Dołącz do czytelników
Brak wyników

13 sposobów na obniżenie kosztów reklam AdWords

Artykuł | 27 marca 2019 | NR 34
110

W systemie Google AdWords możesz rozliczać się za każde kliknięcie w Twoją reklamę (CPC – cost per click), za każde tysiąc wyświetleń reklamy w sieci reklamowej (CPM – cost per mille) lub za obejrzenie reklamy wideo (CPV – cost per view). Każdy ze sposobów rozliczeń wiąże się z uszczupleniem Twojego portfela. Jak więc wykorzystać budżet w sposób maksymalnie efektywny? Dowiesz się tego z artykułu.

Odpowiednie wydatkowanie budżetu reklamowego wpływa na skuteczność działań prowadzonych za pomocą systemu AdWords. Pomogą Ci w tym poniższe porady oraz techniki optymalizacyjne.

1. Struktura kampanii

Bardzo niedoceniana na co dzień, ale mająca ogromne znaczenie jest odpowiednia struktura konta AdWords. Jasny i przejrzysty podział kampanii, grup reklam oraz odpowiednie umiejscowienie w nich słów kluczowych jest niezwykle istotne przy efektywnej analizie danych. Często zdarza się, że w różnych grupach reklam znajdują się słowa kluczowe, które konkurują ze sobą (np. ze względu na to samo dopasowanie), co powoduje, że ciężko jednoznacznie ocenić ich skuteczność. To z kolei wpływa na błędne podejmowanie decyzji o skuteczności poszczególnych słów kluczowych lub reklam, a to jest często przyczyną wydawania budżetu na to, co w rzeczywistości się nie sprawdza.

2. Lokalizacja

Jeśli prowadzisz biznes lokalny, ogranicz wyświetlanie reklam do konkretnego województwa, miasta lub nawet dzielnicy (rys. 1.). Dzięki temu zaoszczędzisz część budżetu, a reklamy trafią do potencjalnych klientów, a nie przypadkowych osób. Możesz również ustawić obszary niestandardowe (w postaci okręgu o wybranym promieniu), które pozwalają na jeszcze większą precyzję w kierowaniu reklam pod kątem geograficznym.

3. Precyzyjne słowa kluczowe

Jeśli masz ograniczony budżet, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest użycie precyzyjnych słów kluczowych (kilku członowych) zamiast ogólnych. Za przykład niech posłuży sklep internetowy z butami. Lepiej się sprawdzi fraza „botki peep toe Carinii” niż np. „botki sklep internetowy”. Rozwiązaniem, które pozwoli Ci zaoszczędzić jeszcze więcej budżetu jest stosowanie numerów katalogowych produktów jako słów kluczowych. W przypadku wspomnianych wcześniej botków Carinii byłby to numer B3874. Wbrew pozorom sporo osób szuka w taki sposób konkretnych produktów i stanowi to potencjał do wykorzystania. W przypadku mało popularnych numerów ograniczeniem będzie status słowa kluczowego – mała liczba wyszukiwań – który oznacza, że system nie wyświetli reklam, póki więcej osób nie zacznie wyszukiwać danego hasła. Warto zostawić takie słowa kluczowe – gdy liczba wyszukiwań wzrośnie, reklamy automatycznie zaczną się pojawiać.

4. Dopasowania słów kluczowych

Im szersze dopasowanie słów kluczowych, tym większego budżetu będziesz potrzebować. Aby go zaoszczędzić, stosuj węższe dopasowanie (do wyrażenia, ścisłe). Unikaj dopasowania przybliżonego, które powoduje wyświetlanie reklam na wyrażenia zbliżone tematycznie do słowa kluczowego i jego synonimy, co czasami potrafi spowodować sporą utratę budżetu. Jeśli jednak chcesz zmaksymalizować ruch z wyszukiwarki, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad hasłami, stosuj modyfikator dopasowania przybliżonego.

Rys. 1. Ustawienie lokalizacji w systemie Google AdWords (Źródło: panel Google AdWords)

 

5. Wykluczające słowa kluczowe

Przeglądaj regularnie raport wyszukiwanych haseł, aby wykluczać te słowa, które nie są związane z Twoim biznesem albo nie mają intencji zakupowych.

Przykładem niech będzie kampania dla sklepu internetowego z modelami zdalnie sterowanymi. Na frazę z modyfikatorem dopasowania przybliżonego „+Walkera +Rodeo +110” nastąpiło wejście po frazie „Walkera Rodeo 110 instrukcja pdf”. Charakter zapytania jasno mówi, że użytkownik nie chce dokonać zakupu. Jednak zamiast wykluczać całą frazę lepiej wykluczyć słowa „instrukcja” i „pdf” wraz z odmianami („instrukcji”, „instrukcje” itp.). Dzięki temu unikniesz w przyszłości wejść po nietrafionych frazach i zaoszczędzisz część budżetu.

6. Harmonogram wyświetlania reklam

Przeglądaj raporty dotyczące wyświetlania reklam w poszczególnych godzinach oraz dniach tygodnia. Jeśli zobaczysz, że w określonych porach dnia nie uzyskujesz konwersji albo koszt konwersji jest bardzo duży, warto ograniczyć wyświetlanie reklam w tym
czasie (rys. 2.).

7. Dostosowanie stawek

Ciekawą opcją jest dostosowywanie stawek na poziomie urządzeń, lokalizacji, harmonogramu wyświetlania reklam czy list remarketingowych. Jeśli Twoja strona gorzej konwertuje na urządzeniach przenośnych, ustaw ujemne dostosowanie stawek, np. -30% lub całkowicie wyłącz reklamy na tych urządzeniach (dostosowanie -100%).

Dostosowanie stawek działa również w drugą stronę – możesz automatycznie zwiększyć stawki dla urządzeń, lokalizacji, dni tygodnia czy list remarketingowych, które konwertują lepiej (rys. 3.).

8. Partnerzy wyszukiwania

Kierując reklamy na wyszukiwarkę, prawdopodobnie masz włączoną również opcję wyświetlania reklam u tzw. partnerów wyszukiwania, czyli w witrynach, które korzystają z silnika wyszukiwarki Google. Z reguły wejścia z tego źródła są tańsze, ale nie zawsze zapewniają wartościowy ruch (rys. 4.),
dlatego warto zweryfikować, jak się to sprawdza w Twoim przypadku i w razie uzyskiwania marnej jakości ruchu wykluczyć partnerów wyszukiwania w ustawieniach kampanii.

9. Wynik Jakości

Wynik Jakości wyrażony w skali od 1 do 10 jest miarą określającą jakość słów kluczowych, reklam oraz stron docelowych. Im wyższy Wynik Jakości, tym niższe koszty kliknięć. Wpływa on również na ranking reklamy, dlatego warto dbać o to, by był on jak najwyższy. Twoje reklamy muszą być dobrze dopasowane do słów kluczowych, a strona docelowa powinna zawierać informacje przytoczone w reklamie.

10. Aplikacje mobilne

Jeśli kierujesz reklamy na sieć reklamową, prawdopodobnie sporo wejść pochodzi z aplikacji mobilnych. Nierzadko są to aplikacje skierowane do dzieci.

Prowadzisz poważny biznes, więc dlaczego wejścia pochodzą z aplikacji tego typu? Okazuje się, że rodzice dają swoim dzieciom tablety i smartfony, aby mogły pograć w gry lub pobawić się w aplikacjach. Kliknięcia w reklamy są często przypadkowe i nie mają dla Ciebie żadnej wartości. Aby uniknąć wejść tego typu, dodaj stronę adsenseformobileapps.com jako wykluczające miejsce docelowe. Listę ponad 250 serwisów z grami dla dzieci znajdziesz tutaj: //...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy