaniem content marketingu jest budowanie wizerunku marki wśród konsumentów i budowanie lojalnej, zaangażowanej społeczności wokół marki w dłuższej perspektywie. Sprzedaż jest konsekwencją tych działań. Nie wszyscy są wystarczająco cierpliwi, by czekać na wymierne efekty, jednak badania rynku pokazują rosnącą świadomość marketerów. Według raportu „2018 B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets and Trends” Content Marketing Institute aż 80% badanych deklaruje, że content marketing służy organizacjom przede wszystkim w budowaniu publiczności. To 18-proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku.

3. Pisz prawdę

Po pierwsze, nie da się zbudować zaufania konsumentów na kłamstwie. Komunikacja marki będzie efektywna jedynie wtedy, gdy będzie wiarygodna. Jak to zrobić? Pisać o tym, co jest dla marki ważne. Każdy brand kieruje się określonymi wartościami, realizuje pewną misję, ma unikalne DNA i chce wokół siebie stworzyć społeczność, która reprezentuje te same cechy. Za wzór może posłużyć Patagonia, amerykańska marka produkująca odzież i sprzęt turystyczny. Misja firmy jest silnie osadzona w społecznej odpowiedzialności – 1% przychodów ze sprzedaży lub 10% zysków (w zależności od tego, która kwota jest wyższa) Patagonia przeznacza na wsparcie ekologicznych aktywistów. Jej motto to: „Stwórz najlepszy produkt, nie powoduj niepotrzebnych szkód, wykorzystuj biznes do inspirowania i wdrażaj rozwiązania kryzysu ekologicznego”. I o tym marka opowiada na swoim blogu „The Cleanest Line”. Nie ucieka od własnych, twardych przekonań, w poście The Day

After zachęca czytelników do pociągania przywódców politycznych do odpowiedzialności za ochronę środowiska.

Po drugie, kłamstwo ma krótkie nogi, a dziś krótsze niż kiedykolwiek. Makijaż na zdjęciach #nomakeup, nowatorski pomysł bardzo inspirowany cudzą twórczością, zmyślone dane – w dobie wszechogarniającego dostępu do informacji każde kłamstwo może zostać obnażone. Co gorsza, zła sława może zrobić większy zasięg niż nieszczęśliwa treść. #internetpamięta

6% Jedynie tylu content marketerów zadeklarowało, że ich zespoły są w pełni świadome tego, jak należy realizować działania contentmarketingowe. 

4. Pisz to, co ludzie chcą czytać

Po co tworzyć content, na którym nikomu nie zależy? Ludzie chcą czytać treści, które bezpośrednio ich dotyczą, odpowiadają na ich pytania, rozwiązują ich problemy, zaspokajają ich potrzeby wiedzy, rozrywki, chwilowego oderwania od codzienności. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakich treści poszukują, idź do źródła – Google.

Takie narzędzia jak Ubersuggest czy Answer The Public (polecam!) filtrują listy zapytań z wyszukiwarek. Po podaniu podstawowego słowa kluczowego generują zarówno zestaw fraz powiązanych z tematem, jak i całych pyta...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy