Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia analytics. Jak przeprowadzać testy z Google Optimize? Praktyczny przewodnik e-marketera

Artykuł | 24 marca 2019 | NR 33
140

Google Optimize to nowe narzędzie, które może wreszcie na poważnie stanąć w szranki z najpopularniejszymi rozwiązaniami do testowania wersji stron. W tej chwili największy udział w rynku ma narzędzie Optimizely.

Google do tej pory oferowało tzw. Eksperymenty Analytics, które dawały możliwość rotowania wersji stron pomiędzy istniejącymi adresami. W tym wypadku wbudowane narzędzie Analytics wymagało utworzenia wersji strony i umieszczenia jej na jakimś URL-u.

Optimizely miało wielką przewagę dzięki możliwości zmiany treści landingu bez znajomości HTML-a oraz bez konieczności stawiania kolejnej wersji strony pod innym adresem URL. Tym samym eksperyment realizowany w Optimizely nie wymagał angażowania programisty, wprowadzania zmian na stronie, a w przypadku otrzymania wiążących wyników pozwalał szybko przejść do etapu kolejnych eksperymentów.

Największym novum narzędzia Google Optimize jest właśnie wprowadzenie edytora strony WYSIWYG, który może być obsługiwany przez osobę nieznającą się na modyfikacjach kodu. Na plus warto także wskazać nowy, intuicyjny interfejs Google Optimize.

Jak zacząć?

Google Optimize jest obecnie w fazie beta. Można założyć konto Google Optimize za darmo – w tej chwili usługa jest otwarta i dostępna dla testerów z całego świata bez ograniczeń.

Interfejs narzędzia do złudzenia przypomina wygląd nowej wersji Google Tag Manager. Skojarzenie nie jest przypadkowe, ponieważ, jak okazuje się w kolejnych krokach, Google Optimize działa na znanej nam doskonale z GTM zasadzie kontenerów.

Rys. 1. Panel startowy Google Optimize przypomina wyglądem nowe panele Analytics i Tag Manager

 

Rys. 2. W panelu narzędzia mamy rzut oka na wszystkie aktualnie prowadzone eksperymenty

 

Na każdym koncie Google Optimize możemy mieć kilka podłączonych subkont z indywidualnym kontenterem. Aby utworzyć nowe konto, wystarczy kliknąć przycisk z prawej strony na górze.

Następnie wskazujemy zakres udostępniania danych w usłudze beta oraz wybieramy nazwę kontenera, która jest tożsama z nazwą domeny.

Z prawej strony interfejsu możemy kontrolować ustawienia konta oraz warunki eksperymentu. Narzędzie prowadzi nas gładko przez proces kolejnych kroków – zakładania konta, tworzenia eksperymentu, łączenia z innymi usługami Google.

Elementem niezbędnym do poprawnego działania narzędzia jest spięcie go z kontem Google Analytics. W punkcie Link a property wybieramy spośród usług GA, do których mamy dostęp za pośrednictwem konta Google, na które jesteśmy zalogowani.

Każdy test wersji strony opiera się na skuteczności według określonego czynnika. Chcemy sprawdzić, która wersja ma niższy współczynnik odrzuceń, która ma wyższy współczynnik konwersji e-commerce, zatem konieczne jest na tym etapie połączenie z odpowiednim widokiem Google Analytics, w którym znajdziemy interesujące nas dane.

W kolejnym etapie, Install Optimize Snippet, należy dodać niewielki fragment kodu na stronie. Na ekranie pojawia się opcja modyfikacji kodu Analytics na cele prowadzenia działań w Optimize, którą warto od razu kliknąć.

Jeśli na stronie Analytics jest jednak zaimplementowany za pomocą Google Tag Manager, należy dokonać zmian w konfiguracji na koncie GTM.

Rekomendowanym rozwiązaniem jest dodanie tagu Analytics + Optimize, tzw. Combined Analytics-Optimize snippet, który można ustawić z poziomu Google Tag Manager.

W narzędziu GTM należy kliknąć sekcję Tagi, następnie Dodaj Tag i jako typ tagu wybrać Google Optimize.

W polach Identyfikator śledzenia Google Analytics wpisujemy wartość tzw. User Agent dla usługi Analytics, czyli numer UA-XXXXXXX, a w polu Optymalizacja identyfikatora kontenera (te tłumaczenia wołają o pomstę do nieba!) – numer GTM-XXXXXX, który możemy pobrać z Optimize.

Ważne: w tym miejscu nie należy podać numeru kontenera Google Tag Manager, tylko numer kontenera Google Optimize.

Jak ustawić eksperyment?

Gdy już wprowadzimy na stronie kod Google Optimize, można uruchomić pierwszy eksperyment. Po kliknięciu przycisku Create Experiment oraz określeniu nazwy eksperymentu i adresu URL strony, której dotyczy eksperyment, zobaczymy opcje wyboru typu eksperymentu.

Mamy trzy rodzaje eksperymentów do wyboru: test A/B, czyli badanie skuteczności strony oryginalnej w porównaniu z wersją testową, test Multivariate, czyli wielu wersji, gdzie można przeprowadzać eksperymenty wielu wersji poszczególnych sekcji strony, oraz test Redirect, czyli eksperyment znany ze starej wersji eksperymentów Google Analytics, działający na zasadzie przekierowania, gdzie należy podać adres URL testowego wariantu strony.

Rys. 3. Każde konto Google może obsługiwać z Optimize kilka projektów dla różnych domen

 

Rys. 4. Załóż konto z indywidualnym kodem kontenera dla swojego serwisu

 

Rys. 5. Bez połączenia z Google Analytics nie można uruchomić testu w Google Optimize

 

Rys. 6. Do poprawnego optimize Optimize należy zmodyfikować kod Analytics na stronie, dodając linijkę kodu zaznaczoną pogrubioną czcionką

 

Rys. 7. Przy wykonywaniu testów należy ukryć oryginalną witry...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy