Co monitorować, jak wyciągać dane i optymalizować w ramach działań SEO?

SEM/SEO

W czasach data driven marketerów ważna jest umiejętność analizy danych i podejmowania decyzji na podstawie wniosków z nich płynących. W przypadku SEO łatwo wpaść w pułapkę powierzchownej analizy, która prowadzi do błędnych wniosków i co za tym idzie – błędnych decyzji. W tym artykule przybliżę, w jaki sposób analizować dane płynące z kampanii SEO. Dowiesz się, jakie metryki monitorować, jakich narzędzi przy tym użyć oraz jakie wnioski z tych metryk mogą płynąć.

Najczęstsze błędy

Zanim przystąpisz do wyboru wskaźników kluczowych w ocenie kampanii SEO, powinieneś wiedzieć, jakie błędy są najczęściej popełniane w trakcie analizy danych napływających z takich kampanii.

POLECAMY

Skupianie się na kilku frazach kluczowych

Osoby, które kiedykolwiek kupowały usługę SEO, wiedzą, że standardowa oferta 1504908000 na tę usługę zawiera zestaw słów kluczowych, na które pozycjonowany będzie serwis. Osoby, które choć raz robiły SEO, wiedzą, że często klienci zgłaszają się z 1-2 frazami kluczowymi do wyceny. Prowadzi to najczęściej do katastrofy, jeśli chodzi o późniejszą analizę.

Załóżmy, że klient prowadzi duży e-commerce, który w swojej ofercie ma 2000 produktów i ok. 100 kategorii produktowych. Zgłasza się do agencji SEO, chcąc pozycjonować swój sklep na frazę „buty”. Agencja proponuje zestaw dodatkowych fraz i dodatkowo zaznacza, że  sklep będzie pozycjonowany pod  „długi ogon” – każdy produkt czy kategoria jest słowem kluczowym. Klient w takiej sytuacji często analizuje efekty kampanii SEO poprzez pozycję na frazę „buty”. Pomimo że sklep znajduje się wysoko na wiele innych fraz, nie ma to znaczenia z punktu widzenia takiego klienta, choć mieć powinno.

Właśnie takie podejście do analizy jest błędne. Nawet jeśli fraza „buty” byłaby wysoko w wynikach wyszukiwania, to nie przełożyłaby się ona na większy ruch niż pozostałe frazy, a tym bardziej na większą sprzedaż. W tym przypadku ważna jest edukac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy