Dołącz do czytelników
Brak wyników

VIP

15 czerwca 2020

NR 52 (Czerwiec 2020)

VIP – 10 pytań do Przemysława Pająka

18

W którym kierunku podążają media i wydawcy? Kto w zasadzie tworzy treści do online i jak zmienia się rola dziennikarza internetowego? Przemysław Pająk rozmawia z Arturem Maciorowskim o kluczowych trendach na rynku mediowym.


Artur Maciorowski: Kiedy i gdzie zaciera się granica między blogiem a wydawcą, influencerem a dziennikarzem? 
Przemek Pająk:
Pytasz konkretnie o mnie? Ja od dawna czuję się przedsiębiorcą medialnym, właścicielem Grupy Spider’s Web. Nie każdy może zdaje sobie sprawę ze skali działań, które dziś prowadzimy. Grupa Spider’s Web to media Spider’s Web, czyli serwisy: tech, Rozrywka.blog, Autoblog, Bizblog, Spider’s Web+, ponadto portal Bezprawnik, którego jestem współwłaścicielem, i agencja Spiders Agency, w której mam większościowy pakiet udziałów. Jestem dziś szefem sporego konglomeratu medialnego, który daje prace i współpracuje z ponad 60 osobami, a także generuje wielomilionowe przychody w skali roku. Czasy, gdy byłem po prostu blogerem, dawno minęły. Trochę tego żałuję, bo bardzo lubię pisać. Dziś nie mam jednak na to czasu ze względu na ogrom innych obowiązków. A jeśli chodzi o bycie influencerem? Broń Boże! Ten termin tak się dziś zdewaluował, że dla mnie byłby wręcz obraźliwy. To słowo trochę podobne do celebryty – nie niesie za sobą aktualnie żadnej treści. My staramy się oddziaływać na opinię publiczną siłą argumentów i naszych analiz, a nie faktem samego bycia na rynku medialnym. 

AM: Media tradycyjne przechodzą do świata online. Z kolei dziennikarze coraz częściej migrują albo na bruk... albo do świata „wydawniczej blogosfery”, czego najlepszym przykładem jest transfer Sylwii Czubkowskiej do Spider's Web – to trend, ewolucja czy już rewolucja na rynku mediów?
PP:
Zdziwiłbyś się, ile otrzymujemy zgłoszeń do pracy od dziennikarzy z tzw. mediów tradycyjnych, szczególnie teraz, kiedy następuje fala zwolnień i obniżek wynagrodzeń w prasie czy w dużych firmach mediowych. To już zdecydowanie trend, który ukształtuje na nowo rynek medialny w Polsce. Wiele organizacji, wydawnictw oraz firm, szczególnie tych, które przez lata zaniedbywały cyfrową transformację i prezentowały bardzo arogancką postawę względem podmiotów z obszaru tzw. nowych mediów, w czasie postpandemicznym po prostu padnie. Zaciera się też granica między starymi i nowymi mediami, również jeśli chodzi o jakość warsztatu dziennikarskiego. Widać to chociażby po Onecie, który zbiera z rynku znakomitych dziennikarzy, a także po serwisach tematycznych – np. po Spider’s Web, który jest na tyle atrakcyjnym miejscem na mapie medialnej, że przyciąga takie postacie, jak Sylwia Czubkowska. 

AM: Jak się okazuje, klasyczny portal internetowy to za mało. Weekend.gazeta.pl, Magazyn TVN24, a teraz Magazyn Spider's Web+ – w którym kierunku podążają media i wydawcy?
PP:
Ja mogę mówić tylko za siebie. Pewne projekty czekają po prostu na swoich ludzi. Tak było z Autoblogiem, którego chcieliśmy zrobić już w 2015 r., ale Tymona Grabowskiego, czyli gwiazdę dziennikarstwa motoryzacyjnego, udało mi się namówić na współpracę dopiero w 2018 r. Podobnie jest ze Spider’s Web+ – pomysł na serwis z treściami premium chodził za nami od dawna, ale dopiero kiedy udało mi się przekonać Sylwię Czubkowską do kooperacji, projekt nabrał realnego wymiaru. Bo jeśli robić coś fajnego i dużego, to tylko z najlepszymi.
 
AM: Dziennikarz, autor, content marketer, copywriter – kto dziś tworzy treści do online? Jak zmieniła się rola dziennikarza internetowego?
PP:
Na ten temat pisałem i mówiłem już w 2014 r. Niektórzy dopiero teraz zaczynają to rozumieć. Powtórzmy więc – dziennikarzu, napisałeś tekst? To dopiero 40% tego, co powinno należeć do twoich obowiązków. Dopiero teraz zaczyna się ważniejsza częśćTwojej pracy – musisz być promotorem swojego materiału, moderatorem dyskusji z nim związanej, dobrze, jeśli dorzucisz do tego umiejętności pośrednika sprzedaży. I najważniejsze – jesteś sługą swojego pana, czytelnika, a nie odwrotnie.  

AM: Reklama natywna, branded content, lokowanie i recenzje produktów – jak zmieniają się formaty reklamy oferowane przez wydawców i blogosferę?
PP:
Dziś nie ma jednego dominującego formatu reklam czy działań promocyjnych. Możemy mówić raczej o miksie wszystkich dostępnych form – od działań display poprzez programmatic i tekst sponsorowany aż po sponsoring czy branding. Najlepsze...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy