Audyt aktywności na Facebooku – krok po kroku Co i jak mierzyć, optymalizując komunikację w social media?

Media społecznościowe

Media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem komunikacyjnym dla marek i firm. Od najmniejszych, lokalnych aż do wielkich korporacji – prawie każdy korzysta z kanałów społecznościowych w marketingu. Problem pojawia się, gdy trzeba sprawdzić, czy social media są wykorzystywane efektywnie i przynoszą wymierne efekty. Jak dobrze mierzyć komunikację na Facebooku?

Ustal cele audytu

Przede wszystkim na samym początku musisz odpowiedzieć na pytanie, po co prowadzisz komunikację na Facebooku. Czemu ma służyć audyt komunikacji? Czy ma dotyczyć całości komunikacji w social media, czy tylko na Facebooku, a może warto sprawdzić ogólny obraz strategii komunikacyjnej marki? W zależności od tego, co chcesz sprawdzić, zakres audytu się zmieni. Koniecznie też pamiętaj o przygotowaniu takiej informacji dla osoby lub instytucji przeprowadzającej audyt. Poinformuj ich także o celach strategicznych marki. Można je podzielić na następujące grupy. Każdy poziom wynika z poprzedniego:

POLECAMY

  • cele biznesowe – np. zwiększenie sprzedaży produktu/usługi, zwiększenie świadomości marki,
  • cele marketingowe – np. budowanie wizerunku marki,
  • cele komunikacyjne – np. jakość dialogu z klientami.

Warto najpierw zastanowić się nad konkretnymi celami w każdej grupie oraz posiadanymi zasobami (ludzkimi, finansowymi). Audyt najlepiej spełni swoją funkcję, jeśli będzie się odnosił do konkretnych problemów (za mała sprzedaż, za mała rozpoznawalność marki itp.). Natomiast każdy audyt komunikacji na Facebooku będzie zawierał szereg metryk i wskaźników, którym warto poświęcić więcej uwagi. Na nich skupiam się w tym tekście.

Rysunek 1. Udział bezpłatnego zasięgu wśród największych branż na polskim Facebooku (Źródło: Fanpage Trends, wrz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy