Dołącz do czytelników
Brak wyników

Mobile

1 września 2021

NR 59 (Sierpień 2021)

Reklama Rich Media – jak zachęcić do interakcji i kliknięcia

0 39

Rich Media to format, który należy zastosować na mobile’u, jeśli zależy Ci na wyższym współczynniku interakcji i zaangażowaniu użytkowników. Dzięki różnym możliwościom interaktywnym opowiesz historię swojej marki w znacznie bardziej przekonujący sposób, a także przyciągniesz konsumentów na dłużej.

Czy kontakt z reklamą może być jednocześnie przyjemną rozrywką, zwłaszcza na tak małym ekranie jak smartfon? Tak, gdy zamiast statycznej reklamy display zastosujemy reklamę Rich Media. Dzięki elementom interaktywnym Rich Media są świetnym sposobem dla marek na bezpośrednie nawiązanie kontaktu z konsumentami, którzy – zamiast biernie oglądać reklamę lub ignorować ją – zaczynają się angażować, np. przez grę lub zabawę. Taki format pomaga też marketerom opowiadać wciągającą historię wokół produktu lub usługi, a sami konsumenci, zaproszeni do świata marki, są aktywnymi uczestnikami reklamowego doświadczenia. 
 

POLECAMY

Tradycyjna reklama display jest statyczna. Konsument nie ma wpływu na to, co widzi. Reklamy Rich Media są dynamiczne i zmieniają się w zależności od tego, co zrobi użytkownik.


Dla kogo Rich Media?

Reklamy Rich Media mogą być używane przez firmy z dowolnej branży, które chcą stworzyć lub poprawić świadomość marki w grupie docelowej, zwiększyć sprzedaż, generować leady lub uzyskać lepszy wgląd w preferencje swoich klientów. Zanim jednak poznamy lepiej format Rich Media, musimy spojrzeć na planowaną kreację reklamową od strony celu, który chcemy nią osiągnąć. Czy chodzi nam o kampanię wizerunkową, sprzedażową, a może performance, gdzie celem niekoniecznie jest sprzedaż, a ruch na stronie klienta. Gdy mówimy o kampaniach wizerunkowych, najważniejsze informacje powinny znaleźć się na kreacji. W kreacjach sprzedażowych nie zapomnijmy o prostym przekazie i widocznym buttonie CTA. Natomiast w działaniach performance to, co się sprawdza, to przysłowiowa „marchewka”, dzięki której użytkownik chętnie kliknie w kreację, a na stronie docelowej zostawi swoje dane. 

Popularne formaty reklam Rich Media

Rich Media mogą pojawić się na różnych formatach reklamowych i w zależności od środowiska mobilnego – strona mobilna lub aplikacja – zajmować część ekranu lub cały. 

Reklamy pełnoekranowe

Pełnoekranowe reklamy Rich Media zwykle pojawiają się jako wyskakujące okienka i – jak sama nazwa wskazuje – zajmują cały ekran urządzenia mobilnego. W związku z działaniami zainicjowanymi przez firmę Google w ramach inicjatywy Coalition for Better Ads zostały uznane za zbyt intruzywne, a obowiązujące regulacje zakazują ich wyświetlenia na stronach mobilnych. W tym przypadku wydawcy i reklamodawcy zainteresowali się alternatywnymi formatami: zajmującymi mniejszą powierzchnię Halfpage Ad, osadzonymi pod treścią strony Understitial Ad czy też formatami rozwijanymi. 
Obostrzenia związane z formatami pełnoekranowymi nie dotyczą aplikacji mobilnych, gdzie wydawcy nadal mają pełną kontrolę nad formatem i wielkością reklam. Aby reklama pełnoekranowa wewnątrz aplikacji nie wpływała negatywnie na user experience, zaleca się stosowanie ich w naturalnych punktach przejścia (w przypadku aplikacji mobilnych) lub w przerwach (w przypadku gier). 
 

Reklamy blokowane przez Google na stronach mobilnych
  • Pop-up Ads – czyli wyskakujące okienka, które pojawiają się, gdy treść strony zaczyna się ładować, mogą zajmować część ekranu lub cały ekran.
  • Prestitial Ads – reklamy zasłaniające treści, których szuka użytkownik; mogą to być reklamy typu pop-up albo oddzielna podstrona.
  • Ad Density Higher Than 30% – reklamy, które zajmują na ekranie urządzenia więcej niż 30% powierzchni.
  • Flashing Animated Ads – animowane reklamy z szybko zmieniającym się tłem.
  • Auto-playing Video Ads with Sound – reklamy wideo automatyczne odtwarzające dźwięk.
  • Postitial Ads with Countdown – reklamy zmuszające użytkownika do odczekania kilku sekund, zanim będzie mógł zamknąć reklamę lub nastąpi przekierowanie na inną stronę.
  • Full-screen Scrollover Ad – reklamy pełnoekranowe, które zmuszają użytkownika do przewijania strony. 
  • Large Sticky Ads – nieprzewijalna reklama, która zajmuje ponad 30% ekranu, przyklejona do krawędzi strony.


Formaty rozwijane

W przypadku formatów rozwijanych kreacja inicjująca po dotknięciu przez użytkownika rozwija się do większej lub pełnoekranowej reklamy. Ten format jest mniej uciążliwy od typowych reklam pełnoekranowych, ponieważ kontakt z reklamą w jej pełnym wymiarze następuje „na życzenie” użytkownika. Wciąż jednak mamy więcej miejsca do wykorzystania na grafikę, tekst i elementy interaktywne, o których opowiem w dalszej części. Również sam moment rozwijania kreacji można wykorzystać w kreatywny sposób, np. zaskakując użytkownika tym, co zobaczy po rozwinięciu reklamy.
 

Rys. 1. Gesty, które można wykorzystać w kreacji Rich Media. Źródło: opracowanie własne


Angażujące elementy kreacji Rich Media

Jak już wspomniałam, format Rich Media niesie za sobą największe możliwości, jeżeli chodzi o zaangażowanie i zachęcenie do interakcji. Przyjrzyjmy się bliżej temu, dlaczego tak się dzieje. 
Kreacje Rich Media wykorzystują różnorodne mechanizmy interaktywne oraz natywne funkcje smartfonów, takie jak dotyk, żyroskop czy geolokalizacja. Możemy zawrzeć w nich galerię zdjęć...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy