Dołącz do czytelników
Brak wyników

Skuteczny marketing B2B w LinkedIn

Artykuł | 22 marca 2019 | NR 32
153

LinkedIn to unikalny serwis społecznościowy łączący profesjonalistów z całego świata i różnych branż. To miejsce cieszące się rosnącym zainteresowaniem marketerów, którzy chcą prowadzić efektywną komunikację z przedstawicielami biznesu. Jak promować się w serwisie? Jak ocenić i wzmocnić podejmowane działania?

LinkedIn jest największą siecią profesjonalistów, która kiedykolwiek powstała pod jednym szyldem. To ekosystem, którego twórcy jasno definiują przyświecającą mu misję: łączyć przedstawicieli biznesu z całego globu, niezależnie od funkcji, ze wszystkich branż, aby pomóc im w codziennej pracy – zwiększając produktywność i pomagając osiągać lepsze efekty swojej działalności zawodowej. Obecnie konto w LinkedIn posiada niemal pół miliarda ludzi na całym świecie. Jak efektywnie do nich dotrzeć?

Rys. 1. Statystyki LinkedIn

 

Rys. 2.  LinkedIn to zupełnie inna społeczność niż Facebook  (Źródło: badanie TNS/LinkedIn, „Mindset Divide”)

 

Poznaj swoich odbiorców

Użytkownicy LinkedIn to specyficzne grono internautów i kluczowe jest zrozumienie powodów, dla których sięgają po ten serwis. Dlaczego są w nim obecni? Jakie mają nastawienie i potrzeby? Na te pytania odpowiadają wyniki badania, które pokazują różnice pomiędzy odbiorcą osobami korzystającymi z LinkedIn i Facebooka:

Jak wskazują dane, użytkownicy LinkedIn to osoby, które odwiedzają serwis z powodów czysto biznesowych i wszelkie ich aktywności trzeba wiązać z aktywnością zawodową. Nie ma jednak prostej recepty na komunikację w serwisie – potrzebna jest większa liczba danych. Przede wszystkim należy precyzyjnie określić interesujące markę grupy docelowe związane z charakterystyką oferowanych produktów. Po określeniu zarysu targetów warto sprawdzić, jaka jest charakterystyka tych konkretnych odbiorców w LinkedIn:

  • rodzaj i poziom aktywności w serwisie,
  • typ wykorzystywanych urządzeń,
  • szczebel stanowisk, wielkość firm, branże czy pełnione funkcje,
  • konsumowane treści.

Tego rodzaju dane dostarcza sam LinkedIn, poprzez oficjalnych partnerów serwisu – w Polsce jest to Businessclick – aby uzyskać raport, należy poprzez linkedin@businessclick.com wskazać charakterystykę interesujących grup docelowych oraz rynków, gdzie prowadzona będzie komunikacja.

Na podstawie raportu łatwo określić, jakie treści konsumują odbiorcy oraz jaką formę powinny przyjąć. Kolejny etap to określenie potrzeb i oczekiwań konkretnych odbiorców – warto odpowiadać na często zadawane pytania czy wątpliwości poprzez dominujący w LinkedIn content.

Zadbaj o konwersację z grupą docelową

Audience Analyser dostarcza danych o grupie docelowej. To podstawa, która pozwoli reklamodawcy dopasować kampanię do charakterystyki i upodobań odbiorców - Łukasz Trzaska, BusinessClick.

 

Podstawowym miejscem komunikacji marek w LinkedIn jest Company Page. Strona firmowa agreguje zarówno publikowane treści, jak i osoby zaangażowane w relacje z organizacją – m.in. pracowników i klientów. Jak prowadzić komunikację?

Personal Branding w LinkedIn

  1. Chcesz zrobić dobre wrażenie na LinkedIn? Stosuj się do 10 kroków:
  2. Bądź wiarygodny, oryginalny i unikaj banałów.
  3. Wyróżnij się nagłówkiem profilu, bądź widoczny i często o sobie przypominaj.
  4. Zadbaj o sieć kontaktów, proś o rekomendacje i potwierdzenie umiejętności.
  5. Stale rozwijaj wiedzę i prezentuj swoje kompetencje w wybranej dziedzinie, aktywnie bierz udział w merytorycznych dyskusjach.
  6. Personalizuj wszystkie wysyłane komunikaty (szczególnie zaproszenia do kontaktów).
  7. Bądź konsekwentny – wyrażane opinie powinny być spójne.
  8. Bądź hojny – pomaganie innym to najlepsza metoda budowy osobistej marki.
  9. Zadbaj o właściwe zdjęcie profilowe – musi być profesjonalne.
  10. Kompletnie uzupełnij swój profil i wykorzystaj multimedia takie jak zdjęcia czy prezentacje.
  11. Nie rekomenduj każdego i skup się na osobach, z którymi pracowałeś i jesteś pewien ich kompetencji.

 

  1. Publikuj wyłącznie treści dostarczające konkretną wartość odbiorcy.
  2. Korzystaj z kalendarza publikacji – bądź regularny i konsekwentny.
  3. Urozmaicaj treści – skorzystaj z filmów, infografik czy prezentacji Slideshare.
  4. Wchodź w dialog z użytkownikami - reaguj na komentarze i odpowiadaj na wątpliwości.
  5. Wykorzystaj potencjał bit.ly i każdą aktualizację opatrz krótkim linkiem (call to action).
  6. Stosuj zasadę 4-1-1 – na każdy nowy wpis (1), publikuj jedną aktualizację przypominającą wcześniejszy post (1) oraz cztery (4) odwołania do treści innych podmiotów.

Organizacja angażująca się w komunikację poprzez LinkedIn powinna dużą uwagę skupić na swoich pracownikach (patrz ramka „Personal Branding w LinkedIn”). Kluczowe są podejmowane przez nich aktywności oraz profile będące wizytówką każdego profesjonalisty w LinkedIn. Zadbanie o wysoką jakość profilu i personal branding jest szczególnie istotne w przypadku handlowców, którzy często nawiązują nowe relacje z potencjalnymi klientami – poprzez pracownika, oceniana jest również marka.

Interesującą funkcją LinkedIn jest Publishing Platform, umożliwiająca publikowanie długich form tekstowych. Z platformy mogą korzystać wszyscy użytkownicy zarejestrowani na LinkedIn – udostępniane treści trafiają do kontaktów autora oraz sieci osób polecających bądź komentujących dany materiał. W przypadku wpływowych osób, które chcą zwiększyć zasięg swoich materiałów, LinkedIn umożliwia dołączenie do elitarnego grona influencerów, czyli wpływowych osób, takich jak Richard Branson, Bill Gates czy Barack Obama.

Zwiększ zasięg komunikacji

Organiczne możliwości komunikacji poprzez Company Page mogą nie wystarczyć, jeśli marka dopiero rozpoczyna swoją działalność w serwisie lub chce dotrzeć do nowych grup odbiorców. Remedium są narzędzia reklamowe oferowane przez LinkedIn. Na jakie produkty warto zwrócić szczególną uwagę?

  • LinkedIn Sponsored Content. Narzędzie do promocji postów z Company Page w newsfeedach precyzyjnie targetowanych profesjonalistów, którzy w danym momencie nie obserwują strony...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy