Co oznacza decyzja Google o przejściu na aukcję pierwszej ceny dla wydawców cyfrowych?

Programmatic

Od paru lat dostrzegamy zwiększone zainteresowanie optymalizacją powierzchni reklamowych u e-wydawców i potrzebę jak najlepszej monetyzacji ich serwisów internetowych. Istniała ona zawsze, jednak dopiero w ostatnich latach wybór form zarabiania zrobił się na tyle szeroki, że decyzja, z kim będzie się to robić, może mieć dla serwisu kluczowe znaczenie.

Model, który coraz bardziej zyskuje na popularności, jeśli chodzi monetyzację powierzchni reklamowej, to programmatic. Polega on na zakupie powierzchni reklamowej, realizowanym w czasie zbliżonym do rzeczywistego poprzez mechanizm aukcji – każda pojedyncza odsłona jest sprzedawana temu, kto „da najwięcej”. Z roku na rok kwoty przeznaczane na zakup w tym modelu rosną – wydatki w tym segmencie w 2017 r. w Stanach Zjednoczonych przerosły 30 miliardów dolarów. Szacuje się, że w 2019 r. każde 4 dolary z 5 wydanych na reklamę w digitalu będzie wydane właśnie za pomocą programmatic. Z pewnością jest to gałąź rynku digitalowego, która rozwija się w niesamowitym tempie, a firmy powinny rozważyć ten model podczas wprowadzania go w swojej sprzedaży.
Niedawno Google, czyli największy gracz na tym rynku, zmodyfikował swoją giełdę reklam (Ad Exchange) i wiodący w branży serwer reklam (AdManager/dawniej DFP) na model tzw. „aukcji pierwszej ceny”. Do tej pory ten największy dostawca popytu reklamowego w modelu programmatic był promotorem sposobu rozliczania tzw. ,,aukcją drugiej ceny’’. To była praktyka, którą Google uważało za najlepsze odzwierciedlenie prawdziwej sytuacji na rynku.  
 

POLECAMY

Ta zmiana wpłynie prawdopodobnie na większość, o ile nie wszystkich, wydawców cyfrowych. Zmieni ona codzienne strategie kupowania i sprzedawania powierzchni reklamowej oraz zakres różnych partnerstw i technologii wydawniczych (za...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy