Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

22 marca 2019

NR 42 (Październik 2018)

Automatyzacja i e-mail marketing – 6 inspiracji z różnych branż, które zachwycają efektywnością

0 154

E-mail marketing – czy swoje złote lata ma już za sobą i czy warto inwestować w rozbudowę tego kanału komunikacji z klientami? Pewnie większość z Was często zadaje sobie to pytanie. Wydawać się może, że w teorii prosty, łatwy, stosunkowo niedrogi kanał komunikacji z klientami nie ma szans na przyniesienie niesamowitych efektów, jednak według praw, którymi rządzi się reklama, dobry pomysł i nieszablonowe wykonanie może przerodzić się w ogromny sukces.

1. Na początek prosta automatyzacja – czasami zwykłe „dziękuję” wystarczy 

Coraz więcej konsumentów jest świadomych działań, jakie mogą być wykonywane w internecie. Bardzo szybko przyzwyczajają się oni do pewnych standardów, a jako klienci chcą czuć, że są traktowani wyjątkowo. Dlatego tak ważne jest przeniesienie zachowań i budowanie relacji międzyludzkich w świecie online. 
Na większości stron WWW jest możliwość pozostawienia swoich danych kontaktowych w różnego rodzaju formularzach. Zazwyczaj odwiedzający witryny kuszeni są otrzymaniem specjalnego rabatu. Ucieszony potencjalny klient pozostawia swoje dane, otrzymuje kupon promocyjny i na tym koniec. Dobrą praktyką jest ustawienie prostego autorespondera w postaci jednej wiadomości e-mail, który zostanie automatycznie wysłany do klienta zaraz po pozostawieniu danych, np. z podziękowaniem za zaufanie i krótką ciekawostką na temat firmy. To bardzo prosta automatyzacja, ale pozwala osiągnąć naprawdę dobre efekty. Wiadomości wysyłane w ten sposób mogą osiągnąć współczynnik OR (open rate – stosunek otwartych wiadomości do liczby wysłanych wiadomości wyrażony w procentach) nawet na poziomie ok. 70%, co jest bardzo satysfakcjonującym wynikiem. Ponadto już na starcie pokazujemy, że zależy nam na kliencie i staramy się traktować go poważnie. 

Jeden z klientów, prowadzący zbiórkę pieniędzy na pewną akcję, zastanawiał się, jak zachęcić osoby do dokonania drugiej wpłaty. Wprowadzenie wysyłki prostego e-maila w formie autorespondera, zawierającego zwykłe podziękowanie za okazane wsparcie, zakończyło się ogromnym sukcesem. Co więcej, osoby, które dokonały wpłaty przed wprowadzeniem automatyzacji, pisały po czasie z pretensjami, dlaczego mimo pozostawienia swoich danych i dołożenia się do akcji nie otrzymały żadnego podziękowania. 


2. Personalizacja – oszczędność pracy i czasu 

W branży B2B, gdzie kluczowe dla maksymalizacji zysków ze sprzedaży są relacje handlowiec – klient, działania marketingowe w internecie są bardzo utrudnione. Nawet jeśli pominiemy odwieczny spór działu marketingu z handlowcami o przekazywanie niskiej jakości, niegotowych do zakupu leadów, który również można rozstrzygnąć poprzez wprowadzenie działań automatyzacji, na dalszej linii kampanii marketingowych może rodzić się wiele problemów (rys. 1). 


 

Rys. 1. Porównanie skuteczności wysyłek e-mail w zależności od ilości odbiorców wysyłki

 


Case study 

Handlowcom pewnej firmy bardzo przeszkadzało, że dział marketingu wysyła masowe mailingi. Twierdzili, że tracą przez to kontakt ze swoimi klientami, a o ewentualnych odpowiedziach ich klientów na wiadomości nie są informowani. Wprowadzenie automatyzacji, która miała na celu personalizowanie nadawcy oraz treści masowych mailingów, rozwiązało sprawę. Każda wiadomość w sposób automatyczny zaciągała do wiadomości odpowiedniego nadawcę, czyli imię i nazwisko handlowca, umieszczała jego dane w treści wiadomości, a także zaciągała imię osoby, do której wiadomość była wysłana. W ten sposób wiadomość wyglądała jak napisana bezpośrednio przez handlowca, a wszystkie odpowiedzi automatycznie trafiały do zainteresowanej osoby. 

Wskazówka

Wiadomości, które zawierają więcej treści i wyglądają jak zwykły e-mail, taki jak w codziennej komunikacji, oraz zawierają spersonalizowane elementy, mogą w branży B2B osiągnąć dwukrotnie wyższy współczynnik otwarć wiadomości w porównaniu do masowo wysyłanych wiadomości o charakterze marketingowym.


3. Mass mailing i superśroda – co zrobić, aby przynosiły efekty 

Wiele firm nie chce zrezygnować z masowych wiadomości i wysyła przynajmniej jeden newsletter na tydzień. Nie jest to złe podejście i często zrozumiałe – kontrakty reklamowe, umowy barterowe, zaplanowane kampanie marketingowe sprawiają, że każdego dnia wysyłanych są dziesiątki milionów wiadomości. Co zrobić, aby nasz e-mail był wyjątkowy i stał się właśnie tym, który klient zdecyduje się otworzyć, mając 100 wiadomości w swojej skrzynce? (rys. 2) 

 

Rys. 2. Porównanie skuteczności wysyłek e-mail w zależności od sposoby prowadzenia wysyłki


 

Zapamiętaj

Na to, czy wiadomość zostanie otwarta przez klienta, mają wpływ trzy czynniki: 

  • nadawca,
  • temat, 
  • czas wysyłania wiadomości.

 

Nadawca: poprzez testy A/B sprawdzaj, który nadawca jest najlepszy – testy przeprowadzone przez jedną z firm wykazały, że gdy nadawcą jest mężczyzna, np. Jan z ABC Shop, współczynnik OR wzrósł o 20% w porównaniu z sytuacją, gdy w polu „nadawca” było zamieszczone imię żeńskie.

Temat: dzięki testom A/B sprawdzaj, który temat jest ciekawszy i jako finalną wiadomość wysyłaj tę, która była skuteczniejsza. Pamiętaj, szczególnie jeśli prowadzisz komunikację na rynki zagraniczne – nie zawsze sposób komunikacji, który sprawdza się w Polsce, sprawdzi się w innych krajach – nie wahaj się więc ani chwili przy wdrażaniu testów. 

Czas wysłania wiadomości: zamiast zastanawiać się, kiedy najlepiej wysłać wiadomości (uwaga: powszechne przekonanie, że środa wieczór to najlepszy czas na wysyłkę wiadomości, nie zawsze się sprawdza), wybierz opcję dopasowania wysyłki wiadomości do dnia i godziny największej aktywności każdego odbiorcy indywidualnie. Dodatkowo obserwuj, kiedy klienci są najbardziej aktywni na Twojej stronie. Wiesz wówczas, że jeżeli ktoś ma czas na przeglądanie Twojej strony, będzie miał czas na odczytanie wiadomości. Przykładowo kobiety z małymi dziećmi pewnie ten czas znajdą dopiero wieczorem, gdy po całym dniu opieki nad dzieckiem, kiedy ono pójdzie spać, znajdą chwilę, by poszukać ciekawych ubranek i akcesoriów dla swojej małej pociechy. Programy typu marketing automation pozwalają na tego rodzaju analizy oraz inteligentne wysyłanie masowych wiadomości. 

4. Wykorzystaj prostą grywalizację i zaangażuj klientów, by z niecierpliwością czekali na następną wiadomość 

Rozważałeś może wykorzystanie kanału e-mail marketingu w celu budowania lepszych relacji ze swoimi klientami, aby dla tych najbardziej zaangażowanych przygotowywać specjalne wiadomości? Programy typu marketing automation pozwalają na budowanie zaawansowanych procesów, poprzez które możesz urozmaicić cały kanał komunikacji z klientami i np. wysłać e-mail tylko do kontaktów, które otworzyły wiadomość i zadeklarowały chęć otrzymania następnej wiadomości (rys. 4). 

Case study

Przygotowanie cyklu wiadomości, które będą wysyłane w odstępach np. trzydniowych, ale tylko do tych osób, które otworzyły po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy