Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Strona www, która sprzedaje

11 maja 2021

NR 57 (Kwiecień 2021)

15 narzędzi SEO przydatnych każdego dnia

50

Praca z narzędziami SEO to chleb powszedni każdego specjalisty. Niezwykle istotny element pracy nad poprawą widoczności strony w sieci. Usprawniają pracę na wielu płaszczyznach.

Owszem, osiąganie sukcesów bez posiadania najlepszych i najdroższych narzędzi SEO jest możliwe i wykonalne, jednak jest również zdecydowanie trudniejsze.

POLECAMY

Na rynku dostępnych jest tak wiele narzędzi SEO, że nawet osoby mające kilkunastoletni staż w branży często dowiadują się o nich przypadkiem.

Bardzo często funkcjonalności poszczególnych narzędzi nakładają się na siebie. Jeśli weźmiemy poprawkę na to, że wiele z tych „najlepszych” i najbardziej znanych kosztuje niemałe pieniądze, powoduje to, że szczególnie początkujący SEO-wcy 
lub osoby chcące poprawić optymalizację strony swojego biznesu we własnym zakresie mogą mieć dylemat wyboru tego najbardziej odpowiadającego ich potrzebom.

Narzędzia SEO przydatne każdemu webmasterowi

W dużym uproszczeniu funkcjonalności narzędzi SEO możemy sklasyfikować jako działania na stronie (on-page), poza nią (off-page) oraz analizę konkurencji.

Poniższa lista zawiera grupę narzędzi doskonale znanych oraz takich, o których, być może, tylko słyszałeś. Pokrótce opowiem Ci o ich funkcjach oraz jak je możesz wykorzystać w swojej pracy.

Mimo iż wiele z opisanych poniżej narzędzi to mocno rozbudowane kombajny, posiadające obszerne bazy danych, czasami warto dodatkowo łączyć dane z wielu narzędzi w jeden dokument. W ten sposób ograniczamy ryzyko pominięcia któregoś z badanych czynników. 

1. Ahrefs

Według mnie najlepsze i najbardziej kompletne narzędzie na rynku to Ahrefs, które umożliwia przeprowadzenie zarówno świetnej analizy on-page, off-page, jak i analizy konkurencji. Ahrefs jest narzędziem płatnym, a jego cena doskonale odzwierciedla jego możliwości. Najtańszy pakiet kosztuje ok. 100 dolarów za miesiąc. Ahrefs to prawdziwy kombajn. Gdyby chcieć dokładnie opisać wszystkie jego funkcjonalności i pomysły na ich wykorzystanie, należałoby poświęcić mu osobny artykuł. Dlatego też wymienię tylko najważniejsze z nich. 

W Ahrefs sprawdzisz:

  • profil linkowania dowolnej witryny,
  • z jakich miejsc pozyskuje linki Twoja konkurencja,
  • które podstrony generują największy ruch,
  • pozycje fraz kluczowych, w wielu krajach oraz ruch, jaki generują,
  • frazy kluczowe, na które rankuje konkurencja, a na które nie rankuje Twoja strona,
  • frazy kluczowe, generujące ruch, które wykorzystasz, tworząc nowe treści,
  • jak przeprowadzić obszerną analizę on-page dowolnej strony dzięki Ahrefs Webmasters Tools,
  • jak poprawić linkowanie wewnętrzne,
  • które linki wychodzące prowadzą do nieistniejących stron lub do stron 404.

Porada
Analizę w Ahrefs Webmasters Tools możesz przeprowadzić za darmo. Warunkiem jest weryfikacja domeny. Konieczność weryfikacji sprawia, że odpada nam możliwość sprawdzenia stron konkurencji. Nie mniej jednak darmowa analiza własnej strony to bardzo ciekawa propozycja


Zadanie: 

  • Sprawdź powiązanie tematyczne linków przychodzących
  • Powiązanie tematyczne domen linkujących ma duże znaczenie. Ważna jest jakość, nie liczba. Strona, do której linki przychodzące pochodzą z witryn powiązanych tematycznie, często rankuje wyżej niż strony, które posiadają więcej linków, jednak pochodzących z domen niepowiązanych tematycznie.
  • Powiązanie tematyczne profilu linkowania sprawdzisz w zakładce „Referring domains”. Analizując strony konkurencji, zrób listę miejsc tematycznie powiązanych z Twoją działalnością, a z których warto pozyskać linki do swojej witryny.

2. SEMrush 

SEMrush to kolejne, niemal kompletne narzędzie. Dzięki niemu prześwietlimy na wskroś naszą stronę lub konkurencję. Abonament nie jest tani, najtańszy pakiet kosztuje ok. 120 dolarów za miesiąc, jednak jeśli ktoś posiada mniejszą lub większą agencję SEO/SEM, z pewnością będzie zadowolony z możliwości SEMrush. To świetne narzędzie zarówno do działań on-page, off-page, jak i dogłębnej analizy konkurencji.

 Rys. 1. Panel główny Ahrefs
 Rys. 2. Analiza witryny w Ahrefs Webmaster Tools
Rys. 3. Dashboard SEMrush

Analiza strony pozwoli odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Jak wygląda profil linkowania?
  • Które podstrony generują największy ruch?
  • Na jakich pozycjach w Google znajdują się frazy kluczowe oraz jaki generują ruch?
  • Na jakie frazy rankuje Twoja konkurencja?

3. Senuto

Senuto to polskie narzędzie, bardzo ważne w mojej codziennej pracy. Jest ono stale rozwijane i co pewien czas dołączane są do niego nowe funkcjonalności. Senuto zaczyna stawać się narzędziem niemal kompletnym, do działań on-page, off-page oraz analizy konkurencji. Jednak to, co ciągnie wszystkich do Senuto, to analiza widoczności, pozwalająca sprawdzić i ocenić widoczność dowolnej witryny na pierwszych pięciu stronach organicznych wyników wyszukiwania Google. Możliwości analizy fraz w

Senuto są nieskończone i ogranicza je tylko nasza wyobraźnia.

Jest to dla mnie narzędzie pierwszego kontaktu przy ocenie zarówno swoich stron, jak i konkurencji. Senuto jest narzędziem płatnym, najtańszy pakiet kosztuje 29 zł netto miesięcznie, przy płatności rocznej. Jeśli natomiast zastanawiasz się, czy jest to narzędzie dla Ciebie, możesz skorzystać z darmowej 14-dniowej wersji testowej.

Dzięki Senuto:

  • sprawdzisz, na jakie frazy widoczna jest strona w przedziałach TOP3/TOP10/TOP50,
  • na jakie zapytania strona pojawia się w Google,
  • sprawdzisz pozycje fraz kluczowych, na które rankuje strona,
  • dowiesz się, na jakie frazy kluczowe powinna rankować strona,
  • dowiesz się, na jakie frazy rankuje konkurencja, a na których powinieneś skupić swoją uwagę,
  • sprawdzisz, czy na stronie występuje kanibalizacja słów kluczowych, tj. czy badane podstrony rankują na te same frazy kluczowe, powodując „wymianę” między sobą w wynikach wyszukiwania Google co pewien okres.
 Rys. 4. Wykres widoczności z podziałem na liczbę fraz kluczowych w TOP3/ TOP10/ TOP50
 Rys. 5. Przykłady kanibalizacji w Senuto

4. Semstorm

Funkcjonalność Semstorm jest zbliżona do funkcjonalności wyżej opisanego Senuto. Jest to świetne, polskie narzędzie do prac on-page, off-page oraz analizy konkurencji. Jego główną funkcjonalnością jest analiza widoczności korzystająca z obszernej bazy słów. Na wykres, przy analizie słów kluczowych i ruchu, nałożono historyczne aktualizacje algorytmu Google, dzięki czemu nie musimy mieć w pamięci, które i kiedy dokładnie miały miejsce. Oczywiście to nie koniec. Sprawdzimy tam np., na jakie frazy rankuje strona i na jakich pozycjach znajdują się one w wynikach Google. Otrzymamy również informację, jakich fraz kluczowych brakuje w dowolnej, analizowanej treści.

Semstorm posiada przydatną funkcję tworzenia audytów, która przyda nam się szczególnie podczas analizy konkurencji. Semstorm jest narzędziem płatnym, najtańszy pakiet kosztuje 99 zł netto miesięcznie. Istnieje również możliwość wypróbowania jego możliwości za darmo przez 14 dni.

 Rys. 6. Analiza ruchu w Semstorm

5. Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog jest płatnym, mocno rozbudowanym narzędziem do crawlowania stron internetowych. Aplikację instalujemy lokalnie na komputerze. Dostępna jest dla systemów Windows, Mac OS i Ubuntu.

Dzięki „Żabie” dokonamy dogłębnej analizy czynników on-page na naszej stronie i przeprowadzimy również analizę stron konkurencji. Idealne narzędzie przy pracy nad techniczną optymalizacją witryny. Dane ze skanowania przedstawione są w prosty i czytelny sposób, bez zbędnych wodotrysków. Pełny dostęp do narzędzia to wydatek niecałych 150 dolarów za rok. Screaming Frog SEO Spider dostępny jest również w wersji darmowej z ograniczeniem do 500 crawlowanych adresów URL. Może się więc okazać, że przy analizie niewielkich stron wersja darmowa w zupełności wystarczy.

 Rys. 7. Dashboard Screaming Frog SEO Spider

Po przeskanowaniu strony, Screaming Frog SEO Spider powie nam:

  • czy strona indeksuje się poprawnie,
  • czy witryna posiada niedziałające strony, zwracające błąd 4xx lub 5xx,
  • czy mamy ustawiony poprawnie canonical,
  • w jakim czasie ładują się poszczególne podstrony,
  • które linki wychodzące prowadzą do nieistniejących stron lub do stron 404,
  • czy badana strona posiada poprawną strukturę,
  • czy strona ma zduplikowane metadane (title i description),
  • jak długie metadane (title i description) posiadają poszczególne podstrony,
  • czy zdjęcia są poprawnie zoptymalizowane.

6. Sitebulb

Może nie zabrzmi to zbyt profesjonalnie, ale chyba większość pracujących z narzędziami trawlującymi przyzna mi rację, że, poza kilkoma wyjątkami, Sitebulb to taki Screaming Frog SEO Spider, tylko zapakowany w ładniejsze pudełko. Bardzo przydatny przy pracach on-page.

Sitebulb umożliwia tworzenie przyjemnych dla oka raportów, które zostaną lepiej odebrane przez klienta niż surowe dane ze Screaming Froga. 

Tak jak wszystkie narzędzia tego typu, tak i Sitebulb jest narzędziem płatnym, miesięczny koszt podstawowego pakietu to 13,5 dolarów netto. Można natomiast skorzystać z 14-dniowej wersji darmowej.

Rys. 8. Dashboard Sitebulb

7. Screaming Frog Log File Analyser

Twórcy Screaming Frog SEO Spider na swoim koncie mają jeszcze jedno świetne narzędzie – Log File Analyser, który swoją pracę opiera na danych z serwera. Narzędzie to jest bardzo przydatne szczególnie przy pracach on-page, wtedy kiedy prowadzimy np. duży sklep online. Im większa witryna, tym większe prawdopodobieństwo przecieków w ścieżkach, którymi podążają po naszej stronie roboty wyszukiwarek.

Pełny dostęp to wydatek niecałych 150 dolarów za rok. Jeśli jednak nie prowadzisz dużego sklepu online, może okazać się, że darmowa wersja, analizująca do 1000 linii kodu, w zupełności wystarczy.

Dzięki Log File Analyser:

  • naprawisz błędy z docieraniem robotów do niektórych podstron,
  • sprawdzisz, czy budżet crawlowania nie jest marnowany,
  • naprawisz błędy utrudniające poprawną indeksację oraz wykluczysz niedziałające przekierowania,
  • dowiesz się, które podstrony ładują się zbyt wolno.
 Rys. 9. Dashboard Screaming Frog Log File Analyser

8. SurferSEO

Kolejne polskie narzędzie, które pretenduje do tytułu „Kombajn SEO”. Zbierana przez SurferSEO masa parametrów daje duże możliwości analizy działań on-page, off-page nie tylko własnej strony, ale również stron konkurencji.

Jedną z pierwszych, a zarazem główną funkcjonalnością SurferSEO jest badanie korelacji wielu parametrów między stronami. Podając frazę kluczową, otrzymujesz dla pierwszych pięćdziesięciu stron w wynikach wyszukiwania Google m.in. takie informacje, jak:

  • długość treści,
  • obecność danej frazy w tytule,
  • nasycenie treści frazami kluczowymi,
  • liczba nagłówków H2,
  • liczba linków prowadzących do strony.

Mając pod ręką takie dane, możemy w szybki sposób ocenić, czy pojawia się silna korelacja między występowaniem danego parametru a jego pozycją w wynikach wyszukiwania. Ocenisz również, czy Twoja treść nie odbiega zbyt mocno od czołówki oraz czy nie potrzebna jest jej szybka optymalizacja.
SURFER to narzędzie płatne; podstawowy pakiet kosztuje niecałe 60 dolarów miesięcznie. Istnieje również możliwość jego przetestowania przez 7 dni za 1 dolara.

Rys. 10. Dashboard SurferSEO

9. Clusteric

Clusteric Search Auditor to narzędzie rodem z Polski, które wykorzystamy zarówno przy działaniach on-page, off-page, jak i przy analizie konkurencji. Z pomocą Clusteric Search Auditor dokonamy m.in. analizy profilu linków, prowadzących do badanej strony, sprawdzimy bazę fraz kluczowych i ich pozycji.

Ciekawą funkcją Clusterica jest możliwość dokonania analizy jakości wygasłych domen, co jest bardzo pomocne przy tworzeniu własnego zaplecza. Przy pracy nad tworzeniem listy miejsc do linkowania przydatna może okazać się również funkcja „Zbieracz kontaktów”, służąca do pozyskiwania adresów e-mail czy profilów społecznościowych. Kolejną ciekawostką, a zarazem bardzo istotną funkcjonalnością Clusteric jest możliwość dotarcia do miejsc, które zostały ukryte np. przed Ahrefs przez właścicieli witryn.

Swego czasu, gdy jeszcze funkcjonował pod nazwą Seo Odkurzacz, wykorzystywany był przy tworzeniu list „nienaturalnych” linków, których „zrzekano się” za pomocą Google Disavow Tools.

Clusteric jest narzędziem płatnym; najtańszy pakiet kosztuje 359 zł netto za – uwaga – dożywotni (!) dostęp. Twórcy oferują darmowe licencje dla organizacji non-...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy