Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

22 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

5 pomysłów na skuteczną personalizację – co angażuje i sprzedaje w indywidualizacji przekazu w e-mail marketingu?

0 34

Możliwości personalizacji komunikacji dziś są ogromne. Kiedyś osiągnięciem dla marketera było wstawienie imienia do tematu bądź treści wiadomości. Aktualnie komunikat możemy personalizować w każdej jego warstwie. Pozwalają nam na to dane: deklaratywne, zainteresowania, intencje zakupowe, urządzenie, lokalizacja czy dzień tygodnia wysyłki. Pomagają one nie tylko dobierać właściwą grupę docelową, ale także istotnie wpływają na strategię komunikacji.

Precyzja doboru grupy docelowej

Technologia i działania zbliżające się do sztucznej inteligencji i ona sama pozwalają na bardzo precyzyjne działania. Dlaczego? Być może wielu z nas wciąż jeszcze nie ma świadomości, ile informacji o sobie zostawiamy w sieci. Dla zobrazowania przedstawiam grafikę pokazującą, co dzieje się podczas jednej minuty w internecie.

 

Rys. 1. Jedna minuta w internecie


 

Świadomie czy nie, każdy użytkownik zostawia w internetowej przestrzeni wiele informacji o sobie. Dzięki temu natomiast nie jest zasypywany niechcianymi informacjami, bo korzystając z takich narzędzi jak przykładowo Data Driven Mailing, możemy dotrzeć do odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką bądź mających intencje zakupowe, na które odpowiada dana oferta.
Czasy „widzimisię” marketerów odeszły już w niepamięć. Bo czy wiecie, że 37% gier komputerowych kupowanych jest przez kobiety1? Stereotypowo grupą docelową byliby mężczyźni w wieku 15+, zainteresowani: nowinkami technologicznymi, grami, wypowiadający się na forach internetowych. A okazuje się, że ponad 1/3 klientów to kobiety. Kupują je jako prezent dla swojego męża, dziecka czy narzeczonego. Czy warto tracić ten potencjał? Nie. Warto stworzyć strategię komunikacji dopasowaną do kobiet i wybrać te kanały, w których chętnie będą kupować taki produkt.

Imię, temat – dziś to już nie nowość, ale konieczność

Czasy masowej wysyłki jednej kreacji już dawno minęły. I mam nadzieję, że coraz mniej z nas je pamięta. Wszyscy prześcigają się obecnie w pomysłowości dotarcia do klienta i jego jak najlepszej obsłudze, więc w przypadku kampanii online również jest to niezbędne działanie. Z czego warto skorzystać? Obecnie standardem jest właśnie personalizacja imienia bądź tematu. 
Po pierwsze, personalizacja imienia. Użycie imienia w temacie e-maila przez jedną z marek odzieżowych dla dzieci: „Aniu, teraz -30% na wszystko z nowej kolekcji! Sprawdź!” podniosła OR (open rate), czyli wskaźnik otwieralności, o 14,3% oraz CTR (click through rate) – współczynnik kliknięć – o 9,7%.
Po drugie, dodanie do personalizacji imienia, treści dostosowanej do klienta, czyli „Aniu, mamy dla Ciebie i Twojej córki kod rabatowy na 30% na cały asortyment. Twój indywidualny kod to: WIOSNAXXX”. W przypadku analizowanej kampanii OR wzrósł o kolejne 0,8% do 15,1%, a CTR aż o 17,6%, osiągając 27,3%.
 

 

Rys. 2. Kreacja retaregtingowa David Jones, E-mailingowa Sieć Reklamowa INIS



Właściwy czas wysyłki

Kiedy jest najlepszy czas na wysyłkę kampanii? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każdy ma inne nawyki odbierania e-maili. Sporo osób, które mają dostęp do prywatnej skrzynki pocztowej w pracy, zagląda do niej podczas porannej kawy i tuż przed zakończeniem dnia, co wskazuje na godziny 8–10 i 16–18 jako jedne z lepszych na dostarczenie mailingów. Do tego należy dołożyć godzinę 22–24, gdy po wszystkich obowiązkach w pracy i tych domowych wielu wykorzystuje czas dla siebie, spędzając go przed komputerem. 

Wskazówka

Wbrew pozorom również kampanie wysyłane w weekend cieszą się sporym zainteresowaniem. Jeżeli dołożymy do tego jeszcze czynnik pogody – ulewny weekend...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy