Dołącz do czytelników
Brak wyników

E-PR

20 marca 2019

NR 43 (Grudzień 2018)

Automatyzacja w PR to nie zło. O ile jej właściwie użyjesz

0 156

Kiedy pada hasło „PR automation”, większość PR-owców obrusza się i podkreśla, jak odległymi od siebie galaktykami są te dwa sformułowania. PR to relacje uwzględniające pewien savoir-vivre, który gwarantuje sukces i obustronną satysfakcję.

Dzięki algorytmom jesteśmy w stanie przetwarzać niewyobrażalne ilości danych, co z kolei umożliwia identyfikację influencerów, sieci użytkowników i najaktualniejszych trendów. Nie bez powodu CIPR w UK usiłuje scharakteryzować wpływ sztucznej inteligencji na działania PR. Z tej okazji opublikował w czerwcu 2018 r. wstępną listę 95 narzędzi, która dziś urosła do 135 (sic!). 
 

Pełna lista dostępna jest na blogu Stephena Waddingtona: //wadds.co.uk/. 


Nie bez powodu również moduł analityczny Prowly daje coraz więcej możliwości w zakresie zbierania, analizowania i raportowania kluczowych danych dotyczących aktywności PR, a samo Prowly zostało wymienione na liście Waddingtona. Co na temat automatyzacji PR-u sądzą sami PR-owcy? Zaprosiłam do dyskusji kilku zaprzyjaźnionych ekspertów prężnie działających na Zachodzie.

Automatyzcja w social mediach

Według Michelle Garret z Garret Public Relations automatyzację działań PR najszerzej wykorzystuje się w obszarze social mediów: 
Korzystanie z narzędzi, takich jak Buffer czy Hootsuite, do automatycznego umieszczania postów pozwala zaoszczędzić masę czasu – mówi Michelle i podkreśla jednocześnie, że nie możemy zapominać o tym, aby zawsze odpowiadać na komentarze naszych followersów i wchodzić z nimi w interakcje. Czynnik ludzki nadal jest niezbędny. – Musimy uważać, żeby nie dać się wciągnąć w automatyzację do takiego stopnia, że zapomnimy o budowaniu relacji. Owszem, automatyzacja odgrywa ważną rolę, ale pewnych kwestii po prostu NIE MOŻNA zautomatyzować. Na przykład personalnych relacji – offline i online – z dziennikarzami czy innymi influencerami – przestrzega.
Alex Tachalova z Digital Olympus, która ostatnio na swoim LinkedInie radziła, jak przygotować kampanię promocyjną na Twitterze, która pomoże treści dotrzeć do konkretnych blogerów i dziennikarzy, zwraca uwagę na pewną kwestię: 
– Po pierwsze, Twitter pozwala wyświetlać Twoje reklamy wyłącznie użytkownikom, których zaznaczysz ręcznie. To świetna strategia w przypadku wysoce ukierunkowanego zasięgu. Dzięki niej przedstawisz swoją historię tym wybranym blogerom i dziennikarzom, z którymi planujesz się później skontaktować. Jak tylko przygotujesz swoją listę, resztę zrobią za Ciebie zautomatyzowane systemy Twittera. Strategia ta nie oznacza wcale, że czas najwyższy zrezygnować z manualnego budowania zasięgu, ale na pewno pomoże Ci zwiększyć wskaźnik otrzymanych odpowiedzi. 

 

Rys. 1. Alexandra Tachalova, tworzenie list followersów za pomocą BuzzSumo


 

Rys. 2. Raport McKinsey & Company, zawody i aktywności, które AI przejmie w niedalekiej przyszłości

 


I dodaje: – Jeśli nie chcesz ręcznie tworzyć list odbiorców, możesz skorzystać z Listpedii, czyli narzędzia, które pozwoli Ci przeszukiwać i zapisywać twitterowskie bazy prelegentów, dziennikarzy, kontrybutorów itd.

PR wydaje mniej na nowe technologie niż inne branże

Wendy Marx, która stoi na czele Marx Communications i sporo bloguje o digital PR, nie ma wątpliwości: 
– PR od dawna potrzebuje automatyzacji – i przywołuje dane z badania Gould & Partners, zgodnie z którym agencje PR wydają 1,9% swoich przychodów na technologie, podczas gdy w przypadku innych branż odsetek ten wynosi 5,2%
– Tymczasem, według badania McKinsey & Company, automatyzacja może wykończyć aż 45% opłacanych działań we wszystkich dziedzinach. Te statystyki powinny być sygnałem alarmowym dla PR-owców i agencji PR, w tym też mojej własnej – uważa moja rozmówczyni.

Narzędzia, z których korzysta Marx Communications:

  • HubSpot – do celów automatyzacji działań marketingowych, co pozwala skuteczniej i efektywniej działać w zakresie e-mail marketingu, marketingu w mediach społecznościowych i inbound marketingu.
  • Buzzsumo – do celów prowadzenia działań influencer marketingu, co pozwala  podejmować świadome wybory dotyczące ludzi, z którymi PR-owcy chcą nawiązać kontakt, czy tematów, które najlepiej trafią do odbiorców.
  • Cision, które pomaga automatyzować działania związane z zasięgiem w mediach.


– To jednak dopiero początek – przekonuje Wendy. – Sądzę, że w przyszłości będziemy wykorzystywać sztuczną inteligencję, co pozwoli nam wyeliminować większość domysłów z kampanii PR; przykładowo będziemy w stanie przewidzieć, jaki tytuł wiadomości i jakie tematy będą najbardziej angażować naszych odbiorców. Znaczna część pracy PR-owca, co też zresztą można powiedzieć o większości zawodów, to żmudne zadania, które można bez trudu zautomatyzować. Pomyśl choćby o tym, ile czasu poświęcasz na ustawianie spotkań i przeprowadzanie follow-upów.

Jakie stanowiska w PR są zagrożone? 

Według Replaced by Robots (//www.replacedbyrobot.info) szansa na to, by aktywności wykonywane obecnie przez account executive’ów przejęły w najbliższych 20 latach roboty, wynosi 18%. W przypadku stanowisk wyższych (strategia, decyzyjność, kreatywność) – odsetek wynosi zaledwie 1,5%.

Niech bot Cię wyręczy

Iliyana Stareva, global partner program manager w HubSpot, na co dzień używa HubSpota, aby zautomatyzować działania związane z publikacją treści, np. na blogu, planowaniem postów w mediach społecznościowych, wysyłaniem e-maili (czyt. pielęgnowaniem relacji z dziennikarzami) itd. 
– Jeśli więc spojrzymy na samą metodologię inbound PR...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy