RODO – co tak naprawdę oznacza dla przedsiębiorców? (Cz. 1)

Prawo dla marketera

O unijnym rozporządzeniu dotyczącym ochrony danych osobowych (RODO, GDPR) mówi się i pisze już od jakiegoś czasu. Im bliżej rozpoczęcia jego stosowania (25.05.2018 r.), tym więcej szkoleń, artykułów, dyskusji, ale również chaosu wśród przedsiębiorców, którzy czują się zagubieni pośród wielu docierających do nich z różnych źródeł informacji. Milionowe kary, nowe i dotkliwe obowiązki, konieczność skrupulatnego przygotowania się na godzinę „W”, rewolucja w podejściu do ochrony danych osobowych, wyzwania techniczne stojące przed administratorami – łatwo popaść w panikę i dezorientację w kontakcie z tego rodzaju przekazami.

Nie twierdzę bynajmniej, że RODO to pikuś i można przejść obok niego obojętnie. Wręcz przeciwnie – uważam, że każdy przedsiębiorca powinien z uwagą przyjrzeć się rozporządzeniu i na poważnie przysiąść do tematu ochrony danych osobowych. Odnoszę jednak wrażenie, że spora część materiałów poświęconych RODO odnosi odmienny skutek od zamierzonego, czyli bardziej potęguje chaos i wątpliwości u przedsiębiorców, niż pomaga im odnaleźć się w świecie ochrony danych osobowych. Dotyczy to w szczególności małych przedsiębiorców, którzy śledząc pobieżnie doniesienia o RODO, mogą ugiąć się pod ciężarem przedstawianych nowości i obowiązków. Tymczasem rozporządzenie tak naprawdę ułatwia życie wielu firmom, odformalizowując ochronę danych osobowych i stawiając na jej rzeczywisty charakter oraz dopasowanie do skali prowadzonej działalności.

POLECAMY

Jeżeli zatem słyszałeś już coś o RODO, ale to dla Ciebie w dalszym ciągu czarna magia, ten artykuł pomoże Ci uporać się z tematem. Przygotowując go, postawiłem sobie za cel przekazać najważniejsze dla Ciebie informacje w prosty sposób, by Cię przy tym nie przestraszyć i nie wprawić w osłupienie, jakaż to rewolucja czeka Twoją firmę. Gotowy na poznanie tajemnic RODO? Zaczynajmy.

To, że istnieje możliwość nałożenia tak wysokiej kary, nie oznacza, że zostanie ona na Ciebie nałożona w każdym przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. W samym RODO znajduje się wskazanie, że kara ma być proporcjonalna oraz wskazane są kryteria, jakimi organ nadzorczy ma się kierować, ustalając wysokość kary.

 

Milionowe kary – straszak czy realne zagrożenie?

Rozpocznę ten artykuł od tego, co najczęściej znajduje się na końcu publikacji poświęconych RODO, czyli od kar za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.

RODO przewiduje możliwość nakładania kar pieniężnych w wysokości nawet do 20 mln euro lub do 4% obrotu przedsiębiorstwa z roku poprzedniego. Na tym jednak najczęściej kończą się informacje zawarte w wielu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy