Dołącz do czytelników
Brak wyników

Biznes jest jednym wielkim problemem big data

Artykuł | 9 listopada 2018 | NR 41
258

Nigdy wcześniej firmy nie posiadały tak dużej ilości informacji pozwalającej przełożyć tę wiedzę wprost na lepsze decyzje i wyniki. 

Powódź danych

Na 40 tysięcy lat p.n.e. datowane są pierwsze dzieła malarstwa jaskiniowego. Tylko we francuskiej jaskini Lascaux znajduje się ok. 150 malowideł i ponad 15 000 rytów skalnych, co oznacza, że już od czasów prehistorycznych chęć tworzenia treści jest głęboko zakorzeniona w naszej naturze. Tworzenie i dystrybucja treści znacząco przyspieszyły w XV w., kiedy Johannes Gutenberg skonstruował prasę drukarską, pozwalając m.in. szarlatanom, takim jak Mikołaj Kopernik, efektywnie szerować w swoim networku – jak byśmy dzisiaj powiedzieli – herezje opisane w dziele O obrotach sfer niebieskich. Prawdziwa rewolucja rozpoczęła się zaledwie 70 lat temu wraz z powstaniem pierwszych komputerów, a w szczególności na początku lat 90. wraz z popularyzacją protokołu HTTP oraz lawinowo rosnącym dostępem do internetu.

Dane rosną szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, zaledwie w ciągu ostatnich dwóch lat zostało utworzonych więcej danych, niż w całej poprzedniej historii ludzkości. Najpopularniejsza sieć społecznościowa na świecie – Facebook – ma ponad 2 mld użytkowników, połowa z nich korzysta z platformy poprzez swoje telefony komórkowe. Społeczność Facebooka potrzebuje zaledwie 60 sekund, aby opublikować 510 000 komentarzy, zaktualizować 293 000 statusów i przesłać 
136 000 zdjęć. A to tylko kropla w oceanie, nie zapominajmy o Instagramie, Google, Twitterze, YouTube, WhatsApp, wiadomościach e-mail, SMS oraz serwisach internetowych i aplikacjach mobilnych, z których korzystamy każdego dnia. Szacuje się, że analizuje i wykorzystuje się zaledwie 0,5% wszystkich dostępnych danych, potencjał związany z big data jest więc – jak widać – olbrzymi!

Rys. 1. Prognozy dotyczące Big Data

Ewolucja czy rewolucja

O ile pomysł wykorzystania dużych danych do podejmowania trafniejszych decyzji biznesowych, które zwiększą sukces, nie pozostawia wiele wątpliwości, o tyle w rzeczywistości jest to trudne i wciąż wiele firm boryka się z pytaniami, od czego zacząć i jak to robić. Z własnego doświadczenia wiem, że lepsza jest ewolucja niż rewolucja. Transformację w kierunku biznesu data-driven należy rozpocząć od dokładnej diagnostyki aktualnej sytuacji, w jakiej znajduje się nasz biznes w kontekście posiadanych danych. Następnie powinniśmy postarać się zdefiniować, jakie jeszcze źródła danych mogą mieć dla nas szczególne znaczenie oraz określić sposoby ich strukturyzacji. Na samym początku zamiast martwić się, skąd i jakie dane wykorzystać, warto sprawdzić, jakie dane już posiadamy, czy mamy wskaźniki, którymi je mierzymy oraz – co najważniejsze – czy łączymy lub będziemy potrafić połączyć dane z różnych źródeł w celu wyciągania z nich konkretnych wniosków. 

Na początku zupełnie wystarczą dane zbierane chociażby ze strony internetowej/aplikacji mobilnej (np. Google Analytics), dane na temat przeprowadzanych kampanii marketingowych (np. Google Ad i Facebook Business Manager), dane transakcyjne (np. system CRM). Warto skorzystać z narzędzia do monitoringu internetu (np. SentiOne), które dostarczy nam zarówno informacji na temat naszej marki lub usług z kanałów własnych, jak i innych źródeł internetowych. Co ciekawe, praca z narzędziem do monitoringu pokazuje, że aż do 80% wzmianek na temat marki toczy się poza jej kanałami własnym, jest to więc idealne narzędzie do zbierania i analizy dużej ilości danych zewnętrznych. Kolejnym atutem jest też możliwość zbierania danych na temat konkurentów lub danych z innych rynków. Może się także okazać, że firma jest lub może być w posiadaniu danych od partnerów, z którymi współpracuje. W skrócie wszystko sprowadzi się do trzech typów źródeł danych: first-party data – generowanych i posiadanych przez firmę; second-party data – wymienianych z partnerami; third-party data – od wyspecjalizowanych firm, które gromadzą je online. 

Wskazówka

Postaraj się znaleźć jedną lub kilka szans biznesowych opartych na analizie tych danych. Zainicjuj proces proinnowacyjny składający się...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy