Dołącz do czytelników
Brak wyników

Checklista skutecznej strony WWW – 15 elementów do weryfikacji i optymalizacji serwisu internetowego

Artykuł | 26 kwietnia 2019 | NR 37
139

Trendy w projektowaniu stron internetowych zmieniają się z roku na rok. Niezależnie od korzystania ze stylu flat design czy stawiania na minimalizm, a także od tematyki serwisu, zadbanie o wygodę użytkownika zawsze powinno być dla twórców serwisu priorytetem. Przestrzeganie uniwersalnych zasad i wytycznych w projektowaniu stron WWW zapewnia użytkownikowi bezproblemowe poruszanie się po serwisie, a właścicielowi serwisu pomaga osiągnąć zaplanowane cele.

Wyobraź sobie, że właśnie otrzymałeś projekt serwisu internetowego od agencji lub planujesz zoptymalizować własną stronę pod kątem użyteczności. Poniżej znajdziesz listę uniwersalnych zasad (wypracowanych i potwierdzonych w licznych testach prowadzonych przez agencje zajmujące się projektowaniem i badaniem interfejsów), które pomogą Ci w wykryciu elementów serwisu wymagających pilnej poprawy.

1. Nawigacja umożliwia płynne i bezproblemowe poruszanie się po serwisie

Kwestią priorytetową w każdym serwisie internetowym jest zapewnienie użytkownikowi jak najłatwiejszego sposobu na odnalezienie interesujących go treści czy funkcji. W przeciwnym razie opuści Twoją stronę w poczuciu zmarnowanego czasu, a Ty stracisz potencjalnego klienta. Sprawdzając, czy użytkownik będzie mógł bez trudu poruszać się po Twoim serwisie, przede wszystkim zwróć uwagę na to, czy:

  • Menu (lub inne rozwiązanie nawigacyjne) jest odpowiednio widoczne i wskazuje użytkownikowi, że jest to element klikalny.
  • Użytkownik ma dostęp do nawigacji z każdego miejsca w serwisie.
  • Użytkownik może sprawdzić, w którym miejscu serwisu się znajduje.
  • Elementy nawigacyjne (np. odnośniki w menu, przyciski call to action) nie przypominają reklam.
  • Jeżeli opierasz nawigację na ikonach, upewnij się, że korzystasz z rozpoznawalnych znaków, które nie pozostawiają żadnych wątpliwości w interpretacji.

2. Główny cel serwisu jest odpowiednio zakomunikowany

Jest to zasada odnosząca się nie tylko do projektowania strony głównej, ale i treści znajdujących się w całym serwisie. Usprawniając swoją stronę, wciel się na chwilę w nowego użytkownika i sprawdź, czy w pierwszych kliku sekundach po odwiedzeniu strony użytkownik może się dowiedzieć „Co mogę tu zrobić?” i „Dlaczego mam zostać na tej stronie”. Jest to zasada szczególnie ważna w przypadku oferowania nowych, niestandardowych usług. Upewnij się także, czy:

  • Elementy graficzne (np. zdjęcia na stronie głównej) wspierają główny przekaz i pomagają użytkownikowi zrozumieć, co może zrobić/kupić w serwisie.
  • W serwisie znajduje się proste i krótkie wytłumaczenie, w jaki sposób skorzystać z usługi (np. 3 kroki pokazujące niezbędne działania) – dotyczy to szczególnie stron promujących nowatorskie usługi.

Rys. 1. DOBRA PRAKTYKA: Serwis przesylarka.pl (służący do wyszukiwania i zamawiania kurierów) przewiduje, jakie pytania i wątpliwości może mieć użytkownik. Odnośniki do instrukcji, jak pakować różnego rodzaju przesyłki, znajdują się na stronie głównej

 

3. Formularze są krótkie i łatwe do uzupełnienia

Bardzo często formularze pełnią istotną funkcję w serwisie. Nierzadko są ostatnią akcją użytkownika, która bezpośrednio przekłada się na konwersję (np. wypełnienie formularza zakupowego czy formularza do zbierania leadów). Jak pokazują badania, warto inwestować czas w optymalizację formularzy – np. skrócenie pól z 11 do 4 może poprawić wskaźnik konwersji aż o 120% (dane z badania przeprowadzonego przez firmę Quicksprout). Weryfikując formularze, które masz na stronie, sprawdź przede wszystkim czy:

  • Formularz jest krótki i zawiera tylko niezbędne pola.
  • Pola formularza są pogrupowane w logiczny sposób (np. dane kontaktowe obok siebie).
  • Komunikaty o błędach jasno wskazują użytkownikowi, co i w którym polu musi poprawić.
  • Tam, gdzie jest to możliwe, dane są automatycznie wprowadzone.
  • Długość pól wskazuje na ilość danych, którą należy podać, oraz na ich format (np. w przypadku daty).
  • Etykiety są umieszczone blisko pól do wpisywania danych.
  • Formularz nie zawiera przycisku „Wyczyść formularz” (który może zostać kliknięty przez przypadek).

Rys. 2. DOBRA PRAKTYKA: Twórcy serwisu cinkciarz.pl (internetowego kantoru) zauważyli, że użytkownicy mają trudności z rozróżnieniem opcji „kupna” i „sprzedaży” waluty. W kalkulatorze walutowym zamiast „Kupuję” i „Sprzedaję” używają słów „Mam” i „Chcę”, które są zgodne ze sposobem rozumowania osoby zamierzającej wymienić walutę

 

4. Słownictwo jest proste i zrozumiałe

Pamiętaj, że treść zawarta na stronie musi być zrozumiała dla użytkownika. Unikaj trudnych sformułowań, a także długich i nadmiernie złożonych zdań. Jeżeli masz sklep internetowy, zadbaj o przystępne opisy oferowanych artykułów, aby użytkownik (który niekoniecznie posiada wiedzę na temat Twoich produktów) mógł samodzielnie dokonać wyboru. Analizując wykorzystywane słownictwo, upewnij się również, czy:

  • Nazewnictwo jest spójne w całym serwisie.
  • Etykiety przycisków/linków są zrozumiałe i dostarczają użytkownikowi informacji, co się pod nimi kryje.
  • Opisy produktów nie wymagają od użytkownika wcześniejszej wiedzy, aby mógł dokonać wyboru.

5. Treść jest pogrupowana w spójny i logiczny sposób

Rys. 3. DOBRA PRAKTYKA: Etykieta call to action „Testuję za darmo” w serwisie pushpushgo.com zawiera klarowną informację na temat działania i korzyści, co może zachęcać użytkownika do wypróbowania usługi

 

Użytkownik odwiedzający Twoją stronę nie czyta dokładnie każdego słowa, a raczej skanuje i selekcjonuje informacje. Pamiętaj też, że użytkownicy nie dzielą równomiernie swojej uwagi na poszczególne sekcje na stronie. Spodziewając się, że podobne do siebie informacje będą umieszczone na niej blisko siebie, skupiają się mocno na eksploracji jednego obszaru serwisu, ignorując inne. Dlatego tak ważne jest logiczne pogrupowanie treści, zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Zweryfikuj, czy w Twoim serwisie:

  • Teksty podzielone są na paragrafy i sekcje.
  • Bloki tekstu mają zrozumiałe nagłówki, informujące użytkownika, jakie informacje znajdzie w danej sekcji.
  • Treści są logicznie pogrupowane, a nie rozrzucone po całym serwisie.

6. Komunikaty są formułowane w sposób pozytywny (a nie negatywny)

Przeglądając treści, które masz na stronie, zwróć uwagę na sposób, w jaki formułowane są komunikaty. Dbając o pozytywne emocje użytkowników, unikaj zdań, które mają negatywny wydźwięk. Przykładowo: zamiast zdania „Dzięki naszej aplikacji nie będziesz tracił dużo czasu na planowanie podróży” lepiej napisać „Dzięki naszej aplikacji szybko zaplanujesz podróż”. W przeciwieństwie do pierwszego zdania drugie sformułowanie może wywołać pozytywne skojarzenia i pozytywnie nastawić użytkownika do usługi.

7. Korzyści związane z Twoją usługą są odpowiednio wyeksponowane na stronie

Usprawniając swoją stronę, wciel się na chwilę w nowego użytkownika i sprawdź, czy w pierwszych kliku sekundach po odwiedzeniu strony użytkownik może się dowiedzieć „Co mogę tu zrobić?” i „Dlaczego mam zostać na tej stronie”.

 

Jako osoba odpowiedzialna za stronę WWW doskonale wiesz, jakie unikalne korzyści oferujecie użytkownikom. Weryfikując serwis, sprawdź, czy użytkownik także ma szanse je poznać. Upewnij się więc, czy na Twojej stronie:

  • Przewaga konkurencyjna oraz główne korzyści są widoczne na stronie (np. informacja o darmowej dostawie pojawia się na różnych etapach procesu zakupowego).
  • Serwis zawiera rozwiązania, które wzmacniają Twój przekaz (np. opinie prawdziwych użytkowników, statystyki pokazujące skuteczność Twoich usług).

Aby użytkownik mógł optymalnie wykorzystać funkcje serwisu, struktura i wygląd strony muszą minimalizować obciążenie poznawcze. Upewnij się, że interakcja z Twoim serwisem nie wymaga od użytkownika pamiętania wcześniejszych wyborów czy informacji, z którymi zetknął się na poprzedniej podstronie.

 

8. Forma graficzna i treść jest dopasowana do grupy docelowej serwisu

Jedną z głównych zasad w projektowaniu stron WWW jest poznanie specyfiki grupy docelowej, po to, aby maksymalnie dopasować serwis do potrzeb i preferencji odbiorców. Zastanów się, czy Twoi użytkownicy wymagają zastosowania określonego stylu komunikacji (np. klienci biznesowi, osoby z pokolenia Z), a także czy mogą być wrażliwi na określone rozwiązania graficzne (np. seniorzy).

Jeżeli kierujesz swoją ofertę do różnych grup klientów, upewnij się też, czy serwis ma łatwo dostępny komunikat, dla kogo przeznaczona jest strona (w szczególności warto podkreślić rozróżnienie ofert indywidualnej i biznesowej).

9. Serwis zapewnia użytkownikowi wsparcie i informacje zwrotne na temat jego działań

Użytkownik czuje się pewniej na stronie, jeżeli wie, co się dzieje i ma poczucie, że w każdej chwili może uzyskać dodatkową pomoc. Zwróć szczególną uwagę na to, czy w Twoim serwisie:

  • Komunikaty dają wystarczającą informację zwrotną o statusie wykonywanych operacji.
  • Komunikaty o błędach sugerują rozwiązanie problemu.
  • Instrukcje, podpowiedzi są w miejscach, w których mogą być potrzebne (szczegól...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy