Analityka w e-commerce w erze (nie)post-cookie

E-commerce

Wycofanie third-party cookies było jednym z najgorętszych tematów w branży marketingu cyfrowego w ostatnich latach. Google wielokrotnie przesuwał termin wycofania ciasteczek stron trzecich w Chrome, jednocześnie rozwijając alternatywne rozwiązania umożliwiające mierzenie i analizę działań marketingowych na podstawie cookieless. Natomiast pod koniec kwietnia 2025 r. ogłosił odejście od swoich planów. Zmiana kursu wynika z obaw reklamodawców o ograniczenie dostępu do danych użytkowników oraz z presji regulacyjnej ze strony organów antymonopolowych. Jak się to przełoży na firmy, które już wdrożyły rozwiązania oparte na cookieless? Czy dotychczas wdrożone rozwiązania stracą na znaczeniu?

Ciasteczka stron trzecich od lat były fundamentem reklamy online, umożliwiając skuteczny retargeting oraz atrybucję konwersji. Ich eliminacja oznaczała, że sklepy internetowe stracą możliwość śledzenia użytkowników na różnych stronach w dotychczasowy sposób. 
Według raportu „The State of Digital Identity 2024” przygotowanego przez firmę ID5, marketerzy są jednak dobrze przygotowani na wycofanie ciasteczek. Alternatywne rozwiązania wdrożyło już 76% respondentów, a 15% planuje to zrobić. Co ciekawe, 73% ankietowanych deklaruje, że kolejne przesunięcie wycofania cookies przez Google nie wpłynie na realizowane strategie. To pokazuje, że rynek świadomie przygotował się na wejście w erę post-cookie, która – jak się okazuje – tak szybko nie nastąpi. 
Przygotowując się na świat bez ciasteczek trzecich, firmy sięgały po nowe technologie umożliwiające pomiar skuteczności kampanii z poszanowaniem prywatności użytkownika. Najbardziej znaną propozycją od Google jest obecnie rozwijane narzędzie Google Privacy Sandbox. Projekt ten jest odpowiedzią na rosnące obawy dotyczące prywatności użytkowników i zmieniające się regulacje, a jego celem jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy