Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia analytics
Jak ustalić najlepsze godziny wysyłki mailingów i newsletterów? Google Analytics w parze z e-mail marketingiem krok po kroku

Artykuł | 22 marca 2019 | NR 32
100

E-mail marketing jest postrzegany przez marketingowców jako wartościowe źródło ruchu, które zapewnia najwyższy zwrot z inwestycji. Także analitycy podkreślają, że e-mail marketing generuje najniższy koszt pozyskania klienta. W porównaniu z innymi źródłami ruchu jest to najskuteczniejsze narzędzie do pozyskiwania i utrzymywania klientów.

Dlaczego e-mail marketing jest tak skuteczny?

Dość łatwo to wytłumaczyć. Kierując przekaz marketingowy do osób, które zgodziły się na wysyłkę newslettera, otrzymujemy jeden z najlepszych targetów dostępnych w internecie: bazę osób, które nie tylko były na naszej stronie, ale także wyraziły chęć otrzymywania wiadomości drogą elektroniczną wprost na swoje skrzynki e-mail.

Co więcej, osoby, które wchodzą na stronę po kliknięciu w link zawarty w treści newslettera, nie są na niej z przypadkową wizytą. Musiały one otworzyć wiadomość, a następnie kliknąć w link. Wizyta takiego użytkownika świadczy o prawdopodobnie wysokim zaangażowaniu (np. zainteresowaniu ofertą).

Oczywiście duża część e-mail marketingu to SPAM. Skrzynki e-mailowe są zasypywane niechcianymi promocyjnymi mailingami, które nie mają wiele wspólnego ze skuteczną kampanią. Wśród tych niechcianych informacji Twój precyzyjnie stargetowany e-mail może zginąć i pozostać niezauważonym. To dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego terminu wysyłki.

Jeśli zależy Ci na tym, żeby kampania mailingowa przynosiła pożądane efekty, musisz dokładnie śledzić zachowanie jej odbiorców na swojej stronie. Czy potrafisz jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, o której godzinie najlepiej wysłać mailing?

Jak określić optymalną godzinę wysyłki newslettera?

Wiele raportów przedstawia optymalne pory wysyłki z uwzględnieniem dnia tygodnia i godziny dla poszczególnych branż. To jednak tylko badania. Często przeprowadzone za oceanem i to nie w Twojej branży i nie dla Twojej grupy docelowej. Warto brać je pod uwagę, żeby zaoszczędzić sobie niepotrzebnych testów lub zainspirować się do chwytliwego tytułu e-maila. Nic jednak nie zastąpi własnych danych Zacznij eksperymentować. Wykorzystaj do tego Google Analytics.

E-mail marketing i Google Analytics krok po kroku

Krok 1. Do badania skuteczności newsletterów niezbędne jest tagowanie linków według schematu:

  • źródło (np. newsletter),
  • medium (mail lub e-mail – ważne, żeby przyjąć jedno nazewnictwo i nie mnożyć niepotrzebnie źródeł),
  • kampania (nazwa danej kampanii newsletterowej).

Jeżeli dotychczasowe kampanie były odpowiednio tagowane i da się wyróżnić Twoje mailingi jako osobne źródło, możesz przejść do kolejnego kroku, którym jest utworzenie niestandardowego raportu dzień tygodnia/ /pora dnia.

Koniecznie przeczytaj więcej o tagowaniu na stronie pomocy Google: //support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=pl.

Krok 2. Wejdź na konto Analytics i stwórz nowy raport (DOSTOSOWANIE > +Nowy raport niestandardowy). Jako analizowane wymiary podaj dzień tygodnia oraz godzinę, natomiast jako dane – współczynnik konwersji celu, według którego mierzysz skuteczność oraz liczbę zrealizowanych konwersji.

Jako filtr podaj nazwę medium, np. e-mail. W efekcie otrzymasz tabelę, w której da się określić pory dnia tygodnia, gdzie newsletter osiągał najlepszą skuteczność.

Przykład. Najlepszą porą dnia okazała się godz. 4 rano w poniedziałek, następnie 3 rano niedzielę i 2 rano w środę. W tym czasie współczynnik konwersji celu był najwyższy.

Mimo kilkunastokrotnie niższego współczynnika konwersji najlepsze pod względem liczby konwersji okazały się inne pory dnia: poniedziałek godz. 10.00, wtorek godz. 11.00, poniedziałek godz. 9.00 Jak wobec tego wybrać właściwą godzinę?

Poprawnie sformułowany raport powinien zawierać możliwość pogodzenia danych dotyczących liczby konwersji oraz wysokości współczynnika konwersji.

Współczynnik konwersji (CR) liczymy jako wynik dzielenia osiągniętych konwersji i liczby sesji. Ma on zasadniczą wadę – przy niewielkiej próbie może w łatwy sposób osiągać wysokie wartości. To znaczy, jeśli masz w danej godzinie zaledwie 3 sesje i jedną konwersję, współczynnik konwersji wyniesie aż 33%. Trudno jednak wyciągać wnioski na podstawie takich danych. Aby umieścić wyniki w szerszym kontekście, potrzebujesz jeszcze informacji o liczbie sesji w danej godzinie, które możemy dodać do naszego raportu niestandardowego.

Obserwując kolumnę sesji, można wyciągać wniosek, że 4 rano w poniedziałek to optymalna pora. Ten „rewelacyjny” wynik został osiągnięty jednak dzięki tylko jednej konwersji wygenerowanej z 3. sesji. Z drugiej strony – optymalny czas pod względem liczby konwersji do wygenerowania 46 konwersji potrzebował aż 1590 sesji. Jak wobec tego wybrać lidera?

Obok cyfr z liczbą sesji oraz realizacji celu (lub transakcji) widnieje wartość procentowa ukazująca udział danej wartości w całości prezentowanych danych. Żeby określić optymalną  godzinę, należy podzielić procent (udział) realizacji celu (transakcji) przez procent (udział) sesji dla danej godziny oraz określić próg analizowanych danych. Bezcelowa jest analiza danych bazujących na niewielkiej próbie.

Rys. 1.

 

Rys. 2.

 

Rys. 3.

 

Rys. 4.

 

Gdy już otrzymamy iloraz udziałów, wybieramy najwyższą wartość, a następnie normalizujemy pozostałe wartości w oparciu o nią. Czyli dzielimy wynik z kolumny I (iloraz udziałów) przez najwyższą wartość w tej kolumnie (wartość z wiers...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy