Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

22 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

Jak tworzyć skuteczne i klikalne kreacje pod mobile i desktop? Dobre i złe praktyki

0 160

E-mail marketing należy do najbardziej powszechnych i zarazem skutecznych typów przekazu reklamowego w internecie. Nie tylko pomaga w utrzymaniu dobrych relacji z klientami, ale przede wszystkim realnie wpływa na wzrost zainteresowania daną ofertą sprzedażową lub usługą. Przygotowując kampanię mailingową, musisz jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Pierwszym i najistotniejszym krokiem jest precyzyjne określenie celu Twojej kampanii (lub pojedynczego mailingu) – od tego będzie zależeć wygląd i treść przygotowanych wiadomości. Celem kampanii może być poprawa lub zmiana wizerunku firmy, poszerzenie kręgu obiorców danej strony, oferty lub usługi, wygenerowanie leadów sprzedażowych lub bezpośrednia sprzedaż produktów i usług przez sklep internetowy. 
Poniżej znajdziesz krótki poradnik, który pomoże Ci zoptymalizować wygląd i treść wiadomości w Twojej kampanii mailingowej.

Niezawodny poradnik mailingowy

1. Komu mailing, czyli Twoja grupa docelowa

Grupa docelowa to użytkownicy internetu, do których chcemy dotrzeć z daną ofertą czy informacją. 
Target grupy dobieramy wśród subskrybentów poprzez różne podejścia, podobnie jak w displayu w e-mail marketingu zauważamy dwa typy wyboru: 

  • site-centric – w tym przypadku dobiera się target z danych deklaratywnych zapisanych w bazach, takich jak płeć, wiek, stanowisko naszego subskrybenta czy branża, którą reprezentuje itp.,
  • user-centric – to dobór bazy poprzez analizę konkretnych zachowań użytkownika w internecie; pozwala określić, na jakie tematy mailingów reaguje subskrybent, które kreacje mailingowe zachęcają go do aktywności, jakich produktów i usług szuka w internecie itp.
     

Wskazówka

Określając grupę docelową za pomocą metod typu site-centric, możemy spersonalizować wiadomość lub stworzyć taką kreację z osobą, z którą nasz subskrybent ma szansę się zidentyfikować (np. kreacje adresowane do lekarzy będą przedstawiały personel medyczny).


Przykładem jest baza myCV.pl (grupa docelowa to osoby zainteresowane zmianą pracy lub szukające zatrudnienia).
Tworzenie kreacji z myślą o konkretnej grupie docelowej i jej potrzebach gwarantuje większą skuteczność kampanii. Wskaźniki OR – open rate (liczba otwartych e-maili) i CTR – click through rate (liczba kliknięć) są trzy razy wyższe w porównaniu z przeciętną kampanią mailingową bez określonej grupy docelowej, której treść i wygląd jest wspólny dla wszystkich branż. 

 

Rys. 1. Kreacja kierowana dobazy myCV.pl – stanowiska związane
z gastronomią

 

Rys. 2. Kreacja kierowana do bazy myCV.pl – stanowiska związane
z sprzedażą

 


2. Temat jako element kreacji

Temat mailingu ma bezpośredni wpływ na to, czy wiadomość zostanie otwarta i przeczytana. Wiele osób podczas przeglądania skrzynki e-mailowej od razu usuwa e-maile, których temat wydaje im się mało interesujący. Zadbaj o to, by Twój przyciągał uwagę i zachęcał do zapoznania się z treścią mailingu. 

Pomocne elementy:

  • stosowanie ikon (np. kolorowych serduszek lub pogrubionych napisów „HIT”) – ikony w temacie od razu wyróżniają e-mail spośród innych w skrzynce, bez względu na to, czy użytkownik sprawdza pocztę na komputerze, czy ekranie smartfona;
  • odpowiednia liczba znaków (nie więcej niż 15) – temat e-maila powinien przede wszystkim zaintrygować odbiorcę, nie musisz umieszczać w nim wszystkich ważnych informacji; pamiętaj, że e-maile o krótkich tytułach są otwierane częściej;
  • ścisła personalizacja – wykorzystaj imię i nazwisko subskrybenta pozyskane z baz konsumenckich lub nazwę firmy, jeśli korzystasz z baz biznesowych.

 

Zapamiętaj

Błędy w tematach mailingów:

  • temat jest niezgodny z treścią e-maila;
  • wykorzystanie w temacie spamogennych słów bądź znaków, które są indeksowane filtrami antyspamowymi (np. Sprawdź!!!).

 

3. Waga, treści kreacji

Prawidłowo zaprojektowana wiadomość mailingowa powinna zawierać zarówno tekst, jak i obrazki, które wzajemnie się uzupełniają. Warto przy tym pamiętać, że to nie sam mailing sprzedaje produkt czy usługę – celem jest przeniesienie odbiorcy na stronę docelową, landing page lub do sklepu online. 
 

Oto lista typowych błędów popełnianych przez autorów kampanii mailingowych:

  1. Kreacja (grafika i treść) jest niedostosowana do oczekiwań/wymogów grupy docelowej.
  2. W treści mailingu pojawiają się błędy ortograficzne i językowe.
  3. Brakuje konkretnego call to action w kreacji.
  4. Mailing jest wysyłany w formie jednego dużego obrazka.
  5. Mailing nie jest przystosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
  6. Brakuje opisów obrazków („alt”), przez co odbiorca, który ma zablokowane automatyczne pobranie obrazów, nie widzi opisów (takich jak „pobierz obrazy”).
  7. Brakuje linku podglądu kreacji.
  8. Brakuje linku umożliwiającego wypisanie się z listy odbiorców.
  9. Kod HTML/CSS jest niedostosowany do serwisów pocztowych, przez co kreacja mailingu wyświetla się nieprawidłowo.
  10. Kampania nie jest poddawana żadnym testom (takim jak inspekcja kodu, testy antyspamowe lub Inbox Test).

 

Kreacja HTML nie może być również za ciężka (zaleca się przedział od 50 do 100 KB). Należy unikać zdjęć i grafik o wysokiej rozdzielczości (pomimo ich niekwestionowanych walorów estetycznych). W przeciwnym razie systemy antyspamowe lub filtry serwisów pocztowych potraktują wiadomość jak spam. 

Wskazówka

Aby zyskać pewność, że mailing nie trafi do cyfrowego śmietnika, warto przeprowadzić testy antyspamowe (np. w serwisie www.mail-tester.com). 

 

4. Nie tylko laptop, czyli mailing na różnych urządzeniach

Przygotowując treść i grafikę pod mailing, należy pamiętać o tym, że nasz subskrybent korzysta w ciągu dnia z kilku typów urządzeń. W pracy siedzi przed laptopem, w czasie przerwy na lunch sięga po smartfon, a będąc wieczorem w domu, przegląda w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy