Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

11 sierpnia 2020

NR 53 (Sierpień 2020)

TOP 8 sposobów na promocję mobilnej aplikacji

41

Tylko na dwa największe systemy operacyjne dostępnych jest obecnie ponad 4,4 mln aplikacji1. Na telefonie mamy zainstalowanych średnio ok. 40 aplikacji mobilnych, jednak prawie 90% czasu poświęcamy na korzystanie z 18 z nich. Mocno różni się to w grupach wiekowych, bo millenialsi potrafią posiadać ponad 67 aplikacji. Statystyka w tym zakresie wydaje się liniowa, im starsza grupa, tym krótszy czas użytkowania aplikacji i mniejsza ich liczba2.

Jak wyróżnić się przy takim zagęszczeniu aplikacji, a następnie zaangażować i utrzymać użytkownika? Oto top 8 sposobów na promocję aplikacji mobilnej.

POLECAMY

1. Zacznij od metryk

Podczas promocji aplikacji szczególne ważne jest dobre zrozumienie metryk, które służą do śledzenia użytkownika. Bardziej niż gdziekolwiek liczy się tutaj utrzymanie usera w czasie, przywiązanie, jego powracalność i wartość życiowa. Przy projektach webowych raczej nie mierzy się wartości życiowej (LTV), wszystko jest skoncentrowane na wynikach w danym okresie.
Oczywiście dla poszczególnych segmentów aplikacji KPIs mogą być różne i tak np. gry mobilne skupią się na utrzymaniu długości sesji, średnim przychodzie, średniej liczbie uruchomień aplikacji itd., natomiast e-commerce będzie monitorował wartość życiową, liczbę transakcji, wartości koszyka.

Metryki, które będą stanowiły kluczowe wskaźniki efektywności przy aplikacjach, to między innymi:

  • referral rate – liczba użytkowników, których średnio przyciąga jeden pozyskany user,
  • ARPU (average revenue per user) – średni przychód z jednego użytkownika,
  • LTV (lifetime value of a user/customer) – wartość życiowa jednego użytkownika,
  • DAU/MAU (the average number of daily or monthly active app users) – średnia liczba aktywnych użytkowników dziennie/miesięcznie,
  • CAC (customer acquisition cost) – koszt pozyskania jednego użytkownika (instalacji, rejestracji, subskrypcji, zakupu),
  • Churn rate jak wielu użytkowników przestaje używać aplikacji w danym okresie czasu.


2. Poznaj wartość życiową użytkownika (LTV)

Wartość życiowa to najważniejsza metryka w analityce aplikacji. Można powiedzieć, że jest to średni przychód stopniowo pozyskiwany od jednego użytkownika.
 

Wzór na obliczenie wartości życiowej usera możemy zapisać następująco:

LTV = ARPU × 1/CHURN + REFERRAL VALUE

ARPU – czynnik przychodowy,
CHURN – czynnik utrzymania,
REFERRAL – czynnik viralowy.


Załóżmy, że przy ARPU = 10 zł w danym miesiącu i odpływie użytkowników na poziomie 60% LTV wyniesie:
LTV = 10 zł × 1/0,6 = 16,67 zł

Jak wynika ze wzoru:

  • im więcej użytkowników zatrzymasz, tym większe LTV,
  • im dłużej utrzymasz użytkownika, tym większe LTV,
  • im więcej wygenerujesz przychodu, tym większe LTV.

3. Zadbaj o komfort i prostotę użytkowania (UX)

Dla użytkowników mobilnych najważniejszym aspektem w odbiorze aplikacji jest prostota, szybkość i ograniczona intruzywność. 
 

Przede wszystkim skup się na minimalizacji obciążeń poznawczych. Inaczej mówiąc, ludzki umysł na ograniczoną moc przetwarzania informacji. Ich natłok powoduje problem z wykonaniem danej czynności, co ostatecznie będzie oznaczało porzucenie akcji. W praktyce projektowania mobilnego zbyt dużo elementów na jednym widoku powoduje rozterki użytkownika. Dodatkowo im mniej danych wymagasz od odbiorcy, tym lepiej. Najbardziej powtarzalnym błędem w projektowaniu jest powielanie wymogu wpisywania tych samych informacji w kilku miejscach.


Mobilne ekrany wymagają często rozłożenia dłuższego procesu na kilka kroków. Dzięki temu można uczynić je z pozoru mniej skomplikowanymi, jednocześnie układając w logiczną całość oraz informując odbiorę, na jakim aktualnie jest etapie.
W fazie projektowania dokładnie przeanalizuj podobne aplikacje istniejące już na rynku. Często wyrabiają one określone standardy użytkowania. Dotyczy to np. powszechnie stosowanych mechanizmów wyszukiwania, lokalizacji przycisku powiadomień czy elementów sortowania. Użytkownik chętniej pozostanie w aplikacji, jeśli jej interfejs będzie powtarzalny.

4. Zapewnij wysoką widoczność organiczną (ASO)

ASO to odpowiednik SEO dla stron internetowych, czyli zapewnienie wysokiej widoczności w sklepach z aplikacjami dla odpowiednich słów kluczowych.
 

Elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę, to tytuł/podtytuł aplikacji, jej opis, materiały graficzne, ikona, wideo. Z drugiej strony pozostają elementy zewnętrzne mające bardzo silny wpływ nie tylko na pozycje pod słowami kluczowymi, ale także widoczność na liście kategorii i są to średnia ocena oraz trend w ostatnio dodanych opiniach, a także liczba pobrań. Znacznie łatwiej mają aplikacje wysoko oceniane, z dobrą historią, które wyróżnia duża liczba pobrań.

Na rynku istnieje wiele narzędzi ułatwiających ASO oraz automatyzujących prace związane z optymalizacją, np. TheTool.io, AppTweak, AppFollow czy AppRadar. Pomogą one m.in. w:

  • wykonaniu procesu poszukiwania słów kluczowych i oceny ich potencjału,
  • analizie konkurencyjnych aplikacji,
  • ocenie jakości dodanych treści,
  • monitorowaniu wyników i generowaniu raportów,
  • dokładnej analizie efektywności pobrań po połączeniu danych z Google Play oraz App Store.

Pamiętaj, że proces ASO nie kończy się na jednorazowo wprowadzonej optymalizacji. W dalszym ciągu powinieneś analizować widoczność, monitorować konkurentów, wyciągać wnioski, testować różne wersje opisów i grafik, a także dbać o pozytywny odbiór na rynku.

5. Zwiększ liczbę instalacji dzięki kampaniom online

Płatne kanały marketingowe to najszybsze i najbardziej skalowalne źródło dopływu nowych użytkowników.
 

Kampanie pod instalacje aplikacji w zależności od platformy reklamowej zawierać mogą nazwę aplikacji, opis, kreację (obraz, film, animację), a także przyciski call to action. Nie różnią się więc znacząco, jeśli chodzi o strukturę od pozostałych typów kampanii internetowych.


Przy kampaniach pod instalacje stosuje się często tzw. burst campaign, który polega na pozyskaniu jak największego przypływu instalacji w jak najkrótszym czasie. Pozwala to przede wszystkim uzyskać większą widoczność w rankingach organicznych sklepów z aplikacjami. To z kolei jeszcze bardziej wpływa na pobrania organiczne i napędza wzrosty (elementy ASO). W zależności od lokalizacji można szacować liczbę potrzebnych pobrań, aby „wejść” do top charts, czyli rankingów z najbardziej popularnymi aplikacjami w danym przedziale czasu.
Do prowadzenia kampanii możesz wykorzystywać wiele platform reklamowych, z których najpopularniejsze to Google, Facebook, Apple, Twitter, Pinterest czy Snapchat, a także wiele mobilnych sieci reklamowych skupiających inne rozwiązania. W większości z nich ustalisz docelowy koszt pozyskania jednej instalacji w zależności od systemu operacyjnego.
Dzięki Google uzyskasz możliwość wyświetlania się w ramach jednej kampanii w wynikach wyszukiwania na odpowiednich urządzeniach mobilnych, w wyszukiwarce Google Play, w sieci reklamowej oraz YouTube. Apple Search Ads pozwoli na wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania App Store na urządzeniach z systemem iOS. Z kolei Facebook to nie tylko najpopularniejszy serwis społecznościowy, ale także Instagram, Audience Network czy WhatsApp.

6. Zoptymalizuj swoje kampanie w Google i na Facebooku

Głównym obszarem do optymalizacji w ramach Google są zasoby, warto więc wykorzystywać maksymalne limity kreacji, czyli:

  • cztery teksty reklamowe, każdy po maksymalnie 25 znaków,
  • 20 kreacji graficznych,
  • 20 materiałów wideo z YouTube,
  • 20 kreacji HTML5.

Dobre praktyki

  1. Przygotowując materiały wideo, pamiętaj o ich różnorodnych układach: landscape (16 : 9), portrait (2 : 3), square (1 : 1). To pozwoli zmaksymalizować dostępne powierzchnie oraz uzyskiwać lepsze wyniki przez większą dostępność na różnych ekranach. 
  2. Pamiętaj o pierwszych dwóch/trzech sekundach materiału wideo, które mają przyciągnąć uwagę.
  3. Dodaj voiceover, a materiał zakończ jasnym wezwaniem do działania. 
  4. Nie używaj zbyt wiele tekstu (uniwersalna reguła to max. 20% objętości!), wykorzystaj natomiast grafiki bezpośrednio z aplikacji, pokazując kontekst...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy