Jak robić SEO dla e-commerce w 2021? To pytanie zadaje sobie coraz więcej właścicieli sklepów internetowych. Wielu z nich zeszłoroczny początek pandemii popchnął do pójścia z biznesem do internetu. Na obecnych liderów w TOP-ach wyszukiwarki pandemia również podziałała i umocnili swoje pozycje, przez co próg wejścia na najwyższe pozycje w wynikach organicznych jest jeszcze większy (co jest niekorzystne dla nowych e-biznesów).
Według analizy Damiana Sałkowskiego w trakcie pandemii powstało od marca do października 2020 r. ponad 7000 nowych e-sklepów. Konkurencja urosła momentalnie. Potencjalni klienci zmienili nawyki – do czasów sprzed COVID-19 nie wrócimy. Słowa kluczowe, które były trudne do wypozycjonowania przed pandemią, stały się jeszcze trudniejsze. A te łatwe – łatwiejsze? Na pewno nie, ale ciągle niezagospodarowane.
POLECAMY
Jakie błędy popełniają e-sklepy, wchodząc na konkurencyjny rynek?
Problem, który widać w niemal 90% sklepów internetowych, jest taki, że już na samym początku skupiają się właśnie na frazach związanych z kategoriami głównymi (od 2 do 3 słów we frazie kluczowej), maksymalnie do jednej linii podkategorii. A to w podkategoriach drzemie największy potencjał, na który duże serwisy nie kładą istotnego nacisku.
Wpisz frazę „ubrania dla dzieci” – przejdź do pierwszego wyniku endo.pl. Zobaczysz tam bardzo ograniczoną strukturę z ubraniami dziecięcymi. W dziale dla chłopców mamy np. kurtki podzielone wyłącznie na „wiosenne” oraz „zimowe”. Tymczasem kurtki te są również często wyszukiwane z rozmiarami, np. „kurtki chłopięce 164” czy z dodatkowymi frazami, jak „kurtki chłopięce przeciwdeszczowe”. Tu jest jednak szansa na zdobycie relatywnie tanio sporo ruchu, ale to nie wszystko. Oprócz możliwości szybszego zdobycia wyższych pozycji oraz ruchu, dzięki takiej strategii zwiększy się konwersja. Jak podaje vioby.com, ruch z długiego ogona może mieć nawet dwa razy wyższy współczynnik konwersji.

Pamiętaj
Często weryfikując trudność frazy kluczowej, sprawdza się liczbę linków zewnętrznych. Najczęściej są to linki prowadzące do danej domeny oraz linki kierujące do danego adresu URL, który rankuje na konkretne słowo kluczowe.
Jak ocenić trudność fraz w sklepie? Im częściej jest ona wyszukiwana, tym więcej konkurentów chce być pod nią wysoko. Generalnie im więcej słów kluczowych we frazie, tym jest ona łatwiejsza. Dla przykładu lista fraz od najtrudniejszej do najłatwiejszej:
- kurtki,
- kurtki wiosenne,
- kurtki wiosenne chłopięce,
- kurtki wiosenne chłopięce 164.
Darmowe narzędzia do analizy słów kluczowych
|
Jak znaleźć niszę i przygotować do niej serwis?
Zacznij od analizy słów kluczowych. Powinna być ona trzystopniowa, by pozwoliła Ci uzyskać bardzo szczegółowy obraz dotyczący potencjału Twojego e-commerce, który niebawem wykorzystasz. Po pierwsze, przeprowadź analizę słów kluczowych dla swojego serwisu, przechodząc po każdej głównej kategorii, lub jeżeli prowadzisz serwis usługowy, to każdą usługę przeanalizuj osobno. Przykładowo: wpisujesz „kurtki męskie” i agregujesz dane, a następnie „kurtki damskie” i znowu agregujesz dane z wielu narzędzi.
Drugim etapem jest wykonanie analizy konkurencji. Tutaj z pomocą przyjdą Ci narzędzia, które mierzą widoczność serwisów w internecie. Na polskim rynku są to: ahrefs.com, senuto.com oraz semstorm.com. Do narzędzia wpisujesz po prostu konkurencję, następnie generujesz raport słów kluczowych do Excela i przeglądasz, jakie słowa kluczowe pasują również do Twojego biznesu. Po zagregowaniu danych z pierwszego i drugiego punktu przechodzimy do etapu trzeciego, czyli grupowania słów kluczowych.
Grupowanie słów kluczowych polega na dopasowaniu odpowiednich słów kluczowych na jednym adresie URL, np. „meble ogrodowe”, „ogrodowe meble”, „meble do ogrodu” i „meble na ogródek” kierujemy na stronę kategorii „Meble ogrodowe”. Zgrupowane słowa kluczowe stanowią wyjście do utworzenia struktury serwisu, który będzie podstawą do dalszego działania.
Po zgrupowaniu fraz zaczyna się budowa struktury strony. W tabeli przedstawiono prosty mechanizm jej tworzenia (im więcej szczegółów, tym dalej w strukturze). Pokazany przykład jest dla kilku kategorii mebli ogrodowych aż do trzeciego zagnieżdżenia:
Zgrupowane słowo kluczowe | Adres URL |
Meble ogrodowe | /meble-ogrodowe/ |
Meble ogrodowe do 1000 zł | /meble-ogrodowe/do-1000/ |
Meble ogrodowe drewniane | /meble-ogrodowe/drewniane/ |
Meble ogrodowe technorattanowe | /meble-ogrodowe/technorattan/ |
Meble ogrodowe technorattan do 1000 zł |
/meble-ogrodowe/technorattan/do-1000/ |
Meble ogrodowe technorattan szare |
/meble-ogrodowe/technorattan/biale/ |
Meble ogrodowe technorattan składane |
/meble-ogrodowe/technorattan/składane/ |
Zestaw mebli ogrodowych technorattan |
/meble-ogrodowe/technorattan/zestaw/ |
Zestaw mebli ogrodowych technorattan 8 osób |
/meble-ogrodowe/technorattan/zestaw/ 8-osób/ |
Zestaw mebli ogrodowych technorattan 10 osób |
/meble-ogrodowe/technorattan/zestaw/ 10-osób/ |


Źródło ahrefs.com
Wdrożenie możesz wykonać sam, jeżeli korzystasz z popularnego CMS-a, lub zaplanuj je ze swoim web developerem. A jak już struktura jest wdrożona, to co dalej?
Od czego rozpocząć pozycjonowanie serwisu?
Po pierwsze, skup się na działaniach optymalizacyjnych dla swoich najważniejszych podkategorii z długiego ogona, dla których konkurencja jest najsłab...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!