VIP – 11 pytań do dr. Adama Zemełki

Wywiad VIP

Z dr. Adamem Zemełką – kognitywistą i psychologiem społecznym – o neuromarketingu jako narzędziu do lepszego zrozumienia emocji konsumentów i jak wykorzystać tę wiedzę w etyczny sposób rozmawia Magdalena Wróbel, redaktor naczelna.

Magdalena Wróbel: „Spór o mózg konsumenta” — na czym on dziś właściwie polega? Kto z kim się spiera i o co w kontekście neuromarketingu w 2025 r.?
Adam Zemełka
: Jest to walka o mózg, jakiego w dziejach homo sapiens jeszcze nie było. Co więcej, jest to mózg funkcjonalnie inny od tego, który odbierał bodźce ćwierć wieku temu. Mamy rywalizację o mózg przyswajający dziennie tyle danych, ile mózg żadnego z przodków nie miał szans przyswoić w tak krótkim czasie. Choć takie wyliczenia są bardzo nieprecyzyjne, zakłada się, że w ciągu jednego dnia jesteśmy wystawieni na tyle danych, ile nasz przodek sprzed stu lat mógł napotkać w ciągu całego roku. Z kolei gdyby cofnąć się do renesansu, to ilość dziennych danych odbieranych przez współczesnego człowieka wynosiła mniej więcej tyle, ile liczba danych z całego życia przeciętnego człowieka 500 lat temu. Neuromarketing AD 2025 – podobnie jak marketing sam w sobie – jest zbiorem oddziaływań podszytych cynizmem. Brzmi jak oskarżenie, ale już wyjaśniam, co mam na myśli. Wiemy na przykład od bardzo dawna, że tym, co najbardziej drażni użytkowników, są reklamy typu pop-up. To wyjątkowo szkodliwy rodzaj komunikatów, które ingerują w obserwowany przez nas układ, zaburzają koncentrację uwagi i pogłębiają niepokój. Tymczasem w reklamy te z premedytacją inwestuje niemalże każdy reklamodawca, ponieważ – o ile są dobrze zaprojektowane – mają istotną skuteczność. Choć zapominamy często, że w tej rozgrywce jest poszkodowany. A jest nim witryna, w której się pojawiają. Jej postrzeganie i nasza subiektywna ocena szybują w dół proporcjonalnie do natłoku dystraktorów.

Jakie konkretne strategie neuromarketingowe najlepiej działają w świecie, w którym konsumenci żyją w ciągłej dystrakcji? Czy są jakieś zasady, które marketerzy powinni stosować, aby „przebić się” do umysłu rozproszonego odbiorcy?
W obliczu powszechne...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy