Dołącz do czytelników
Brak wyników

Angażuj, nie reklamuj!

Artykuł | 24 grudnia 2018 | NR 30
106

Jeszcze w tym roku liczba widzów cyfrowego wideo na świecie ma sięgnąć 695,5 mln, a do końca 2017 r. zwiększyć się do 732,4 mln.

Wideo jest obecne we wszystkich serwisach społecznościowych (Facebook generuje ok. 8 mld wyświetleń wideo każdego dnia), jednak bezsprzecznie lider tego formatu jest jeden! YouTube jest 3. na liście najchętniej oglądanych stron na świecie i korzysta z niego ponad miliard użytkowników. 

Statystyki z naszego rodzimego rynku nie odbiegają od światowych. Jak wynika z raportu opracowanego przez Gemius w lipcu bieżącego roku, YouTube dociera do 73,5% użytkowników internetu w Polsce. Co więcej, jak pokazują badania Mobience z sierpnia br., serwis utrzymuje pozycję lidera wśród aplikacji mobilnych. Youtuberzy, obecni dziś we wszystkich kanałach komunikacji, jak Instagram, Snapchat, Facebook, budują wokół siebie lojalną i zaangażowaną grupę odbiorców. Pokazują kulisy swojego życia i pracy, wchodzą w interakcje z widzami, a co najważniejsze – są podobni do swoich odbiorców, przez co autentyczni. To do nich, nie do celebrytów, zwracają się marki, które chcą zbliżyć się do swojej grupy docelowej (na YouTube dzięki analityce i znajomości kanałów łatwo wybrać konkretną grupę, do której chcemy dotrzeć). Influencerzy dają im nie tylko swój zasięg, ale także wizerunek. To od nich marki otrzymują świetny, dopasowany i wiarygodny content. Co jeszcze może zyskać marka? Jak współpracować, żeby efekty były satysfakcjonujące dla obu stron – influencera i marki? Przyjrzyjmy się temu bliżej!

Rysunek 1. Badanie Quantum Lab – Reakcje widzów na film Abstrachuje „LATA 90 TE VS DZISIAJ”

 

Rysunek 2. Martin Stankiewicz w kampanii społecznej „Życiowy Przepis”

 

Dlaczego warto?

  1. Autentyczność – infuencerzy burzą bariery z odbiorcami.
  2. Dopasowanie – oni najlepiej znają swoją publiczność – Twoją grupę docelową.
  3. Oryginalność – otrzymujesz to, czego nie zapewni Ci powielana we wszystkich mediach kreacja stworzona przez agencję kreatywną.
  4. Zaangażowanie – twórca wchodzi w interakcje, a Twoja marka razem z nim.
  5. Opiniotwórczość – dla 72% odbiorców influencerzy są pierwszym źródłem informacji w procesie zakupowym.
  6. Natywność – dostajesz nienachalny i wartościowy content, który oglądany jest z wyboru i udostępniany znajomym.

Content angażuje!

Jak czytamy w tegorocznym raporcie IAB, ponad 7,5 mln użytkowników w Polsce blokuje reklamy. Jesteśmy zdecydowanie w światowej czołówce. Jednak, co ważne, aż 73% badanych internautów zadeklarowało, że zrezygnowaliby z adblockerów, gdyby reklamy były mniej natarczywe. Odpowiedzią na ten problem jest właśnie wideo content marketing! Dowód? Przyjrzyjmy się jednej z podstawowych form współpracy marki z youtuberem – lokowaniu produktu. Przykładem może być tu kreacja AbstrachujeTV dla marki EB, popularnego w latach 90. piwa, które w ubiegłym roku powróciło na rynek. Produkt pojawił się kilkakrotnie w filmie konfrontującym teraźniejszość z przeszłością, a więc w świetnym kontekście dla marki.

Zdecydowaliśmy się przyjrzeć bliżej reakcji widzów na ulokowany w filmie produkt. Dzięki współpracy z Quantum Lab mogliśmy prześledzić krok po kroku emocje towarzyszące widzowi w czasie wyświetlania konkretnych fragmentów wideo. System na podstawie mimiki twarzy i mikroekspresji mierzy rodzaj i natężenie emocji. Jak się okazało, dominującym uczuciem podczas całego filmu była duża radość, a cały materiał został oceniony na 8,79 na 10. W badaniu po obejrzeniu wideo spontaniczna świadomość marki wyniosła 57%. Warto dodać, że film zrealizowany dla marki został wyświetlony ponad 6 mln razy i otrzymał 90% pozytywnych ocen.

W 2015 r. był najpopularniejszym filmem na polskim YouTube (//www.youtube.com/watchv=wYRaXbXvx2A&oref=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DwYRaXbXvx2A&has_verified=1).

Możliwości

Możliwości współpracy z influencerami jest wiele. Wybór formy zależy przede wszystkim od tego, jaki cel stawia sobie marka. Twórcy mogą przetestować dany produkt, stworzyć odcinek z jego lokowaniem lub nagrać wideo dedykowane danym zagadnieniom. Dzielą się wrażeniami, rekomendują i wyznaczają trendy. Ich rola nie ogranicza się tylko do działań na kanałach. Są twarzami kampanii, pojawiają się na różnego rodzaju wydarzeniach, biorą udział w akcjach społecznych. Niektóre marki decydują się na stworzenie własnego kanału, a tym samym zbudowanie własnej publiczności. Najkorzystniejsze z punktu widzenia budowania zasięgu jest łączenie tych form. Gościnne wystąpienie youtubera na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy