Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing i sprzedaż

22 grudnia 2018

NR 28 (Czerwiec 2016)

10 sposobów na poprawę współczynnika klikalności w sieci wyszukiwania

0 92

Kampanie Google AdWords często mają złożone struktury, a optymalizacja wymaga analizy wielu elementów, by docelowo osiągnąć zamierzone efekty. Głównymi wskaźnikami, na jakie zwykle zwraca się uwagę, są liczba kliknięć lub wyświetleń, współczynnik konwersji oraz liczba i wartość samych konwersji. Natomiast często w analizie pomija się mniejsze elementy, które są również bardzo ważne.

Jednym z nich jest współczynnik klikalności, którego znaczenie i sposób poprawy OPISANO poniżej.

Współczynnik klikalności (CTR – z ang. click through rate), czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń, pozwala określić skuteczność słów kluczowych oraz reklam. Wysoki CTR mówi o tym, że treść Twojego przekazu jest dobrze dopasowana do zapytania użytkownika. Dlaczego ten wskaźnik jest taki ważny? CTR wpływa na przewidywany współczynnik klikalności, czyli jedną ze składowych Wyniku Jakości, będący miarą opisującą w 10-stopniowej skali jakość słów kluczowych, reklam oraz stron docelowych.

Z kolei Wynik Jakości wpływa na pozycję reklamy oraz koszty, jakie ponosisz za kliknięcie w reklamę. Dlatego warto dbać o to, aby współczynnik klikalności był możliwie wysoki. Jak to osiągnąć?

1. Zwiększenie stawek CPC

Najprostszym i najszybszym sposobem na wzrost współczynnika klikalności jest zwiększenie maksymalnej stawki za kliknięcie przy słowach kluczowych. To również sposób najbardziej kosztowny, bo dajemy systemowi znać, że jesteśmy w stanie więcej zapłacić za pojedyncze kliknięcie. Na szczęście istnieją bezkosztowe sposoby na poprawę CTR-a, które opisuję dalej.

2. Słowa kluczowe w treści reklamy

W treści reklam tekstowych warto stosować słowa kluczowe, na które się wyświetlasz. Dzięki temu zwrócisz uwagę użytkownika na swoją reklamę, a same słowa kluczowe w pierwszej i drugiej linijce tekstu oraz w wyświetlanym adresie URL zostaną pogrubione.

3. Rozszerzenia reklam

Bardzo ważnym elementem reklam są rozszerzenia. Dzięki nim jednostka reklamowa zajmuje większą powierzchnię w wynikach wyszukiwania, a tym samym jest lepiej widoczna, co finalnie wpływa na wyższy współczynnik klikalności. Do wyboru masz wiele rodzajów rozszerzeń, które są zaprezentowane w ramce na s. 54. Warto zaznaczyć, że stosowane rozszerzenia wpływają na Wynik

Jakości, co stanowi kolejny argument, by je stosować.

4. Dłuższy nagłówek

Często można spotkać reklamy tekstowe, które mają nagłówek znacznie dłuższy niż przewiduje limit (25 znaków). Jak uzyskać taki efekt? Wystarczy w pierwszej linijce reklamy umieścić kropkę, dzięki czemu system odbierze to jako koniec zdania i fragment znajdujący się przed tym znakiem interpunkcyjnym zostanie przeniesiony do nagłówka. Dzięki temu możesz uzyskać nagłówek liczący maksymalnie 60 znaków.

5. USP

Treść reklam powinna zawierać informację o tym, która cecha produktu powoduje, że wyróżnia się on na tle oferty konkurencyjnej.

Jest to to tzw. unikatowa propozycja sprzedaży (z ang. Unique Selling Proposition). Może to być unikalna cecha (np. wykonanie z wyjątkowo trwałego materiału), rabat (np. 5% przy zakupie do końca tygodnia) czy gratis (np. przy zakupie dwóch książek trzecia gratis). Taka informacja może zachęcić użytkownika do kliknięcia w Twoją jednostkę reklamową. Przykład znajdziesz na rys. 1.

6. Call to action

Dobrą praktyką jest też stosowanie wezwań do działania (call to action), np. kup teraz, zamów, zarezerwuj, zapisz się – rys. 2. Dzięki temu sugerujemy użytkownikowi, jaką akcję powinien podjąć po kliknięciu w reklamę.

7. Wyświetlany adres URL

Często niedocenianym elementem tekstu reklamy, który może zwiększyć współczynnik klikalności, jest wyświetlany adres URL.

Możesz wykorzystać w nim maksymalnie 35 znaków, więc w sytuacji, gdy Twoja domena zajmuje ok. 15–20 znaków, pozostaje spore pole do popisu. Wyświetlany adres URL możesz wykorzystać w dwojaki sposób: dodając treść w formie subdomeny lub jako katalog.

Przykładowo Twoja domena to example.com, a reklama dotyczy sprzedaży telefonów Samsung Galaxy S6. Zamiast example.com warto zastosować inną wersję wyświetlanego adresu URL, taką jak: samsung-galaxy-s6.example.com lub example.com/samsung-galaxy-s6. Możesz również zastosować wersję łączoną, np. samsung.example.com/galaxy-s6. Wykorzystanie słów kluczowych w tym elemencie spowoduje ich pogrubienie, jeśli pokryją się z zapytaniem użytkownika, a tym samym sama reklama będzie lepiej widoczna. Nie martw się, że faktyczny adres nie będzie istniał. Wystarczy, by główna domena zgadzała się z tą w końcowym adresie URL, a system zaakceptuje reklamy. Przykład wykorzystania wyświetlanego adresu URL znajdziesz na rys. 3.

8. Dopasowanie słów kluczowych

Zamiast dopasowania przybliżonego stosuj modyfikator dopasowania przybliżonego, dopasowanie ścisłe lub dopasowanie do wyrażenia. Zawężając dopasowanie słów kluczowych, możesz jednocześnie ustawić wyższą maksymalną stawkę za kliknięcie.

Z większym prawdopodobieństwem użytkownik trafi na właściwą reklamę, a tym samym klikalność reklam będzie wyższa. 

Więcej inspiracji:

  • Analiza Wyniku Jakości i wnioski,  //support.google.com/adwords/answer/2454010
  • Rozszerzenia reklam w systemie Google AdWords, //support.google.com/adwords/answer/2375499?hl=pl
  • Opcje dopasowania słów kluczowych, //support.google.com/adwords/answer/2497836...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy