Dołącz do czytelników
Brak wyników

The sky is not the limit – visual content marketing – trendy 2018

Artykuł | 20 października 2018 | NR 38
134

Visual content to wszelkiego rodzaju treści wizualne służące komunikacji, czyli przekazywaniu informacji. Aby komunikat był skuteczny, należy dostosować jego formę do odbiorcy. Należy więc wyjść od pytania: Do kogo będziemy mówić w roku 2018? 

Głównymi odbiorcami komunikatu marketingowego w bieżącym roku będą osoby, które urodziły się i dorastały w świecie nowych technologii. Większość swojego czasu spędzają one w cyfrowej rzeczywistości, w której doskonale się odnajdują. Generacja Z to osoby, które do 2018 r. osiągną pełnoletność, a wkraczając w dorosłe życie, będą podejmować własne decyzje, także te związane z wyborem banku dla konta osobistego, dostawcy internetu czy marki produkującej opony zimowe. 

Każda generacja ma inne zwyczaje zakupowe i warto wiedzieć, że w odróżnieniu od pokolenia Y, „zety” nie kierują się sentymentem, przywiązaniem do marki czy ceną. Dla nich najważniejsze są trend, interakcja, szybkość i parametry. Obecny osiemnastolatek bez chwili wahania zrezygnuje z iPhona, jeżeli tylko okaże się, że konkurencja wypuściła na rynek coś lepszego. Y natomiast będzie wierny firmie Apple właśnie ze względu na sentyment.

Uwagę najmłodszego pokolenia można zdobyć najszybciej poprzez dynamiczne obrazy. W omówieniu trendów w visual content marketingu dokonajmy więc prostego podziału na formy statyczne, czyli zdjęcia i grafiki, oraz formy ruchome, czyli gify, animacje i wszelkiego rodzaju wideo. 

Dwa kolory Pantone: Greenery z 2017 r. i Ultra Violet, czyli kolor 2018 r., wskażą kierunek głównych nurtów wizualnych na ten rok. 

Dominującym trendem ubiegłego roku była natura. Zapragnęliśmy częstszych podróży, organicznych, zdrowych produktów, monster i sukulentów we wnętrzach. Nagłówki internetowych magazynów powtarzały frazy takie, jak wellness, mindfulness, wanderlust, bio, eco itp. To wszystko miało – i ma nadal – swoje odzwierciedlenie w zdjęciach i kreacjach graficznych. Motywy roślinne, odcienie zieleni, fotografia podróżnicza, mocna typografia o szeryfowym kroju, kolaż. 

Wspomniany realizm obecnie posuwa się jeszcze krok dalej. Getty Images nazywa to zjawisko realizmem konceptualnym (conceptual realism), w którym nie liczy się tak bardzo efekt końcowy dzieła, jak sam proces jego tworzenia. Trend ten wynika z braku zaufania do mediów, a także z możliwości i łatwości produkowania treści multimedialnych przez każdego z nas.

W jego wyniku to konsumenci stają się twórcami dla marki. Przykładem może być firma Gucci, która do produkcji swojego contentu zaprosiła instagramowych artystów.
Ultra Violet można kochać lub nienawidzić. We współczesnej estetyce oznaczać ma odkrywanie tajemnic przyszłości, przestrzeni kosmosu, tego, co nieznane. Ponadto ma symbolizować emocje i energię, zachęcać do twórczej odwagi, podkreślać wyjątkowość.

Wskazówka: Rok 2018 to również kontynuacja trendu autentyczności. Nawet najmłodsze pokolenie konsumentów, czyli tak istotna dziś generacja Z, zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele informacji w mediach jest sztucznie wykreowanych, „wyfotoszopowanych”, zmanipulowanych. Aby wzbudzić zaufanie swoich potencjalnych klientów, marki powinny postawić na szybki komunikat, którego niedoskonałość odbierana będzie jedynie pozytywnie. Perfekcja przestała być atutem. Zdjęcia przedstawiać mają prawdziwych ludzi, z ich niedoskonałościami, w realnych, codziennych sytuacjach, które zna odbiorca. 

Rys. 1. Kolory roku wg Pantone: 2017 – Greenery, 2018 – Ultra Violet

 

Modne marki podchwyciły stylistykę Ultra Violetu w mgnieniu oka. W kreacjach kolor ten okazał się mocnym impulsem do projektów w odważnych barwach. Oznacza to koniec z neutralnymi kolorami, skandynawską bielą i milionem odcieni szarości. Młody odbiorca pragnie powiewu świeżości, fantazji, eksplozji barw, ucieczki od znanej mu rzeczywistości. W ten sposób właśnie nawet statyczne obrazy mogą uzyskać pożądany dynamizm. A skoro o dynamizmie...
GIF to kilkusekundowa forma ruchomych obrazów, która aktualnie przeżywa kolejny boom popularności. Potwierdza to Facebook, udostępniając użytkownikom własną bazę GIF-ów do użycia w komentarzach, a także Instagram z kultowymi obrazkami w Insta Stories. Użytkownik otrzymuje więc kolejną wizualną formę, która ma służyć wyrażeniu własnych emocji w mediach społecznościowych. Co na to marki? One również powinny z łatwością posługiwać się GIF-ami w swojej komunikacji, ale nie tylko na potrzeby humorystycznej relacji. 

Wskazówka: GIF może okazać się doskonałym sposobem np. na zaprezentowanie działania produktu czy jego krótkiego unboxingu. Przewaga GIF-ów nad formą wideo polega na tym, że te pierwsze ważą o wiele mniej i nie obciążają strony, dzięki czemu zawsze działają płynnie. Wiadomo przecież, że niecierpliwy użytkownik młodego pokolenia potrafi porzucić stronę już po trzech sekundach jej ładowania. 

Kolejną, atrakcyjną formą vi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy