Dołącz do czytelników
Brak wyników

8 sposobów na wykorzystanie Google AdWords na niszowych rynkach

Artykuł | 20 kwietnia 2019 | NR 36
112

System Google AdWords postrzegany jest bardzo często jako jedno z głównych i podstawowych narzędzi umożliwiających dotarcie do potencjalnego klienta. Niewątpliwie tak jest, ale problem pojawia się w sytuacji, kiedy próbujesz dotrzeć do odbiorcy na rynku niszowym. Zwykła kampania kierowana na słowa kluczowe nie spełnia swojej funkcji, ponieważ mocno ogranicza ją status słów kluczowych – mała liczba wyszukiwań. Jak mimo to wykorzystać możliwości systemu AdWords, aby dotrzeć do właściwego odbiorcy? O tym przeczytasz w tym artykule.

Główną zaletą niszowego rynku jest brak konkurentów albo ich bardzo mała liczba. Dzięki temu nawiązanie relacji z klientem jest łatwiejsze. Z kolei jego wadę stanowi wielkość. Mały rynek zbytu powoduje, że trudniej trafić do potencjalnego klienta, który nierzadko jeszcze nie wie o Twojej usłudze lub produkcie. Poniżej przedstawiam sposoby na poradzenie sobie z tą sytuacją.

1. Mikromomenty

Status słów kluczowych o małej liczbie wyszukiwań potrafi przyblokować kampanię, a tym samym uniemożliwić Ci dotarcie do potencjalnych klientów.

Warto jednak wykorzystać kampanię w sieci wyszukiwania, aby dotrzeć do grupy docelowej. Pomoże Ci w tym skupienie się na słowach kluczowych związanych z tzw. mikromomentami, które wyrażają konkretną intencję użytkownika. Przykładowo: sprzedajesz aplikację desktopową, która mierzy czas spędzony na poszczególnych czynnościach w sieci (praca, sprawdzenie poczty, relaks na Facebooku, oglądanie filmików itp.) i przedstawia raport dotyczący jego wykorzystania, aby użytkownik wiedział, co jest jego największym pożeraczem czasu. Dodatkowo aplikacja może blokować serwisy, które odciągają go od bieżącej pracy, tym samym zwiększając jej efektywność. Wielu użytkowników nie wie, że istnieją takie aplikacje, więc możesz spróbować reklamować się po hasłach typu: „jak nie tracić czasu”, „jak pracować efektywnie” czy „jak zarządzać czasem”, które są wyszukiwane przez osoby szukające rozwiązania swoich problemów.

Innym przykładem mogą być podskórne wszywki alkoholowe. Osoby borykające się z problemem nie wiedzą, że istnieją takie metody walki z nałogiem. W tej sytuacji możesz wykorzystać zwroty: „jak przestać pić”, „jak wyleczyć alkoholizm” czy „jak wyleczyć się z alkoholizmu”.

Widoczność na zapytania tego typu jest kluczowa w pozyskaniu klienta, który nie wie jeszcze o Twojej usłudze lub produkcie.

2. Użytkownicy pozyskani z innych kanałów reklamowych

Wykorzystaj możliwości innych narzędzi reklamowych, takich jak np. Facebook Ads. Serwis ten oferuje bardzo szczegółowe możliwości kierowania reklam do potencjalnych klientów – po wieku, płci, stanowisku pracy, wykształceniu, zainteresowaniach i wielu innych danych. Kierując reklamy na swoją witrynę internetową, upewnij się, że masz podpięty kod śledzący Google Analytics z aktywną opcją zbierania danych w ramach funkcji reklamowych (rys. 1).

Niezbędne jest również odpowiednie otagowanie linków w reklamach na Facebooku, aby bez problemu móc przeanalizować jakość ruchu w Google Analytics. Do tagowania adresów URL skorzystaj z tego narzędzia – //bit.ly/2wPdQcU. Przed uruchomieniem kampanii na Facebooku przygotuj listy remarketingowe w Google Analytics, które później wykorzystasz w kampanii remarketingowej w systemie AdWords. Możesz przygotować listę ogólną, która będzie zbierać wszystkich użytkowników, którzy przejdą z reklamy na Facebooku na Twoją stronę, lub zawęzić listę tylko do tych osób, które bardziej zaangażowały się w przejrzenie Twojej witryny (np. spędziły minimum 60 sekund podczas odwiedzin i przejrzały minimum 3 podstrony – rys. 2).

Dzięki takim listom możesz później kierować reklamy remarketingowe w sieci reklamowej Google do użytkowników, którzy wyrazili zainteresowanie Twoimi reklamami na Facebooku. W ten sposób wykorzystujesz w systemie AdWords szczegółowe możliwości kierowania reklam w serwisie społecznościowym, jakim jest w tym przypadku Facebook.

Podobną kombinację możesz zastosować w przypadku mailingów, jeśli posiadasz bazę osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane Twoją usługą lub produktem. Do tych, którzy przejdą z maila na Twoją stronę, skierujesz reklamy remarketingowe na bazie wcześniej utworzonej listy remarketingowej.

Rys. 1. Zbieranie danych w ramach funkcji reklamowych (Źródło: analytics.google.com)

 

Rys. 2. Kreator listy odbiorców w Google Analytics  (Źródło: analytics.google.com)

 

3. Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce

Dobre rozwiązanie na obejście problemu statusu słów kluczowych, jakim jest mała liczba wyszukiwań, stanowi zastosowanie reklam dynamicznych. W kampanii tego typu nie ma potrzeby dodawania fraz kluczowych, ponieważ system kierujemy reklamy na podstawie treści witryny. Do wyboru masz więc opcję kierowania na konkretne kategorie witryny, poszczególne strony lub na całą witrynę (rys. 3).

Rys. 3. Dynamiczne cele reklam (Źródło: adwords.google.com)

 

Reklamy mogą pojawiać się na bardzo niszowe i szczegółowe zapytania. Może się zdarzyć, że system zacznie wyświetlać reklamy po frazach związanych z Twoim brandem, dlatego warto już na początku wykluczyć te frazy z kampanii, aby skupić się na słowach generycznych oraz frazach typu long tail.

Przeglądaj regularnie raport wyszukiwanych haseł, aby na bieżąco wykluczać zapytania niezwiązane z Twoim biznesem.

Więcej inspiracji:

  • Mikromomenty – Twoja nowa strategia marketingowa – //bit.ly/2xCoAj3
  • Tworzenie i edytowanie grup odbiorców w Google Analytics – //bit.ly/2yAeT2L
  • Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce – //bit.ly/2xpyxkh
  • Dodawanie, edycja i usuwanie wybranych miejsc docelowych – //bit.ly/2y1eEkf
  • Kierowanie reklam na witryny o określonej tematyce – //bit.ly/2xCkaIG
  • Kierowanie reklam według zainteresowań odbiorców – //bit.ly/2hqPXXm
  • Tworzen...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy