Dołącz do czytelników
Brak wyników

Media społecznościowe

3 listopada 2020

NR 54 (Październik 2020)

TikTok – co powinieneś wiedzieć o tej aplikacji?

21

Wyobraź sobie, że publikujesz krótki filmik, a on dociera do tysięcy czy nawet milionów osób, które Cię wcześniej nie obserwowały. I to za darmo! Jakby tego było mało, to w ramach aplikacji możesz w prosty sposób zmontować materiał oraz wybrać utwór z szerokiej gamy popularnych dźwięków. Witamy na TikToku.

Dlaczego warto być na TikToku?

Algorytm TikToka pozwala twórcy dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, niezależnie od jego popularności i liczby obserwatorów. Nie dziwi zatem fakt, że TikTok to najczęściej pobierana aplikacja na świecie. Wartościowych danych na jej temat dostarczają raporty IndaHash i GetHero (linki znajdziecie na końcu tego tekstu). Dowiadujemy się z nich, że do tej pory TikTok został ściągnięty przez 2 miliardy użytkowników. Tylko w pierwszym kwartale 2020 r. pobrało go aż 315 milionów użytkowników. Żadnej aplikacji nie udało się zanotować takiego wyniku w ciągu jednego kwartału. Popularność tej platformy wciąż rośnie – 60% tamtejszych influencerów jeszcze w 2019 r. nie używało TikToka. 

POLECAMY

500 milionów – tylu aktywnych użytkowników miesięcznie ma TikTok

Użytkowników TikToka cechuje silne zaangażowanie. Aż 94% z nich spędza w aplikacji ponad 10 minut dziennie, ponad połowa (54%) więcej niż pół godziny, a 24% – więcej niż godzinę. Dokładnie 34% userów ponad 10 razy dziennie korzysta z aplikacji TikToka, a 76% – co najmniej 2 razy dziennie. Aż 84% użytkowników czuje się zainspirowanych contentem, który widzą w sekcji Dla Ciebie i tworzy na jego podstawie swoje treści. To pokazuje, jak dobrze działa targetowanie algorytmu TikToka. Aż 68% użytkowników zostawia komentarze pod ulubionymi tiktokami, a 66% udostępnia content z TikToka na innych platformach social media. Dokładnie 63% userów postrzega content w omawianej aplikacji jako bardziej autentyczny niż na innych platformach. Doceniają oni naturalność i możliwość pokazania samych siebie, jaką daje forma wideo. 

Co musisz wiedzieć o TikToku:

1. Dla kogo jest TikTok?

TikTok już dawno przestał być aplikacją wyłącznie dla dzieci polegającą na publikowaniu wideo z tańczeniem i ruszaniem ustami w rytm muzyki. Tak jak na innych platformach społecznościowych, wiek użytkowników TikToka wzrasta z czasem. Przypływ starszych userów rozpoczął się w momencie, kiedy konta na platformie zaczęło zakładać coraz więcej gwiazd. Ich obserwatorzy z innych mediów naturalnie chcieli towarzyszyć im również na TikToku.
Po zainstalowaniu aplikacji szybko przekonasz się, że do muzyki w tle można nagrywać praktycznie wszystko – śmieszne scenki, gotowanie, ciekawostki różnego rodzaju. Znajdziesz tu także wiele profesjonalnych i eksperckich kont. Na TikToku spotkasz m.in. fotografów, blogerów, wizażystów, tatuatorów. Nie zabrakło tu profili psychologów, lekarzy, nauczycieli języków, a nawet prawników. Na platformie doskonale odnalazł się agent nieruchomości z sektora premium, który na swoim koncie prezentuje piękne wnętrza i ciekawostki architektoniczne. Wachlarz profesjonalistów na TikToku jest naprawdę obszerny oraz nieoczywisty, a przede wszystkim – poszerza się z każdym dniem. Czemu zatem nie skorzystać z szansy, jaką daje obecność na tak dynamicznie rozwijającej się platformie?
 

Rys. 1. Agent Premium to doskonały przykład konta eksperckiego na TikToku

 

Rys. 2. TikTok już dawno przestał być aplikacją wyłącznie dla dzieci

 

Rys. 3. Twoje konto ma szansę zostać wyróżnione w kategorii Odkryj

 

Rys. 4. Każdy trend posiada opis, który pomoże Ci stworzyć dopasowane do niego wideo

 

Rys. 5. Trendy to idealna okazja do przekazania odbiorcom czegoś o sobie oraz gotowy pomysł na temat materiału


2. Czym jest Dla Ciebie?

Kiedy otworzysz aplikację 
TikTok, Twoim oczom ukażą się dwie kategorie:

  1. Obserwujesz – zgodnie z nazwą, w tej sekcji pojawiają się tiktoki opublikowane przez twórców, których obserwujesz,
  2. Dla Ciebie – pozwala użytkownikom na odkrywanie nowych profili; w tej kategorii znajdziesz tiktoki, które algorytm określił jako najbardziej odpowiadające Twoim indywidualnym preferencjom i zainteresowaniom. 

Publikowane przez Ciebie treści również trafiają do Dla Ciebie innych użytkowników, którym według algorytmu mogą przypaść do gustu.

3. Czym cechują się trendy? 

TikTok to aplikacja oparta na trendach. Co to znaczy? Masz wrażenie, że kolejny raz oglądasz podobne wideo? To nie przypadek. Właśnie odkryłeś trend! Są to myśli przewodnie, które znajdziesz w wielu tiktokach w podobnym czasie. Mogą to być wyzwania (challenge) lub po prostu treści o konkretnej tematyce. Przypisany jest im specjalny hasztag. Dany trend jest często definiowany przez konkretną muzykę, której używają osoby biorące w nim udział. W przypadku pozostałych aplikacji tworzenie wideo na podstawie treści innego twórcy byłoby źle widziane. Na TikToku jest to wręcz pożądane, co odróżnia omawiane rozwiązanie od innych social mediów.

Wskazówka

Jeżeli zależy Ci na wyświetleniach, postaraj się zaskoczyć widza, nagrywając trend. Możesz go dopasować do tematyki swojego konta lub zmienić zakończenie na takie, którego nikt się nie spodziewał.


4. Hasztagi na TikToku 

Kolejną rzeczą, która odróżnia TikToka od innych aplikacji jest fakt, że nie używając hasztagów, możesz trafić do szerokiej grupy odbiorców, a nawet stworzyć viral. Warto jednak ich używać, szczególnie prowadząc konto poświęcone konkretnej dziedzinie. Hasztagi pomogą algorytmowi przypisać Twój profil do konkretnej grupy odbiorców zainteresowanych tematyką, jaką publikujesz. Jeżeli bierzesz udział w trendzie, również warto użyć hasztagu, który jest do danego trendu przypisany.

5. Jak działa algorytm TikToka? 

TikTok cechuje się bardzo dobrze rozwiniętym algorytmem, który, jak –...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy