Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wzorcowa strona sprzedażowa online. Dekalog praktyków

Artykuł | 20 kwietnia 2019 | NR 36
162

Stronie sprzedażowej przyświeca jeden cel: konwersja. Można osiągnąć to tylko przez przyciągnięcie uwagi użytkownika. Można jednak prześcigać się w projektach, tworzyć abstrakcyjne grafiki, stawiać na interaktywność, a nie sprzedawać w ogóle. Dlaczego? W całej tej gonitwie za oryginalnością zapomina się bowiem o podstawowych zasadach projektowania. A tymczasem to właśnie najprostsze rozwiązania i elementy okazują się najskuteczniejsze.

1. Zachowaj spójność wizualną

Często w mediach słyszy się o spójnej komunikacji marki – mówieniu jednym głosem w różnych kanałach. Tyczy się to również kwestii wizualnej.

Niezależnie od tego, czy stronę projektujesz sam, czy z pomocą grafika, zwróć uwagę na to, aby nawiązywała do estetyki Twojej marki. To ważne, zwłaszcza gdy projektujesz osobny landing page pod daną kampanię. Nie znaczy to, że musisz użyć wszystkich elementów brandbooka. Nawiązaniem do marki może być użycie tych samych kolorów, fontów albo ikon, możesz również skorzystać z takiego samego układu strony, jaki stosujesz w serwisach marki. Mogą to być naprawdę symboliczne elementy, ale wykorzystane choćby w minimalnym zakresie. Po prostu podkreśl swoją tożsamość.

2. Zadbaj o estetykę

Gust gustowi nierówny, ale istnieje jedna zasada, której warto się trzymać: piękno tkwi w prostocie. Zadbaj o to, aby Twoja strona sprzedażowa najzwyczajniej na świecie była… ładna. Zamierzony efekt na pewno osiągniesz, jeśli postawisz na minimalizm. Postaw na maksymalnie dwa rodzaje fontów, dobrze współgrające ze sobą kolory. Pamiętaj, aby wszystkie media – zdjęcia, wideo – były dobrej jakości. Zadbaj o przejrzysty układ. Niech poszczególne sekcje strony nie nachodzą na siebie, zachowaj między nimi przestrzeń. Jeżeli nie masz pojęcia o grafice, zdaj się na wsparcie projektanta.

Na pewno też możesz sam poszukać inspiracji w serwisach takich, jak Behance czy Pinterest. Możesz także zdecydować się na kupno gotowego szablonu, np. Themeforest – wystarczy, że edytujesz elementy strony, zmieniasz kolory, dodajesz własne grafiki, opisy i gotowe!

Jeśli mimo to czujesz się niepewnie w grafice, to zanim Twoja strona ujrzy światło dzienne, pokaż wersję testową kilku osobom. Poproś o szczere opinie – ich uwagi na pewno będą cennymi wskazówkami do poprawek.

3. Twórz chwytliwe nagłówki

Przejdźmy teraz do tekstów, zaczynając od nagłówków. Nawet jeśli źródło wejścia na Twoją stronę określa, co potencjalny klient na niej znajdzie, musisz upewnić go, że znajduje się we właściwym miejscu. Zadziałaj nagłówkami. Jasno sprecyzuj, czego dotyczy strona, jaką ofertę na niej prezentujesz, co klient może na niej znaleźć. Nie zapominaj o formie, która w dużej mierze decyduje o tym, kto pozostanie dłużej w witrynie. Nagłówek powinien być chwytliwy, intrygujący, odwołujący się do potrzeby klienta. Druga ważna sprawa – postaw na konkret. Nagłówek nie może być długi, bo to odbierze mu lekkość i formę. To właśnie ze wstępem mamy największą trudność, a skompresowanie idei do kilku słów to dla wielu nie lada wyzwanie. Jednak jest to możliwe. Jeżeli masz trudność w skonstruowaniu wstępu, spróbuj sprawdzonych sposobów:

  1. Zadaj pytanie, np. „Jak pozycjonowanie może pomóc…?”, „Jak wykorzystać potencjał SEO?”, „Szukasz sprawdzonego rozwiązania…?”, „Potrzebujesz wsparcia w…?”.
  2. Wykorzystaj frazy, na które chciałbyś się pozycjonować bądź już to robisz, np. „Projektowanie serwisów internetowych” albo „Doradztwo biznesowe i konsulting”.
  3. Powitaj użytkownika, np. „Witaj na stronie XXX”, „Cześć, jesteś w serwisie XXX, znajdziesz tu…”.

Rys. 1. Przykład podziału tekstu i rozbicia go na kolumny oraz wypunktowania (Źródło: digitalhill.pl)

 

4. Pisz zwięźle i czytelnie

O tym, jak liczy się konkret, czytałeś już wyżej. Nie zdziwisz się zatem, że zasada ta obowiązuje przy wszystkich treściach. Jednak aby było jasne – to, że tekst ma być zwięzły, nie znaczy, że powinien być krótki. Szczególnie, jeśli chcemy zadbać o SEO, o czym za chwilę. Ważne jednak jest zachowanie czytelności. Długie, kilkukrotnie złożone zdania nie są łatwe w odbiorze. Pozbądź się niepotrzebnych ozdobników czy zbędnych informacji. Dziel teksty na kolumny, akapity. Zastosuj interlinię. Ważniejsze sformułowania możesz podkreślić boldem. Dzięki tym zabiegom tekst nie będzie nudny, będzie wyglądał atrakcyjniej i pozwoli Ci szybko zaprezentować kwintesencję oferty.

Rys. 2. Przykład oryginalnego CTA „Follow the magic” (Źródło: //www.visithumboldt.com/)

 

5. Uwzględnij działania SEO

Jeśli pracujesz nad treściami swojej strony WWW, pamiętaj o uwzględnieniu istotnych fraz. Kluczowe będzie tutaj nasycenie tekstu słowami związanymi z Twoim biznesem. Frazy powinny pojawiać się w nagłówkach, ale także w opisie usług. Z punktu widzenia SEO ma również znaczenie długość tekstu. Im więcej znaków, tym lepiej. Na pewno minimum to 1500. Musisz jednak uważać, aby nie uwzględniać słów kluczowych na siłę. Powinny naturalnie wpasować się w tekst, aby nie traciły na atrakcyjności i dla czytelników,
i dla Google.

Używaj precyzyjnych i jasno sformułowanych komunikatów. Warto, aby CTA wyróżniało się na stronie – za pomocą koloru czy fontu. Może być także animowanym elementem.

 

6. Stwórz atrakcyjne CTA

Nie zapominajmy o bodaj najważniejszym elemencie strony sprzedażowej: CTA. Ważne, aby przycisk komunikował jedno konkretne działanie. Nie próbuj zatem umieszczać kilku rożnych CTA, np. jednego zachęcającego do zakupu przedmiotu, w towarzystwie CTA z zapisem do newslettera. Użytkownik powinien mieć przed sobą tylko jedną możliwość. Używaj precyzyjnych i jasno sformułowanych komunikatów. Warto, aby CTA wyróżniało się na stronie – za pomocą koloru czy fontu. Może być także animowanym elementem. Jednak wszystkie takie zabiegi stosuj z umiarem. Niech będą to wysmakowane i estetyczne rozwiązania, np. delikatne podświetlenie czy powiększenie buttona po najechaniu na niego myszką.

Wskazówka

Staraj się unikać ogólnikowych sformułowań typu „Sprawdź” albo „Zobacz więcej”. CTA przyciągnie większą uwagę, jeżeli będzie wyróżniało się także komunikatem. Spróbuj konkretnie, a jednocześnie niesztampowo sformułować hasło, np. „Chcę spróbować produktu”, „Jestem gotów to sprawdzić”, „Kupuję bez wahania”, „Rejestruję się z przyjemnością”, „Zgłoś się do testów produktu”, „Odkryj z nami zalety...”, „Porozmawiaj z nami”. Opcji jest naprawdę wiele, wszystko zależy od Twojej kreatywności.

7. Zaprezentuj wyróżniki oferty

Aby Twoja strona dobrze konwertowała, musisz podkreślić wszystkie benefity, jakie czekają na Twoich klientów. Podaj konkretne argumenty, dlaczego warto wykonać dane działanie, np. rejestrację czy zapis na newsletter. Może być to promocyjna cena obowiązująca w konkretnym terminie, darmowa dostawa, kody zniżkowe na zakupy u partnerów. Pamiętaj jed...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy