Checklista skutecznej strony WWW – 15 elementów do weryfikacji i optymalizacji serwisu internetowego

Temat numeru Audyt w e-marketingu

Trendy w projektowaniu stron internetowych zmieniają się z roku na rok. Niezależnie od korzystania ze stylu flat design czy stawiania na minimalizm, a także od tematyki serwisu, zadbanie o wygodę użytkownika zawsze powinno być dla twórców serwisu priorytetem. Przestrzeganie uniwersalnych zasad i wytycznych w projektowaniu stron WWW zapewnia użytkownikowi bezproblemowe poruszanie się po serwisie, a właścicielowi serwisu pomaga osiągnąć zaplanowane cele.

Wyobraź sobie, że właśnie otrzymałeś projekt serwisu internetowego od agencji lub planujesz zoptymalizować własną stronę pod kątem użyteczności. Poniżej znajdziesz listę uniwersalnych zasad (wypracowanych i potwierdzonych w licznych testach prowadzonych przez agencje zajmujące się projektowaniem i badaniem interfejsów), które pomogą Ci w wykryciu elementów serwisu wymagających pilnej poprawy.

POLECAMY

1. Nawigacja umożliwia płynne i bezproblemowe poruszanie się po serwisie

Kwestią priorytetową w każdym serwisie internetowym jest zapewnienie użytkownikowi jak najłatwiejszego sposobu na odnalezienie interesujących go treści czy funkcji. W przeciwnym razie opuści Twoją stronę w poczuciu zmarnowanego czasu, a Ty stracisz potencjalnego klienta. Sprawdzając, czy użytkownik będzie mógł bez trudu poruszać się po Twoim serwisie, przede wszystkim zwróć uwagę na to, czy:

  • Menu (lub inne rozwiązanie nawigacyjne) jest odpowiednio widoczne i wskazuje użytkownikowi, że jest to element klikalny.
  • Użytkownik ma dostęp do nawigacji z każdego miejsca w serwisie.
  • Użytkownik może sprawdzić, w którym miejscu serwisu się znajduje.
  • Elementy nawigacyjne (np. odnośniki w menu, przyciski call to action) nie przypominają reklam.
  • Jeżeli opierasz nawigację na ikonach, upewnij się, że korzystasz z rozpoznawalnych znaków, które nie pozostawiają żadnych wątpliwości w interpretacji.

2. Główny cel serwisu jest odpowiednio zakomunikowany

Jest to zasada odnosząca się nie tylko do projektowania strony głównej, ale i treści znajdujących się w całym serwisie. Usprawniając swoją stronę, wciel się na chwilę w nowego użytkownika i sprawdź, czy w pierwszych kliku sekundach po odwiedzeniu strony użytkownik może się dowiedzieć „Co mogę tu zrobić?” i „Dlaczego mam zostać na tej stronie”. Jest to zasada szczególnie ważna w przypadku oferowania nowych, niestandardowych usług. Upewnij się także, czy:

  • Elementy graficzne (np. zdjęcia na stronie głównej) wspierają główny przekaz i pomagają użytkowni...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy