Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

21 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

E-mail marketing benchmark 2018 – co mierzyć, jak oceniać i porównywać dane do rynkowych wskaźników?

0 125

Prowadząc kampanie e-mail marketingowe, często nie do końca wiemy, jak prawidłowo ocenić ich skuteczność. Dodatkowo nierzadkim problemem wydaje się optymalizacja kampanii – chcielibyśmy coś zmienić, ale... tak naprawdę nie wiemy co. Postaram się zatem przybliżyć najważniejsze metryki, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia i wysyłki e-maili do klientów. Jako GetResponse od stycznia do marca przeanalizowaliśmy dwa miliardy (!) wiadomości wysłanych w 126 krajach w ramach 19 branż. Postaram się przybliżyć niektóre z ciekawych statystyk.

Warto zacząć jednak od tego, że każdy kontynent – ba, nawet każdy kraj, różni się pod kątem wyników i charakteru kampanii e-mail marketingowych. Przykładowo, współczynnik otwarć w Niemczech wynosi 44%, a w USA ponad dwa razy mniej (21%). Tak ogromna różnica wynika z tego, że nasi zachodni sąsiedzi preferują potwierdzenie zapisu do newslettera (double opt-in), podczas gdy w USA stosunek do zgody potencjalnego odbiorcy jest... nieco luźniejszy.
Trzeba zwrócić uwagę na to, że Europa (spora w tym zasługa także naszego kraju) ma lepsze statystyki kampanii e-mail marketingowych niż wszystkie inne kontynenty. Podczas opisywania wartych mierzenia statystyk zaprezentuję również ogólne statystyki naszego kontynentu.

Co mierzyć w kampaniach e-mail marketingowych?

W przypadku kampanii marketingowych najważniejszymi statystykami powinny być:
1. Współczynnik otwarć (open rate) – stosunek liczby otwartych wiadomości do sumy dostarczonych e-maili, najczęściej wyrażany w wartości procentowej. Im większy – tym lepiej. Na współczynnik otwarć wpływ ma wiele czynników, takich jak np. tytuł wiadomości, nadawca, czas dostarczenia wiadomości czy nasze wcześniejsze doświadczenia z nadawcą. Co ważne, ów współczynnik możemy zmierzyć jedynie w e-mailach stworzonych w postaci kodu HTML. 

Wzór:

(liczba otwartych e-maili / liczba dostarczonych e-maili) × 100% 


Współczynnik kliknięć (click-through rate) – stosunek kliknięć w link do sumy dostarczonych e-maili. Tutaj, podobnie jak w przypadku wcześniejszej metryki, im wyższa wartość, tym lepiej. 

Wpływ na CTR ma również wiele czynników, takich jak kreacja, wyraźne call to action (zachęcenie do konkretnego działania) oraz to, czy e-mail jest dopasowany do konkretnego odbiorcy. 

Wzór:

(liczba kliknięć w link / liczba dostarczonych e-maili) × 100%


2. Stosunek kliknięć do otwarć (click-to-open rate) – stosunek kliknięć do sumy otwartych e-maili. Podobnie jak w przypadku CTR, ważne są kreacja, wyraźne call to action oraz spersonalizowanie treści wiadomości. 

Wzór:

(liczba kliknięć w link / liczba otwartych e-maili) × 100%


3. Współczynnik wypisów (unsubscribe rate) – stosunek wypisów z naszej listy do sumy dostarczonych e-maili. Im mniej, tym lepiej. Jeżeli jest on bardzo wysoki, należy zastanowić się nad tym,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy