UX w SEO – czyli jak algorytm Google zaczyna rozumieć użytkowników?

SEM/SEO

UX (User Experience) oraz SEO (Search Engine Optimization: pozycjonowanie stron) to w teorii kompletnie odrębne zagadnienia. W praktyce jednak są ze sobą coraz mocniej powiązane, szczególnie w kontekście projektowania i optymalizacji stron internetowych. Zjawisko to jest efektem zmian algorytmu Google. Wyszukiwarka zaczyna rozumieć zapytania użytkowników i stara się udzielać konkretnych odpowiedzi. Aby generować ruch organiczny, który konwertuje, biznes online potrzebuje jednocześnie SEO oraz UX.

Algorytm Google – droga z systemu leksykalnego do semantycznego

System rankingowy Google to skomplikowane oprogramowanie, które przeszło bardzo długą drogę od uruchomienia w 1998 r. aż do dziś. Za ustalanie pozycji stron internetowych w wyszukiwarce odpowiada algorytm (składający się na „mniejsze algorytmy”, które mają własne nazwy), czyli zbiór zasad i reguł, według których oprogramowanie decyduje o kolejności wyświetlanych adresów URL. Google do informacji publicznej podaje wyłącznie szczątkowe informacje na temat tego, jak wygląda system rankingowy. Nie jest znana cała ta procedura i prawdopodobnie nigdy nie zostanie ujawniona, ponieważ doszłoby do wielu manipulacji przeprowadzonych przez właścicieli stron internetowych. Wiemy jednak, w jaki sposób wyszukiwarka analizuje zapytania – a wielu użytkowników może pamiętać funkcjonowanie Google’a jeszcze kilkanaście lat temu.

POLECAMY

Wyszukiwarka Google przez wiele lat opierała się na systemie leksykalnym. Algorytm nie rozumiał intencji użytkowników – nie był w stanie „rozumieć” (nawet w niewielkim stopniu) intencji zapytań oraz ich znaczenia. Internauta korzystał z wyszukiwarki, wpisując różne frazy kluczowe, a wyniki wyszukiwania były wyświetlane na podstawie wystąpień konkretnych słów na stronach internetowych. Niestety, taki system był podatny na manipulacje. Wystarczyło wypełniać treść konkretnymi frazami kluczowymi, aby adres URL był l...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy